Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 1:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Nog eentje en dan zeker mijn laatste japanner.
Nog iets meer dan een maand te overbruggen alvorens een nieuw jaar (en een nieuwe BB) aanbreekt. Deze beschikbare tijd wil ik toch nuttig besteden.

Even mijn engagement bekeken:

Deelnemerlijst per 11 oktober.

1. LtD.: wsch Yokosuka P1Y Ginga (Frances) en/of Aichi E16A Zuiun (Paul) en/of Nakajima C6N Saiun, en/of Mitsubishi A7M Reppū (Sam)


Ginga? Check
Zuiun? Check
Saiun? Check
(tussendoor nog een restauratie van een Val)
Reppu? ....

Tja, het zal deze worden.
De allerlaatste Aoshima uit mijn stapel

Mitsubishi A7M2 'Reppu'
photo 524126
Ik denk dat deze BB de enige bouwkans voor deze Reppu is en daarom grijp ik deze kans.


photo 524134
photo 524133
bron wiki: prototype aangetroffen in de fabriek van Yokosuka na de oorlog

Schaamteloos de introductie van Juggernaut overgenomen (Gezien de tijdsdruk: geen opzoekingswerk = tijdswinst :wink: ):

Tegen het eind van 1940 was de IJN opzoek naar een vervanger voor de A6M 'Zero'. Door het gebrek van een motor met voldoende vermogen, het feit dat het ontwerpteam druk bezig was met het verfijnen van de A6M2b en de A6M3, en er werd intussen druk gewerkt aan het ontwerp wat later de Raiden zou worden, is het werk voor de opvolger van de Zero in Januari 1941 stopgezet.

In April 1942 kreeg Mitsubishi opnieuw de opdracht om een opvolger voor de Zero te ontwerpen, en in Juli 1942 kwam de marine met specificaties: snelheid op 6000 meter hoogte moest boven de 345 kopen (639km/u), tijd om naar 6000m te klimmen mocht niet meer dan 6 minuten bedragen, moest met 2 20mm kanonnen en 2 13,2mm machinegeweren bewapend zijn, en moest ten slotte net zo wendbaar zijn als de A6M3.

Het vinden van een geschikte motor was ook een uitdaging, omdat men een motor van minimaal 2000pk nodig had. Dit beperkte de keuze in beschikbare krachtbronnen tot 2 motoren: de Nakajima NK9 (Ha-45, welke o.a. op de C6N en de P1Y was gemonteerd) welke onder ontwikkeling was, en de Mitsubishi MK9 (Ha-43, gemonteerd in o.a. de J7W), welke ook nog in ontwikkeling was. Beide motoren waren 18-cilinder dubbele stermotoren, de NK9 was al verder in de ontwikkeling en was al goedgekeurd voor gebruik op de P1Y Ginga, terwijl de MK9 meer vermogen zou leveren.
Omdat de MK9 vertraging opliep werden de A7M1's uitgerust met de NK9 motor, bij de A7M2 werd de MK9 motor gemonteerd.

De A7M1 vloog door verdere vertragingen pas op 6 Mei 1944, en zoals de technici bij Mitsubishi al vreesden, was de motor te licht om een snelheidsverschil t.o.v. de A6M5 te behalen. Deze teleurstelling was voor de marine aanleiding om op 30 Juli 1944 de productie te laten stoppen, maar Mitsubishi kreeg het voor elkaar om toestemming te krijgen om het toestel (met de MK9 motor) toch door te mogen ontwikkelen. Dit toestel, de A7M2 haalde een topsnelheid van 628km/u en had een hogere klimsnelheid dan de A6M5. Deze prestaties zorgden ervoor dat de marine haar gedachten veranderden en wilde dit toestel operationeel in gaan zetten.

In Juni 1945 maakte Aas Saburō Sakai een proefvlucht met het prototype en hij bleek erg onder de indruk te zijn.


Voor de technische gegevens verwijs ik naar Wiki of het topic van Juggernaut.


Deze Reppu-bouwdoos heb ik het afgelopen jaar, na elk afgerond project, ter hand genomen maar steeds de voorkeur gegeven aan een andere Japanner.
Nu de anderen uit het lijstje afgewerkt zijn, heb ik geen uitvlucht meer (tenzij een rustperiode, maar rust roest...)

De inhoud:
photo 524125
photo 524128


basic bouwplan
Let op de waarheidsgetrouwe tekening van een zwangere Reppu, rechts onderaan.
photo 524124

mooie opvallende details en uitgewerkt interieur (voldoet aan de op de doos aangebrachte vermelding: "detailed earo series" [sic]):
photo 524129
photo 524127

beetje extra plastiek:
photo 524131
photo 524130

De Canopy ziet er iets beter uit dan bij mijn vorige Aoshima-kits
photo 524132

Een leuke uitdaging en hopelijk een waardige afsluiter van mijn deelname aan deze BB.
Wish me luck!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Laatst bijgewerkt door Lt D op za 28 nov, 2020 1:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Vreselijk Thierry, veel sterkte met dit ding uit lang vervlogen tijden,

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Het interieur is inderdaad prachtig gedetailleerd :roll:

Ik heb het idee, dat dit toch weer een schoonheid wordt.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk dat als je met een scheef oog naar mijn Airfix Zero kijkt, je heel veel overeenkomsten ziet. Je hebt in ieder geval een 2-persoons bezemsteel in de cockpit, ik had er maar 1.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 18:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nummer 5! Geweldig Thiery, ik ben blij met je ;-)
Die Reppu is toch wel erg mooi. Maar hier krijg je ook weer erg veel werk aan, vrees ik.
Is dit nog steeds een kit uit de nalatenschap van je vader? Dan kan hij trots op je zijn!
Succes,

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 23:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor de aanmoedigingen

Trajanus schreef:
Maar hier krijg je ook weer erg veel werk aan, vrees ik.
Is dit nog steeds een kit uit de nalatenschap van je vader? Dan kan hij trots op je zijn!


Inderdaad, uit de erfenis.

Naar werk toe, zie ik er niet (meer) zo zwaar tegenaan.
Ik heb dit jaar al 2 aoshima´s klein gekregen en mijn strijdplan staat op punt.
Bovendien moet ik nog verlof opnemen, maar´mogen we niet op reis gaan...
(Ook dien ik mijn werkzaamheden digitaal van thuis uit te verrichten. Door mijn werkplek strategisch te kiezen, zie ik mogelijkheden om mijn pauzes optimaal te benutten :wink: )

Na de Saiun had ik een voorraadje motoren bijeen geraapt.
photo 524181
(Foto april 2020)

Die neus heeft echt wel wat inhoud nodig.
photo 524178

Volgende foto´s dateren uit mei 2020.
Toen had ik al een pasronde gehouden.

De romp leek me mooi aan te sluiten.
photo 524175
photo 524174
De bewegende vleugeluiteinden zijn gekende materie en minder erg dan bij de Zuiun.
photo 524176
Hier maak ik me het meest zorgen om:
photo 524177
Een nieuwe vloer is snel gefixt!
photo 524173

Geen "keuzestress" meer....
Ik ga er onmiddellijk aan beginnen!
Dremel, scribing tool en dymotape in de aanslag.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2020 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
En hopla, nog eentje!
Een heerlijk oud kitje weer. Daar valt weer een hoop aan te doen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 11:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
weekendje krassen, schuren en "dremelen"

De lijntjes liggen er mooi bovenop, dus de scriber kon makkelijk erlangs lopen.
photo 525351

photo 525352
photo 525353

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi bezig, Thiery. Heb je de paneellijnen nog nageschuurd, en is het gelukt daarbij niet teveel van de klinknagels te verliezen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 10:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik denk dat de klinknagels het einde niet zullen halen.
Ze liggen rond de opliggende paneellijnen die ik wil verwijderen. Ik vind ze ook niet zo mooi omdat ze te groot zijn voor 1/72.
We zien wel of er iets overblijft na de uitgebreide schuurronde.

Intussen wat liggen aanmodderen met het passen van de motor.
Ik heb gekozen voor het resin-onderdeel dat oorspronkelijk bedoeld was voor een Bearcat.
Het lukte niet echt om het in de losse romphelften passend te maken.
Daarom besliste ik om eerst de romp te lijmen en dan van binnenuit te werken.
photo 525432
photo 525431

Na veel paswerk leek het te lukken.
Vermits resin, gewerkt met dikke CA-lijm en ondanks "Slow" op de verpakking, lijmde deze toch te snel.
photo 525508

Ik keek naar de uitlijning met de motorkap maar niet naar de plaatsing van de motor. Deze zit nu muurvast in deze positie.
Als ik de propeller ervoor hou, zal dit niet echt opvallen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement