Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 20:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk intro stuk, nooit geweten dat deze toestellen in dergelijke aantallen zijn geproduceerd.

Bougiekabels zijn een leuke verbetering.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 22:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank heren :brouw:

Deef schreef:
Was die ring gewoon een onderdeel uit de kit of uit je sparebox?
Mooi gedaan met een mooi resultaat!

Zat gelukkig in de kit :lol:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooie toevoeging Pieter.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wow, mooi man, die bougiekabels! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Dat is een knappe motor!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Die wachttijd is goed besteed. Wat een super mooi extraatje heb de motor gegeven.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 1:54 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Die kabels leggen al onmiddellijk de lat enorm hoog als het afwerking zal aankomen...

Succes met het vervolg!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 17:02 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Mooie kit van een mooie kist!
De bougiedraden zijn een hele mooie toevoeging, ze lopen ook mooi vloeiend naar de cilinders!

Wat ik echter wel een beetje jammer vind bij Hasegawa is het feit dat ze dezelfde varianten tot in den treuren reboxen ipv. dat ze met nieuwe subversies komen. Nou jah, dat wordt dus scratchen en zelf een plausibel kleurenschema verzinnen..
Hoe dan ook, veel succes met deze! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank heren voor de complimenten :brouw:

Ik was nog steeds aan het wachten op mijn pakketje dus in de tussentijd heb ik de motor in de MRP Super Silver gezet.
Afbeelding

Daarover een donkere wash en het aanbrengen van wat viezigheid met Starship Filth olieverf.
Afbeelding

En de bougiekabels geverfd met een khaki kleurtje, hier ben ik niet per se heel enthousiast over dus ik daar nog wat nachtjes over slapen en misschien dat ik ze alsnog in een ander kleurtje verf. Referenties zijn helaas uitermate karig mbt kleuren van details.
Afbeelding

En toen was ik min of meer klaar met de motor echter had ik nog steeds geen pakketje dus heb ik mijn aandacht maar verzet naar een ander knelpunt: de flaps

Om de een of andere reden heeft Hasegawa in hun wijsheid besloten om deze zo te ontwerpen dat je ze RUDD alleen in de uitgeschoven stand kunt bouwen. Ik vind dat minder mooi en bovendien zie je zelden Hayates op de grond met de flaps naar beneden.
Afbeelding

Gelukkig passen ze wel goed in de uitsparingen in de vleugels alleen zijn ze veel te dik, maar goed dat is prima op te lossen met een vijl en wat Netflix.
Afbeelding

Et voila, flaps omhoog.
Afbeelding

En toen was mijn pakketje met PE en verfjes ook al gearriveerd dus kan ik weer verder.

Kleurtjes

Ik heb wat heen en weer gemaild met Nick Millman van de Aviation of Japan Blog en zijn hulp was instrumenteel om deze puzzel een beetje ontcijferen.


Vroege Hayates werden afgeleverd in kaal metaal met alleen de hinomarus en een zwart vlak op de motorkap
Afbeelding

Camouflage, insignia, etc... werd door de eenheden zelf aangebracht met de onderkant waarschijnlijk in kaal metaal.
Majoor Iwahashi's vliegtuig was een van de eerste Hayates die de geallieerden van dichtbij konden bekijken, probleem was alleen dat het toestel toen in een paar duizend stukjes lag nadat het was neergestort.... dus de beschrijving is dan ook niet heel super nuttig: ''Bruin met groen met een 185 op de staart''
Hasegawa heeft dat redelijk letterlijk overgenomen en laat inderdaad een bruin toestel zien met groene vlekjes en een grote 185 op de staart

waarschijnlijk was dit in het echt #7 ohryoku nana go shoku (olijf bruin) met daarover heen een onregelmatig patroon van #29 ao midori iro (blauw groen)
#7 had schijnbaar een erg groene tint en was dus niet gewoon bruin zoals Hasegawa's boxart suggereert. Verder is #29 een stuk blauwer dan de kleur die Hasegawa suggereert.

Qua markeringen wijkt de doos waarschijnlijk ook wat af van wat aannemelijk is. Als leider van de 22 Sentai had Majoor Iawahashi's toestel waarschijnlijk een brede leiders strook achter de Hinomaru, de kleur was in dit geval waarschijnlijk rood omdat dat de kleur was die bij de 22 Sentai de Sentai Hombu(HQ flight) aan duidde. Verder heb ik een foto gekregen van Nick Millman van een andere 22 Sentai Hayate met een vergelijkbare strook (waarschijnlijk geel en daarom waarschijnlijk leider van 3e Chutai bron) en met de onderkant van het roer in dezelfde kleur met daarop het nummer van het vliegtuig, waarschijnlijk had Majoor Iwahashi iets vergelijkbaars maar dan in het rood.
Hasegawa suggereert een rode spinner, dit zou in principe kunnen maar op de foto van Nick is duidelijk een witte spinner te zien maar ik weet niet of dit typisch was voor de hele Sentai.

Het embleem van de 22 Sentai was een drijvende chrysant (kikusui), Hasegawa suggereert dat die niet op Majoor Iwahashi's vliegtuig zou zitten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk aangezien hij de bevelhebber was van de Sentai.

Hasegawa geeft je wel een kikusui maar die lijkt gebaseerd te zijn op deze foto met een 22 Sentai Hayate in de achtergrond, deze foto is echter aan het eind van de oorlog genomen.
Afbeelding

Vroegere Hayates hadden waarschijnlijk iets wat meer leek op dit
Afbeelding

dus alles op een rijtje:
- camouflage van #7 olijf groen met daar op #29 blauw groen
- onderkant in kaal metaal
- brede rode leiders streep tussen de Hinomaru en de witte gevechts strook
- onderkant roer in rood en met daarop de nummers
- vroege kikusui op het roer

De kikusui heb ik al uitgetekend als voer voor de snijplotter, dit netjes spuiten word wel een beetje een dingetje maar ik denk dat het uiteindelijk wel moet lukken, hakenkruizen waren eerst ook een drama totdat ik een beetje door kreeg hoe je het beste de masks kan gebruiken.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi uitzoekwerk, leuk om te lezen.
Ik ben wel erg benieuwd hoe je met zo'n mask omgaat dan dat je het nu wel netjes gespoten krijgt. Ziet er erg klein uit allemaal, ik vind het alvast knap!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement