Modelbrouwers.nl modelbouw http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=284&t=53458 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | Lt D [ vr 27 nov, 2020 1:38 am ] |
Berichttitel: | Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 |
Nog eentje en dan zeker mijn laatste japanner. Nog iets meer dan een maand te overbruggen alvorens een nieuw jaar (en een nieuwe BB) aanbreekt. Deze beschikbare tijd wil ik toch nuttig besteden. Even mijn engagement bekeken: Deelnemerlijst per 11 oktober. 1. LtD.: wsch Yokosuka P1Y Ginga (Frances) en/of Aichi E16A Zuiun (Paul) en/of Nakajima C6N Saiun, en/of Mitsubishi A7M Reppū (Sam) Ginga? Check Zuiun? Check Saiun? Check (tussendoor nog een restauratie van een Val) Reppu? .... Tja, het zal deze worden. De allerlaatste Aoshima uit mijn stapel Mitsubishi A7M2 'Reppu' Ik denk dat deze BB de enige bouwkans voor deze Reppu is en daarom grijp ik deze kans. bron wiki: prototype aangetroffen in de fabriek van Yokosuka na de oorlog Schaamteloos de introductie van Juggernaut overgenomen (Gezien de tijdsdruk: geen opzoekingswerk = tijdswinst ): Tegen het eind van 1940 was de IJN opzoek naar een vervanger voor de A6M 'Zero'. Door het gebrek van een motor met voldoende vermogen, het feit dat het ontwerpteam druk bezig was met het verfijnen van de A6M2b en de A6M3, en er werd intussen druk gewerkt aan het ontwerp wat later de Raiden zou worden, is het werk voor de opvolger van de Zero in Januari 1941 stopgezet. In April 1942 kreeg Mitsubishi opnieuw de opdracht om een opvolger voor de Zero te ontwerpen, en in Juli 1942 kwam de marine met specificaties: snelheid op 6000 meter hoogte moest boven de 345 kopen (639km/u), tijd om naar 6000m te klimmen mocht niet meer dan 6 minuten bedragen, moest met 2 20mm kanonnen en 2 13,2mm machinegeweren bewapend zijn, en moest ten slotte net zo wendbaar zijn als de A6M3. Het vinden van een geschikte motor was ook een uitdaging, omdat men een motor van minimaal 2000pk nodig had. Dit beperkte de keuze in beschikbare krachtbronnen tot 2 motoren: de Nakajima NK9 (Ha-45, welke o.a. op de C6N en de P1Y was gemonteerd) welke onder ontwikkeling was, en de Mitsubishi MK9 (Ha-43, gemonteerd in o.a. de J7W), welke ook nog in ontwikkeling was. Beide motoren waren 18-cilinder dubbele stermotoren, de NK9 was al verder in de ontwikkeling en was al goedgekeurd voor gebruik op de P1Y Ginga, terwijl de MK9 meer vermogen zou leveren. Omdat de MK9 vertraging opliep werden de A7M1's uitgerust met de NK9 motor, bij de A7M2 werd de MK9 motor gemonteerd. De A7M1 vloog door verdere vertragingen pas op 6 Mei 1944, en zoals de technici bij Mitsubishi al vreesden, was de motor te licht om een snelheidsverschil t.o.v. de A6M5 te behalen. Deze teleurstelling was voor de marine aanleiding om op 30 Juli 1944 de productie te laten stoppen, maar Mitsubishi kreeg het voor elkaar om toestemming te krijgen om het toestel (met de MK9 motor) toch door te mogen ontwikkelen. Dit toestel, de A7M2 haalde een topsnelheid van 628km/u en had een hogere klimsnelheid dan de A6M5. Deze prestaties zorgden ervoor dat de marine haar gedachten veranderden en wilde dit toestel operationeel in gaan zetten. In Juni 1945 maakte Aas Saburō Sakai een proefvlucht met het prototype en hij bleek erg onder de indruk te zijn. Voor de technische gegevens verwijs ik naar Wiki of het topic van Juggernaut. Deze Reppu-bouwdoos heb ik het afgelopen jaar, na elk afgerond project, ter hand genomen maar steeds de voorkeur gegeven aan een andere Japanner. Nu de anderen uit het lijstje afgewerkt zijn, heb ik geen uitvlucht meer (tenzij een rustperiode, maar rust roest...) De inhoud: basic bouwplan Let op de waarheidsgetrouwe tekening van een zwangere Reppu, rechts onderaan. mooie opvallende details en uitgewerkt interieur (voldoet aan de op de doos aangebrachte vermelding: "detailed earo series" [sic]): beetje extra plastiek: De Canopy ziet er iets beter uit dan bij mijn vorige Aoshima-kits Een leuke uitdaging en hopelijk een waardige afsluiter van mijn deelname aan deze BB. Wish me luck! Gr Thiery |
Auteur: | markie [ vr 27 nov, 2020 10:32 am ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) 1/72 |
Vreselijk Thierry, veel sterkte met dit ding uit lang vervlogen tijden, |
Auteur: | Wolf73 [ vr 27 nov, 2020 10:39 am ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) 1/72 |
Het interieur is inderdaad prachtig gedetailleerd Ik heb het idee, dat dit toch weer een schoonheid wordt. Cheerz Barry |
Auteur: | tsjopper bob [ vr 27 nov, 2020 14:02 pm ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) 1/72 |
Ik denk dat als je met een scheef oog naar mijn Airfix Zero kijkt, je heel veel overeenkomsten ziet. Je hebt in ieder geval een 2-persoons bezemsteel in de cockpit, ik had er maar 1. René |
Auteur: | Trajanus [ vr 27 nov, 2020 18:15 pm ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) 1/72 |
Nummer 5! Geweldig Thiery, ik ben blij met je Die Reppu is toch wel erg mooi. Maar hier krijg je ook weer erg veel werk aan, vrees ik. Is dit nog steeds een kit uit de nalatenschap van je vader? Dan kan hij trots op je zijn! Succes, Jan |
Auteur: | Lt D [ vr 27 nov, 2020 23:13 pm ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) 1/72 |
Bedankt voor de aanmoedigingen Trajanus schreef: Maar hier krijg je ook weer erg veel werk aan, vrees ik. Is dit nog steeds een kit uit de nalatenschap van je vader? Dan kan hij trots op je zijn! Inderdaad, uit de erfenis. Naar werk toe, zie ik er niet (meer) zo zwaar tegenaan. Ik heb dit jaar al 2 aoshima´s klein gekregen en mijn strijdplan staat op punt. Bovendien moet ik nog verlof opnemen, maar´mogen we niet op reis gaan... (Ook dien ik mijn werkzaamheden digitaal van thuis uit te verrichten. Door mijn werkplek strategisch te kiezen, zie ik mogelijkheden om mijn pauzes optimaal te benutten ) Na de Saiun had ik een voorraadje motoren bijeen geraapt. (Foto april 2020) Die neus heeft echt wel wat inhoud nodig. Volgende foto´s dateren uit mei 2020. Toen had ik al een pasronde gehouden. De romp leek me mooi aan te sluiten. De bewegende vleugeluiteinden zijn gekende materie en minder erg dan bij de Zuiun. Hier maak ik me het meest zorgen om: Een nieuwe vloer is snel gefixt! Geen "keuzestress" meer.... Ik ga er onmiddellijk aan beginnen! Dremel, scribing tool en dymotape in de aanslag. Gr Thiery |
Auteur: | Huib2 [ za 28 nov, 2020 15:42 pm ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 |
En hopla, nog eentje! Een heerlijk oud kitje weer. Daar valt weer een hoop aan te doen. |
Auteur: | Lt D [ ma 30 nov, 2020 11:33 am ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 |
weekendje krassen, schuren en "dremelen" De lijntjes liggen er mooi bovenop, dus de scriber kon makkelijk erlangs lopen. Gr Thiery |
Auteur: | Huib2 [ ma 30 nov, 2020 12:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 |
Mooi bezig, Thiery. Heb je de paneellijnen nog nageschuurd, en is het gelukt daarbij niet teveel van de klinknagels te verliezen? |
Auteur: | Lt D [ vr 04 dec, 2020 10:21 am ] |
Berichttitel: | Re: Mitsubishi A7M2 Reppu (Sam) Aoshima 1/72 |
Ik denk dat de klinknagels het einde niet zullen halen. Ze liggen rond de opliggende paneellijnen die ik wil verwijderen. Ik vind ze ook niet zo mooi omdat ze te groot zijn voor 1/72. We zien wel of er iets overblijft na de uitgebreide schuurronde. Intussen wat liggen aanmodderen met het passen van de motor. Ik heb gekozen voor het resin-onderdeel dat oorspronkelijk bedoeld was voor een Bearcat. Het lukte niet echt om het in de losse romphelften passend te maken. Daarom besliste ik om eerst de romp te lijmen en dan van binnenuit te werken. Na veel paswerk leek het te lukken. Vermits resin, gewerkt met dikke CA-lijm en ondanks "Slow" op de verpakking, lijmde deze toch te snel. Ik keek naar de uitlijning met de motorkap maar niet naar de plaatsing van de motor. Deze zit nu muurvast in deze positie. Als ik de propeller ervoor hou, zal dit niet echt opvallen. Gr Thiery |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |