Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Medebrouwers,

Bij deze mijn nieuwe aandeel in de groepsbouw. Mijn Zero wilde niet echt ''van de grond komen'' :roll:
Van Trajanus heb ik een mooie klassieke kit gekregen met wat minder detail en op een kleinere schaal, om alsnog mee te kunnen doen aan de groepsbouw.
Nog bedankt voor deze mooie kit Jan! De doos krijgt een mooie plek in de vitrinekast want daar was ik op slag verliefd op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zonder groots vooruitzicht aan deze bouw begonnen. Ik heb geprobeerd geen druk op mezelf te leggen en er gewoon lol in te hebben.
En dat ging eigenlijk harstikke goed! Ik heb alleen maar een hele hoop plezier aan deze bouw beleefd :brouw:
Deze kit dateerd, als ik het goed heb uit de jaren tachtig. Er is weinig detail aanwezig en er zijn voor het merendeel opstaande panel lines.
Maar niettemin is er genoeg detail aanwezig voor een mooie kit. De pasvorm was trouwens zo goed als perfect!

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelf nog gordels gemaakt maar daar is door te vertekening van de canopy nauwelijks meer wat van te zien.
Ik heb voor het eerst de haairspray techniek geprobeerd op dit model. Maar ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
Door de haarspray kreeg ik een wat ongelijk oppervlakte met IJN groene kleur verf en het is een vrij aggresieve methode.
Ik heb de originele decals gebruikt en die waren aardig vergeeld. Ik heb ze twee dagen op het raam geplakt zodat de zon ze zou verbleken. En dat werkte aardig goed!
Desalniettemin ben ik tevreden en best trots op het eindresultaat. De kabel is trouwens een haar van mijn vriendin. Die lijken het goed te doen op mijn modellen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Voor deze brouw heb ik ook een kleine diorama gemaakt. Ik heb een decoratieve houten plateau gebruikt als basis en met een fijne priem de planken erin gekerfd.
Met beits en olieverf heb ik het hout een wat realistischere look gegeven en tot slot met een rode tint het Japanse symbol erop geairbrushed.
Met antraciete lak heb ik de zijkanten afgewerkt. Hieronder het eindresultaat. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Potjandrie! Dat heb je mooi gedaan, Frank! En lekker ff stil gehouden tot hij af was. Jammer voor ons maar wel even lekker voor jou.

Ik vind het een heel fraai model geworden dat er heel gedetailleerd uitziet.
Je chipping vind ik erg overtuigend en is mooi onregelmatig verspreid en zit op logische plekken. Als enige opmerking daarover zou ik zelf wat zwaardere chipping op de vleugelvoorrand gemaakt hebben. Oja, en dat ik denk dat alle stuurvlakken met stof bekleed zijn, en daarom niet gechipt hadden moeten worden. Maar qua chipping is dit wel een van de beter geslaagde modellen van deze groepsbouw, vind ik.
Ik zie nog een naadje op de poten van het landingsgestel en de wielen, en de wieldeuren zijn wel heel erg dik.
De decals zitten er ook heel strak op en zijn mooi meeverweerd.
Die kleur Nakajima groen vind ik ook erg fraai. Verfwerk ziet er ook strak uit.
En wat heeft je vriendin mooi haar! :lol:
Mooi ondergrondje erbij. Ik vind vooral de rafeligheid van de kopse kant van de planken mooi gemaakt en goed geaccentueerd met een wash.
En inderdaad: heel mooi ouderwets doosje. Ik hou daar ook erg van.
Alles samengevat: echt een topmodelletje! Heel erg leuk geworden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik had via een ander medium al van een previewtje mogen genieten maar wil hier ook nog wel even melden dat dit echt een schitterend toestelletje is geworden!

Buiten hoe hij er qua uiterlijk uitziet straalt hier gewoon ook vanaf dat er met zorg, nauwkeurigheid, liefde en plezier aan gewerkt is, en dat is het allerleukste om te zien!
Het ondergrondje en de boxart zijn ook gewoon elementjes om verliefd op te worden.

Knap gedaan!
En je vriendin heeft ook goed werk geleverd! :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 17:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Geen dank hoor. We zijn hier om elkaar te helpen met kennis, tips, ondersteuning e.d. en soms moet je iemand een kontje geven om verder te komen. Daar hebben we allemaal wel eens behoefte aan.
ik ben blij om te zien dat je er zo'n prachtig model van hebt weten te maken. En bij chipping denk ik altijd "less is more", maar doe altijd teveel. Jij hebt het prima gedoseerd.

Wil je je 3 mooiste foto's plaatsen in de galerij hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=52332
Dank alvast.

Je presentatie vind ik prachtig met die ondergrond. Dat is nog geen diorama maar een vignet. Moet ik ook eens proberen. Eén tip: als je dit weer eens doet, zorg dan dat het vliegtuig diagonaal op de planken staat. Dat geeft een verrassingseffect. Ook wanneer je een fotolijst als ondergrond gebruikt plaats je kit dan diagonaal. En zet er als het even kan één of meer mannetjes bij voor het perspectief en schaalbesef. Bijpassende voertuigjes kunnen ook geen kwaad.

Voor grotere dio's geldt, dat ze en verhaal moeten vertellen. Hoe statischer des te saaier. De kijker moet z'n best doen om te snappen wat je uitbeeldt. En al werkende wordt het steeds leuker om te doen voor jou als bouwer. Ideetje:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=48721

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi model geworden! Zoals reeds gezegd een mooie chipping, niet te veel!
Ook is het een goede ondergrondje geworden met een mooie wash erop. Het is voor je vriendin te hopen dat je modelbouw collectie niet te groot wordt....!! :D :D

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jun, 2020 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Een Brabo zou zeggen: Dat hedde gij goe' gedaan. Maar ik ben geen Brabo maar een Fries, dus hou ik het bij: Dat hast do verrekte knap dien :brouw: :brouw:

Pracht vliegtuig geworden, leuk ondergrondje.

Citaat:
Ik heb geprobeerd geen druk op mezelf te leggen en er gewoon lol in te hebben. En dat ging eigenlijk hartstikke goed! Ik heb alleen maar een hele hoop plezier aan deze bouw beleefd

Daar gaat het toch om. De bouwer moet er plezier aan beleven. Dat je dan ook nog een leuk product aflevert is bonus. Dat 'we' het dan ook nog mooi vinden is dubbel bonus.

:brouw: :brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2020 11:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Mooie kist neergezet! Die beplanting van je diorama ziet er ook netjes uit!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Trajanus schreef:

Voor grotere dio's geldt, dat ze en verhaal moeten vertellen. Hoe statischer des te saaier. De kijker moet z'n best doen om te snappen wat je uitbeeldt. En al werkende wordt het steeds leuker om te doen voor jou als bouwer. Ideetje:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=48721


Ha Jan, dank voor je leuke reactie. Ik zal de volgende keer eens kijken naar wat figuurtjes en meer detail voor in een diorama.
Helaas kan ik de afbeeldingen in de post van de link die je stuurde niet bekijken. Maar ik zou ze graag eens zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha iedereen,

Bedankt voor alle leuke en enthousiaste reacties. De opbouwende kritiek ga ik zeker meenemen in toekomstige brouwsels.
Op naar de Zero! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 21:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
F.S. schreef:
Ha Jan, dank voor je leuke reactie. Ik zal de volgende keer eens kijken naar wat figuurtjes en meer detail voor in een diorama.
Helaas kan ik de afbeeldingen in de post van de link die je stuurde niet bekijken. Maar ik zou ze graag eens zien.



Nu wel?

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement