Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 nov, 2020 18:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Even een kleine update.
Getting there - but slowly ;-)

Ik had bedacht dat ik eerst de vleugels helemaal zou verven en vernissen, zodat ik de vogel ergens goed vast kon pakken. Veel meer kon ik niet doen, want het masking setje was nog niet binnen. De onderkant verven gingen vlekkeloos evenals het plaatsen daar van wat kleine decals op de wieldeuren. het ging helemaal fout met de bovenkant van de vleugels: allemaal strepen en oneffenheden, mede doordat ik meerdere keren met de kwast over hetzelfde stuk ging. Ik meende zo de verf mooi gelijkmatig te kunnen verdelen, maar ik was vergeten dat ik met XF-16 acrylverf werkte. Het werd een rotzooitje. Dan maar de thinner erbij halen en alles eraf halen. Dacht ik. Dat werkte niet. Ik kreeg er maar een klein deel af. Dan maar met terpentine. Dat hielp ook niet echt en de kleur werd veel donkerder.... De verlossing kwam in de vorm van de thinner van Mr. Color. Als sneeuw voor de zon verdween de verflaag. Even laten drogen en toen met een alcoholdoekje alles gereinigd en ontvet. De verf eerst wat verdund met Tamya thinner en toen ging het wel goed. Een dag later kon de glans vernis erop.

Afbeelding

Donderdag besloot ik de romp vast groen te maken. Terwijl ik bezig was kwam de post met mijn masking setje aanzetten! Nu kon ik echt verder. Terwijl de romp droogde de masking aangebracht en vandaag de canopy geplaatst. Dat ging naadloos. Ik hoef de houtlijm er niet bij te halen om kieren te dichten. Vanavond gaan we de spijlen schilderen en de onderzijde hier en daar bijwerken.

Afbeelding

Ik zie nu op de foto's dat niet alle plakkertjes recht zitten. Gaan we corrigeren natuurlijk. Ze passen bijna perfect: enkele moest ik wat bijsnijden. Ook de antennemast moet ik nog repareren. Komp goed.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
Afbeelding


Beter kun je de vleugels volgens mij niet verweren. Top gedaan 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 3:08 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Komt goed!
Zit strak in de kleuren.
Eindfase in zicht!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
tsjopper bob schreef:
Beter kun je de vleugels volgens mij niet verweren)

Ja, inderdaad! :lol:

Maar de nieuwe verflaag zit er netjes op, Jan.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 22:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Mag ik u even voorstellen:

Aichi B7A1 Ryusei (“Grace”)
Duikbommenwerper / Torpedovliegtuig
Pre-productievliegtuig, één van de 9 prototypen.
Keizerlijke Japanse Marine, Kougeki (aanval) 5e Hikotai, 752e Kokutai
Katori Marine Vliegbasis tot eind mei 1945, daarna: Kisarazu Marine Vliegbasis
Buitgemaakt door Amerikaanse troepen in augustus 1945
Fujimi 7AF1, 1:72

Terugblik

Aan de bouw van deze gracieuze dame heb ik veel plezier beleefd. Maar toch is de kit verre van simpel. Een groot probleem vond ik de kwetsbaarheid van het plastic, waardoor veel onderdelen afbraken bij het losmaken van de sprue. Delen van het landingsgestel en van het afwerpmechanisme in het bommenruim heb ik zelf uit ander plastic gemaakt.

De instructies zijn niet altijd duidelijk en soms begrijp je niet hoe de ontwerpers hebben kunnen kiezen voor een bepaalde aanpak. Daaraan zie je ook dat deze kit uit een lang vervlogen tijd stamt (1984). Maar de perfecte passing en de voor die tijd talrijke details laten zien, dat Fujimi ook toen al een wiellengte voor lag op andere merken.

De canopy is mooi helder doorschijnend, maar de stijlen zijn zo vlak dat je ze amper kunt zien, laat staan voelen en is het netjes afplakken van de raampjes bijna niet te doen zonder masking set.

Een andere omissie: de paneellijnen. Die zijn zo dun dat ze al bij de eerste verflaag vollopen, wat nog altijd beter is dan de greppels waar Airfix mee komt bij hun new releases.... Achteraf had ik die beter allemaal kunnen scriben. Jammer is ook dat de details in de motorkap ontbreken: de cowling flaps zijn niet te vinden, net zomin als de kleppen en luiken die je nodig hebt om bij de motor te komen.

Tenslotte was er de lastige klus van het aanbrengen van de aerials. Deze bestaan uit twee draden die deels om elkaar gewikkeld zijn en bevestigd worden aan staart en antennemast. Voor het eerst heb ik dat zo gedaan en was tevreden met het resultaat Het ging echter fout bij het spannen van de onderste draad. ik kwam met mijn wierookstokje iets te dichtbij waardoor de draad brak. De reparatie slaagde, maar zo mooi als het er daarvoor gelukt was kreeg ik het niet meer.

De decals zijn flinterdun en sommige waren gescheurd, maar dat kon ik oplossen. Jammer is wel dat de hinomarus iets "out of register" zijn.

Al met al een uitdaging, deze bouw, en ja: ik ben blij met het resultaat. Afijn, oordeelt u zelve:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 nov, 2020 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Goed bezig Jan, desondanks de tegenslagen heb je weer een leuk vliegtuigje neer gezet :brouw:
Op foto nr 10 lijkt het of er nog een wat zichtbaar naadje zit op de buik, nu weet ik van de Ki-45 en Ki-84 dat de Japanners ook nog wel een neiging hadden om daar een panelline of 2 te hebben dus het kan ook van die volgelopen panellines zijn.
Voor de rest op dezelfde foto snap ik niet helemaal hoe de rolroeren op dit ding werken. Bij de hoogteroeren heb je (volgens mij) een donkere wash gebruikt om de scheiding tussen het mini vleugeldingetje en het flappie stukje (mijn woordenschat valt hier te kort) te accentueren en dat werkt best goed maar dan lijkt het op de onderkant van de hoofd vleugels of er meerdere sets rolroeren en flaps zijn :? Of zijn een gedeelte van die dingen onderdeel van de dive brakes?

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi eindresultaat Jan.

Ze ziet er mooi verweerd uit.

Het is dat je het zegt dat je reparaties hebt moeten uitvoeren aan de aerials, ik zie het niet als ik de foto's bekijk.

Ze zal mooi staan bij de anderen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 10:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi model neergezet!
Als kwaster zijn die fijne details geen zegen. Die lijntjes lopen snel vol verf.
Jammer van de hinomaru's maar omdat je er zelf de aandacht op vestigt, valt het mij wat op.

Knappe verwering!
Je hebt er een leuke verschijning van gemaakt.
Proficiat!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Mooi resultaat Jan!
Lekker losgegaan met de chipping ook! Imposant toestelletje geworden!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2020 14:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan, ik had hem gisteravond natuurlijk al gezien via de app, maar zo op het grote scherm is het toch nog een stuk mooier wat je hebt laten zien.
Ik dacht eerst wat ben je nou aan het rommelen geweest met die lijn aan de achterzijde van het groen, zo rafelig enzo, maar toen keek ik nog eens naar het doosje en toen snapte ik opeens waar dat vandaan kwam, die Jappen hadden gewoon aan het einde van de oorlog geen zin meer om nog strak af te plakken en strakke lijnen te schilderen.
Het is een wonderlijk model zo met al die kleppen en flaps, maar het is wel iets bijzonders geworden zo.
Een mooie toevoeging voor de verzameling zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement