Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Het hele idee van plaklood Paul is toch dat het plakt? Dus ik zou zeggen plak het lekker vast, als het op een velg blijft zitten moete het op een stilstaand model toch ook lukken?
Ziet er goed uit trouwens tot op heden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Mark. Over het lood heb je een punt (stilstaan en zo) Ik zie anderen het vol gieten met witte houtlijm of zo. Ik let nu extra op de naadjes.... :)

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Normaal gebeurt dat inderdaad met houtlijm, ik wil ook wel eens gewoon lood vastplakken met kneedgum spul.
Je leert het al, ziet er meteen een stuk netter uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi begin Paul.

Voor verzwaring gebruik ik altijd kogeltjes (kogellagers) die je bij de fietsenmaker in verschillende grootte kunt kopen. Vastzetten met houtlijm.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Lekker bezig Paul!
Mijn Catalina heb ik volgestopt met visloodjes, owja en moeren, en stalen plaatjes... Eigenlijk alles wat ik voor handen had! :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Hier weer een update over de vorderingen aan de Rufe. Wat is er gebeurd?

De vleugels zijn gemonteerd waarbij ik eerst de onderste vleugels (een geheel) tegen de romp heb geplakt. Vervolgens zijn de losse bovendelen van de vleugels gemonteerd. Ik moet zeggen dat het geheel er wel strak op zit. Wellicht moet de kieren nog even met houtlijm nalopen.
Het paneel achter de cockpit wat ik eerst groen had gemaakt (en wat ik toch weer moest schuren vanwege een kier) heb ik op verzoek van Hasegawa toch maar donker gemaakt. Ik heb hier voor Humbrol 67 Panzer Grau gebruikt.

De neus heeft zijn eerste laagje Gunze MR.Color 125 gekregen (cowling color). Hier een foto hoe het er nu bij staat:

photo 529139
photo 529138

Bij deze kit zit ook een trolley en die heb ik vervolgens in elkaar gezet en geschilderd. In het bouwverslag van Jan had ik gezien dat de rechtopstaande balken van hout waren (Hasegawa wil het hele karretje in een zwarte kleur) dus die balken heb ik een houtkleur gegeven. Humbrol 110 (natural wood). De metalen balken zijn in de Humbrol 27004, een metal cote gezet. Deze kleur kan je na het aanbrengen voorzichtig oppoetsen... (is nog niet gebeurd)

photo 529140
photo 529137


Het is de bedoeling dat deze Rufe in zijn geheel in de kleur Humbrol 168 (Hemp) gezet gaat worden, dat is een licht grijs/groenige kleur. Deze zal geen chipping ondergaan, wel wat washes.

Tot zover maar weer, tot een volgende update!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 15:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Je hebt de vaart erin Paul. Goed zo!
ik heb geleerd dat het altijd slim is om bij watervliegtuigen eerst vast de lorry of standaard te maken (als die erbij zit), zodat je hem daar tijdens de bouw op kan parkeren.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Paul, heb je de romp alweer dichtzitten, je gaat een stuk sneller dan mij, jou kitje zal ook wel wat stakker zijn ook denk ik ;)
Leuk zo, maar het lijkt net alsof je al een eerste kleur op de romp en de vleugels hebt zitten ook, klopt dat of zie ik allemaal strepen op de vleugels zitten die er niet zijn?

Handig ook zo'n karretje om je vliegtuig op te zetten, als ik nou op jou eerste foto kijk en ik zie die houten tafel onderaan jou foto en dat vergelijk ik dan met jou houtkleur, dan denk ik toch, ik zie geen hout structuur ;)

Een vraagje trouwens, staat jou camera wel goed ingesteld? De foto's zijn heel flets qua kleuren namelijk, mogelijk door een grote schijnwerper die je erboven hebt?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hoi Mark,

Het gaat op zich wel lekker tot op heden. Ik denk dit zal wel wat sneller kunnen dan de vorige...! :D

Ik heb inderdaad een laagje primer erop gedaan en ik zag helaas dat het gestreept was... Kijken of ik het met een schuurpapiertje kan herstellen..

De foto's zijn genomen met een lamp erboven, geeft raar effect.
Wat de trolley betreft ben ik mede af gegaan op de waarnemingen en conclusies die werden getrokken in het bouwverslag van Jan.
photo 529152

en de oplossing van Jan:
photo 529153

Heb jij een idee om houtnerf aan te brengen? Ik moet zeggen dat dit goed voor mij is. Straks een wash erover zodat het donkerder wordt.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond Paul1970

wat een bijzonder toestel om te zien en dat het ook nog heeft weten te drijven.
Ik ben net iets te lang uit de running geweest om jou goed te helpen bij het creëren van houtnerven.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement