Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 22:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Het wordt tijd dat de Keizerlijke Japanse Marine Luchtmacht wat meer aandacht krijgt. Daarom kies ik voor één van de mooiste vliegtuigen, die in Japan ontwikkeld is: duikbommenwerper en torpedovliegtuig Aichi B7A1 Ryusei ("Vallende ster").

Inleiding

In 1941 vatte de Keizerlijke marine Luchtmacht het plan op om een vervanger te ontwikkelen voor de Nakajima B6N Tenzan torpedobommenwerper en de Yokosuka D4Y Suisei duikbommenwerper. Hoewel de Ryusei dezelfde payload aan bewapening als zijn voorgangers mee kon nemen, wilde men een veelzijdig vliegtuig dat net zo snel en wendbaar als de A6M Zero en een actieradius had van tenminste 1850 km.

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste prototype van de Ryusei. De neus is matzwart ("antiglare") gespoten, de rest van het vliegtuig is oranje, zoals dat meestal bij experimentele vliegtuigen gebeurde.

Ontwikkeling

Er waren twee problemen die getackled moesten worden. Het eerste probleem was het formaat van de Ryusei, dat groter was dan de reguliere carriervliegtuigen en niet eens via de dekliften vervoerd kon worden. Bovendien was het ‘arresting gear’ te licht om een vliegtuig van bijna 4000 kg tot stilstand te brengen. Men anticipeerde op een nieuwe, grotere klasse van vliegdekschepen, waarvan er uiteindelijk maar één gereedkwam, de Taiho, die echter in juni 1944 in de slag om de Filippijnse Zee tot zinken werd gebracht. Gevolg was dat de Ryusei alleen van af landbases kon opereren. Het tweede probleem was het vinden van een geschikte, zware motor. Men koos voor de Nakajima Homare 11 radiaal motor, die op dat moment nog experimenteel was en de standaardmotor zou moeten worden voor toekomstige zwaardere marine vliegtuigen.

Afbeelding

Het vliegkampschip Taiho, dat met de Ryusei zou worden uitgerust, werd in 1944 tot zinken gebracht in de Filippijnse Zee.

De diepe romp met ovale doorsnede en de staart waren van een conventioneel ontwerp. De cockpit bood plaats aan twee inzittenden. Nieuw was de middendekkerconfiguratie met omgekeerde meeuwvleugel. Voor deze oplossing was gekozen i.v.m. het formaat van de propeller en om het landingsgestel zo kort mogelijk te kunnen houden. De vleugels waren ten dele opklapbaar, zoals gebruikelijk was voor vliegtuigen voor vliegdekschepen.

Afbeelding

Middendekkerconfiguratie met omgekeerde meeuwvleugel

Afbeelding

Deze foto uit het najaar van 1945 laat een buitgemaakte Ryusei zien met opgeklapte vleugels.

Productie

In mei 1942 was het eerste van de 9 prototypes, de B7A1 gereed. De Homare 11 motor bleek onbetrouwbaar, maar ondanks dat waren de prestaties boven verwachting goed. Het toestel voldeed ruim aan de specificaties met zijn snelheid van 555 km per uur op 6000 km hoogte, zijn bommenlast van 800 kg (intern en extern) of een torpedo van 800 kg.

Afbeelding

Afbeelding

Torpedoproeven

Door de problemen met de motor werd de ontwikkeling ernstig vertraagd en toen het probleem verholpen was door de nieuwe Homare 12 motor van 1825 pk te gebruiken was Japan het overwicht in de lucht al kwijt en waren haar carriers allemaal tot zinken gebracht. Pas in april 1944 begon de productieversie van de band te rollen: de B7A2. Hoewel hij sneller en eenvoudiger te produceren was dan zijn voorganger, de D4Y Suisei, vorderde alles maar langzaam. De productie kwam tot een einde in mei 1945 toen een aardbeving de fabriek in Funakata verwoestte. In totaal werden er 114 gebouwd.

Afbeelding

De productieversie: B7A2

Afbeelding

Operationele inzet

Over de feitelijk operationele inzet kon ik nauwelijks informatie vinden. De Ryusei ontpopte zich tot een extreem wendbaar toestel met uitstekende vliegeigenschappen. Het toestel verscheen echter te laat ten tonele om nog veel invloed op het krijgsverloop te kunnen uitoefenen. Toen het toestel eenmaal operationeel was (en van de geallieerden de bijnaam Grace had gekregen), beschikte de Japanse marine niet langer over vliegdekschepen van waar af het toestel kon opstijgen. De B7A werd slechts op beperkte schaal vanaf landbases gebruikt en boven de kustwateren ingezet. Met name de Yokosuka Kokutai en de 752e Kokutai waren de eenheden die met de Ryusei waren uitgerust. Ook werden er enkele in de laatste fase van de oorlog opgeofferd bij kamikazemissies.

Afbeelding

Afbeelding

Kokutai 752 was één van de twee eenheden die met de Ryusei werden uitgerust. Kisarazu Marinevliegbasis, Chiba prefecture, na mei 1945

Tenslotte

De verdere ontwikkeling van de B7A bracht de B7A2 Experimenteel voort, waarvan één exemplaar was uitgerust met een Homare 23 van 1491 kW. Deze motor vertoonde vele mankementen en was onbetrouwbaar en moeilijk te onderhouden. Daarom werd de Ryusei-Kai ontwikkeld met de 1641 kW Mitsubishi MK9A Kinsei 18-cilinder stermotor. Vanaf januari 1945 werd aan het prototype van deze motor gewerkt. De productieversie zou B7A3 gaan heten, maar de bouw werd definitief onmogelijk gemaakt door bovengenoemde aardbeving.
De Ryusei wordt nog altijd als de beste torpedobommenwerper van de Tweede Wereldoorlog gezien. De ironie van het lot is dat Japan steeds betere vliegtuigen ontwikkelde, terwijl het aantal vliegers èn hun kwaliteit afnam. In die zin geldt voor deze fantastische Ryusei hetzelfde als voor de Duitse straaljagers: too little and too late.

Afbeelding

Specificaties

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugelopp.): 11,49 m. / 14,40 m. / 4,07 m. / 35,40 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht): 3810 kg. / 6500 kg.
Motor(en): 1x Nakajima NK9C Homare 12 18 luchtgekoelde stermotor van 1361 kW (1825 pk).
Prestaties (snelheid / plafond / bereik): 565 km/u. / 11.250 m. / 1852 km.
Bewapening: 2x 20-mm Type 99 Model 2 vaste voorwaarts vurende kanonnen in de vleugel en een 13-mm Type 2 of een 7,92-mm Type 1 achterwaarts vurende mitrailleur in de achtercockpit, een torpedo van 800 kg of een bommenlast van 800 kg
Bemannning: 2
Aantal gebouwd: 114

Afbeelding

Een B7A1 voor de hal van één van de Aichi fabrieken. Deze foto diende als inspiratie voor de boxart van de kit. Meer daarover in het volgende bericht.

Bronnen

1. Gunston, B.: Japanese & Italian Aircraft – Military Aviation Library World War II, London, Leisure Books, 1985
2. Newdick, T.: Japanese Aircraft of World War II 1937-1945, Amber Books, London, 2017 (reprint 2018)
3. https://en.wikipedia.org/wiki/Aichi_B7A
4. https://escertico.fandom.com/nl/wiki/Aichi_B7A_Ryusei
5. http://www.ijnafphotos.com/jbwb7a1.htm (beeldmateriaal)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 18 nov, 2020 22:45 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 23:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een eigenaardig vliegtuig is dit toch. Kon hier zeker niet ontbreken. Heeft een klein beetje Ju-87 in zich..
Succes met de bouw!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 8:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
En nu de kit nog Jan ;)
Mooie intro in ieder geval, top stukje.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes hoor. Je ziet pas echt hoe groot ze is op die foto met die mensen er omheen. Wat een kist! Succes met Deze!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor deze boeiende intro Jan! Ben erg benieuwd naar de kit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
david schreef:
Heeft een klein beetje Ju-87 in zich..


Of een F4 Corsair.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik stel de bouw van de Emily toch maar even uit tot het najaar....... Nu eerst even deze.

Even aandacht voor de kit zelf. Hij is van mijn favoriete merk: Fujimi. Mooi plastic. veel details. goede decals. Hij stamt uit 1984, maar is diverse malen "reboxed", soms met nieuwe decals en onderdelen. Mijn versie is de experimentele duikbommenwerper. Ik wilde graag de torpedoversie maken en markie stelde zijn torpedoset van de Hiryu (Peggy) beschikbaar. Punt is dat ik nergens goede detailopnames van de ophanging en het afwerpmechanisme kan vinden. Het goede nieuws is dat er een prachtige set bommen bij zit, met afwerpmechanisme en gelede bomdeuren. Het blijkt echter een experimentele versie/prototype te zijn, de B7A1, en niet de productieversie, de B7A2, die ook echt operationeel is ingezet. Maar ik kan er mee leven, want het is een prachtige kit, die je zelden ziet. Er is één versie geleverd, van de 752 sentai en daarom denk ik dat het toch een B7A2 versie is. Experimentele vliegtuigen hadden immers andere codes.

Afbeelding

Zie de laatste foto uit mijn vorige bericht.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De torpedo hoort NIET bij deze kit.

Maar nu eerst vakantie!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 30 jul, 2020 23:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1389
Woonplaats: Hardenberg
Mooi uitgebreidt intro van een mooi vliegtuig. Het heeft tovh wat stoers zo'n meeuwevleugel.

Fine vakantie.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Een mooi en apart toestel weer, Jan. Ook deze kende ik nog niet. (Voor deze groepsbouw had ik me nooit zo met Japanners beziggehouden.)
Tragisch dat voor dit toestel een grotere maat vliegdekschepen nodig was en dat de enige die ook daadwerkelijk in gebruik kwam al spoedig naar de zeebodem gejaagd werd.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 14:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik moet mijn bericht even aanvullen wat de Taiho betreft. In juni 42 verloren de Japanners 4 carriers bij Midway. In allerijl moesten er nieuwe gebouwd worden. De kiel voor de Taiho was al in 1941 gelegd en men besloot het ontwerp meteen te herzien. In 1944 werd hij ingezet en meteen tot zinken gebracht. Er was nog een carrier van dezelfde klasse die nog niet eens klaar was maar toch werd ingezet. Die werd in de grond geboord in. November 44 ook bij de Filippijnen. Beide carriers hadden de Grace en de Reppu moeten krijgen. Dat feest ging niet door.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement