Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jetzt gehen die dicke Weiber zu Wasser
Afbeelding

Als het goed is begint Jan binnenkort met zijn langverwachte verslag over Emily en begin ik, vooroplopend op dat verslag vast met de voorloper van Emily, de langgerekte dame met de lieftallige naam Mavis, er is vast een first lady geweest die een dergelijke naam heeft gehad, want een dergelijke sierlijke dame met zo'n naam, dat moet toch heel wat zijn. Maar goed, genoeg intro, nu even een serieus stukje over de Mavis.

De Kawanishi H6K5 Type 97 oftewel 九七式大型飛行艇, "Marine Type 97 Grote Vliegboot"
De Mavis is ontwikkeld als patrouille-vliegboot-bommenwerper, met andere woorden een heel verhaal en dan werd die van mij ook nog gebruikt als torpedoschip ;)
Afbeelding

Het vliegtuig werd ontworpen aan de hand van een specificatie van de Japanse Keizerlijke Marine uit 1934 en er werd gebruikgemaakt van kennis die het Kawanishi team had opgedaan doordat het de Short Brothers fabriek had bezocht in Groot-Brittannië. Die hadden in die periode de leiding in de wereld voor het produceren van vliegboten. Maar het toestel vertoonde ook veel overeenkomst met de op dat ogenblik gangbare Franse en Amerikaanse ontwerpen. Het Type S, zoals het door Kawanishi werd genoemd, was een groot en omvangrijk, vier motorig vliegtuig met tweelingstaart en een vleugelophanging net zoals de geallieerde Consolidated PBY Catalina's, met een netwerk van vleugelstutten en drijfvlotters aan beide vleugeluiteinden. Onderaan het vliegtuig was een "bootvorm" voorzien voor het landen in zee. De H6K "Mavis" kon echter ook op landingsbanen landen met behulp van in- en uitklapbare wielen. Tijdens het landen op het water waren deze wielen ingeklapt. De 40 meter brede vleugels(Ja 40 meter ja, een lel van een vleugel zit er dan ook bij) waren boven de romp geconstrueerd.

Vier prototype's werden geconstrueerd, eerst voor het maken van proeven voor de handeling op het water en in de lucht, en ten slotte met meer passende krachtigere motoren. De eerste proefvlucht werd gehouden op 14 juli 1936 en ze werd bij de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht ingeschreven als Marine Type 97 Grote Vliegboot, en kreeg later de code aanduiding H6K. Er werden uiteindelijk 215 van gebouwd.

Afbeelding

De H6K werd gebruikt vanaf 1938, eerst in de Tweede Chinees-Japanse Oorlog en later tijdens de Tweede Wereldoorlog over de Grote Oceaan. Ze had een uitstekend vliegbereik en was in staat tot de onderneming van een 24-uren-durende patrouillevlucht. Ze werd gebruikt voor langeafstandsvluchten vanuit Rabaul en Nederlands Oost-Indië en konden zo grote delen van Australië bereiken.

Het vliegtuig weerstond aanvankelijk de kogelinslagen van de lichte mitrailleurs van jagers uit het begin van de oorlog, maar toen de nieuwere generaties van jachtvliegtuigen er aankwamen was ze te kwetsbaar en ook te traag voor de geallieerde jachtvliegtuigen. Ze bleef echter in dienst in gebieden waar het risico van vijandelijke onderschepping laag was. Daar werd ze gebruikt voor verkennings-, vracht- en verbindingsvluchten. In de frontlijndienst werd ze vervangen door de Kawanishi H8K. Soms werd de "Mavis" toch ingezet tegen zwakkere doelen, zoals vijandelijke vrachtschepen of minder bewapende landinstallaties.

Ja inderdaad, dit is een stukje, gekopieerd van de Nederlandse Wikipedia, dus ik hoop maar dat stuk klopt, maar vond het eigenlijk ook alles zeggend voor het toestel, het was de voorloper van de Emily, een stuk minder zwaar gepantserd en eigenlijk lijkt de Mavis gewoon op een Dornier Do-24 alleen dan x1,5. Ondanks dat er 4 1000 pk motoren in de jongedame zaten, zat er weinig gang in en was de topsnelheid een schamele 331 km/h, eigenlijk alsof het niets is. Maar ja, van de andere kant, Mavis was een lekker ding en Emily laat ik me maar even niet over uit, maar verdikke wat is dat ding lelijk...

De kit
Helaas is het een Hasegawa uit het jaar kruik en zo ziet het er ook een beetje uit, weinig detaillering, opliggende rivets in plaats van paneellijnen, maar ja dat is ook logisch, dat rivets op de romp liggen in plaats van erin verzonken zijn, her en der gekke deukjes in het plasticwerk en flash, voor een Hasegawa heel erg veel flash. Helaas hebben ze deze kit niet opnieuw uitgebracht in tegenstelling tot Emily, maar ja, we moeten het er maar mee doen.
Er zijn met deze kit twee opties te bouwen, een compleet aluminium kleurig met een zwart neusje en een normale groene marinekleur. Ik heb eigenlijk nog geen idee welke van de twee opties ik wil bouwen, dus mochten jullie nog voorkeuren hebben, dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een paar moderne onderdeeltjes:
Afbeelding

Afbeelding

En een boekje en een lading van die rotstickers van Hasegawa:
Afbeelding

Tot zover heren en mochten er meelezen, dames.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Laatst bijgewerkt door markie op do 19 nov, 2020 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 16:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Fijn dat er iemand is die de Mavis oppakt, want die mag hier toch niet ontbreken.
Mooie intro Mark! beter goed gejat dan slecht bedacht. Toch hoop ik dat je er nog wat mooie foto's tegenaan gooit. Dan zien we meteen hoe gracieus deze dame is met haar parasolvleugel.

Ik vind het jammer dat de hagelnieuwe doos gekreukt is aangekomen. Maar ja, DHL, dan weet je het wel.
Kun je die opliggende naden niet gewoon wegschuren?

Je vraagt naar een voorkeur voor de uitvoering. Ik zou gaan voor die alu uitvoering. het ziet hier al groen genoeg ;-)
Succes hè!

Jan, die nu zijn Emily uitpakt en in de sop gaat zetten.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi intro Mark en een mooie kist! Lijkt inderdaad op de Do-24, wat ook een mooie is.
Je hebt deze oude kit toch niet door iemand in je maag laten splitsen? :mrgreen:
Heel veel plezier en succes!
Ter afwisseling zou je de grijze variant kunnen maken.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Supertof! Echt heel erg benieuwd naar deze!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 13:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Zo te zien zal deze BB in schoonheid afgerond worden....
Met de Emily van Jan, staan er nog 2 grote vliegboten aan te komen.

Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 15:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie foto's Mark!

Nog eentje: Die dicke Weiber ins Wasser :lol:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Net een stel dikke eenden

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Flink project Mark, ik stem voor aluminium.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2020 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, aluminium! Mooi!
Gaaf hoor, die vliegboten die nu gebouwd gaan worden.
Veel plezier, Mark.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een aparte constructie eigenlijk. De vleugel is een compleet los element en is alleen gekoppeld aan de romp dmv steunen en spandraad.
Wel mooie banaan-romp :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement