En toen was er nog een, de Nakajima Ki-44 Shoki oftewel de demonenverdrijver, leuke naam voor een vliegtuig he, wie zullen ze dan bedoeld hebben met die demonen? De Amerikanen ofzo? Jan heeft ook al één van deze gevleugelde apparaten gebouwd en dat wilde ik nog even dunnetjes over doen met wederom een stukje plastic uit de oudheid.
Nakajima Ki-44Waar ik in het andere topic de opvolger van de Ki-27 ga bouwen, ga ik in dit topic de opvolger van de opvolger van de Ki-27 bouwen, namelijk de Ki-44 Shoki. De Ki-44 is ook echt te zien als opvolger van de Hayabusa, de lijnen zijn namelijk vrijwel gelijk, echter is de Shoki iets groter qua formaat. Ze hadden echter allebei bijvoorbeeld de tennisraketvormige flaps om goed te kunnen manoeuvreren. Nu was het zo dat de piloten in eerste instantie niets met dit toestel hadden, het ding had slecht zicht wanneer hij op de grond stond, hij was minder manoeuvreerbaar dan de Ki-43 en had een hele hoge landingssnelheid. Echter was het vliegtuig veel sneller, kon sneller stijgen, sneller dalen en was daardoor veel beter geschikt als pure interceptor dan de Ki-43, daarnaast was de bewapening ook van veel hoger niveau dan de proppenschieters van de 43. Het toestel werd in het laatste jaar van de oorlog ook veelvuldig ingezet als B-29 jager en had hier dan ook veel succes in.
Het grote probleem bij de Japanners was echter het beperkte aanbod aan goed piloten, ze konden wel goede vliegtuigen hebben op een gegeven ogenblik, maar een vliegtuig is natuurlijk zo goed als de piloot en dat viel helaas vaak tegen.
Dit toestel is uitgerust met een 14 cilinder Ha-41motor, de opvolger van de in de Oscar en Zero gebruikte Ha-5 motoren uitgerust met een dikke 1260 pk.
Aan het eind van de oorlog werd het toestel echter zo zachtjes aan vervangen door de Ki-84 Hayate.
En toen de oude Tamiya kit, wederom een doosje van voor Huib zijn geboortjaar, namelijk wederom 1964.
Het gietwerk is van de Tamiya net iets strakker dan van de Revell en deze heeft ingegraveerde panelcanyons