Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
F.S. schreef:
Ik heb zelden zo'n slechte pasvorm meegemaakt bij de "wingroots".

Ik maak ze wel eens erger mee, hoor Frank. Het lijkt me dat dit met zorgvuldig schuren en het herstellen van wat paneellijntjes prima in orde komt. Zie je straks niks meer van.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Medebrouwers,

Een korte update. Ik heb alles mooi bijgeschuurd en gepolijst. Vandaag heb ik geprobeerd de paneel lijnen te rescriben met de speciale tool van Trumpeter. Maar helaas...ook dit ging niet goed. De lijnen zijn niet mooi en op sommige plekken brokkelen de uitgeharde putty zelfs een klein beetje af.

Ik werd zo gefrustreerd dat ik op het punt stond om het vliegtuig in tweeën te breken....
Ik merk dat ik al een tijdje frustraties ervaar tijdens het modelbouwen. Dat komt vooral doordat ik de lat voor mezelf veel te hoog leg denk ik. Ik meet mezelf aan YouTubers, Instagrammers en ook mensen die ontzettend mooie dingen maken met een hoog niveau. En ik verwacht van mezelf dat het ook zo perfect moet zijn als ik aan een bouw begin of ermee bezig ben. Het moet perfect zijn en als er dan iets niet goed gaat of ik maak een fout dan loopt die emmer al snel over.

Op dit moment ben ik herstellende van een hele zware burnout. Ik heb een erg ruw en turbulent jaar achter de rug en ik had gehoopt dat deze hobby me zou helpen ontspannen. Maar ik ervaar er voor het merendeel stress aan. Misschien heb ik er door mijn situatie simpelweg niet het geduld en de rust voor.

Gelukkig heb ik het vliegtuig niet in tweeën gebroken. Ik heb tot 10 geteld en hem in de doos bovenop de kast gezet. Ik weet op dit moment niet zo goed wat ik met de Zero en de hobby zelf aan moet.

Herkennen jullie dit in de hobby? Voor mij heeft de hobby natuurlijk nog zijn leuke kanten en ik ben trots op wat ik voorheen gebouwd heb. Maar het lijkt me misschien heilzaam om dit met jullie te delen.

Alvast bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 20:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat FS. Ja ik herken dit. Ik antwoord je straks via pb. Houd moed.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Hoi Frank,

Goed dat je tot 10 hebt geteld. Ik denk dat je zelf al een deel van het antwoord geeft: Je stelt hoge eisen aan jezelf, en als het dan niet meteen lukt is dat moeilijk. Je noemt als voorbeeld nu het scriben. Dat is best wel moeilijk om het netjes te doen. Ik doe het al jaren en zit toch nog vaak te kloten. Zie mijn Dinah: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=284&t=52844&start=10#p1030409 (En scriben door plamuur gaat eigenlijk nooit heel lekker.)

Ik heb de afgelopen tijd al wat werk van je mogen bewonderen en dat ziet er altijd heel goed uit. Je bent dus gewoon een prima modelbouwer. En natuurlijk zijn er veel betere bouwers op joetjoeb, maar ook veel slechtere.

Een paar dingen om over na te denken:
- misschien is het goed om een tijdje alleen voor jezelf te bouwen en niet te posten op een forum. Lekker relaxed, niemand die op je vingers kijkt en commentaar geeft.
- misschien is het juist wel leuk als er iets niet lukt bij modelbouw. Het vraagt dan om een andere creatieve oplossing en biedt de kans om je te ontwikkelen en/of iets nieuws te leren. #omdenken #Cruyff: elk nadeel heb z'n voordeel
- misschien hebben de patronen die in je modelbouw tot frustratie leiden ook wel bijgedragen aan je burnout. Dan kun je modelbouw zelfs als therapie inzetten: herkennen en ombuigen van ingesleten patronen.
- Ik vind bouwverslagen waarin dingen misgaan en die met veel bloed, zweet en tranen dan zo goed mogelijk rechtgetrokken worden altijd nog de leukste.
- Wat je tot nu toe hebt laten zien van je Zero ziet er heel goed uit. De problemen die je tegen gekomen bent lijken oplosbaar. Dus laat 'm ff liggen en ga er dan met frisse moed aan verder. Of doe ff een ander kitje tussendoor.

Nou ja, voor wat het waard is. Zet 'm op. Ik kijk uit naar het vervolg van je mooie Zero (vroeg of laat).

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het eigenlijk wel stoer dat je het zo durft te plaatsen. Heel eerlijk..... daar heb ik dan weer grote bewondering voor.

Ook ik kijk met 'gezonde' jaloezie naar wat anderen kunnen, maar ik weet ook wat ik kan en dat is niet perfect. Perfectie wil ik dan ook niet nastreven. Ik wil gewoon lekker bouwen. Ik bouw voor mijzelf en niet voor anderen. Ik weet dat het strakker kan, maar weet je....? Al doende, wordt het vanzelf strakker. Als je je spiegelt aan iemand op Youptjoep, kan het best zijn dat zo'n persoon jaren heeft geoefend voordat deze pas durfde te 'showen'. Vergelijk je daar absoluut niet mee en ga gewoon lekker voor jezelf bouwen.

Heel goed dat je je model niet in tweeën hebt gebroken, maar even hebt weggelegd. Laat het even bezinken, maar pak hem er maar weer lekker bij. Ook ik heb genoeg modellen op de plank die ook nog aandacht vergen en soms jeukt het om lekker met een nieuw kitje te beginnen, maar ik heb tegen mijzelf gezegd om na mijn 'Zero', eerst twee UFO's (Un Finished Objects) af te bouwen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hey Frank!

Wat goed van je om dit met ons te delen.

Ik denk zelf dat bij niemand, ook niet op de social media kanalen, een bouw foutloos gaat. Hoe vaak ik niet lees (of op YouTube hoor): "well, I'll leave this for now, there is no one who's gonna see this after all". En zo is het ook.

Zelf heb ik toevallig voor het eerst met de moeilijkheid van scriben te maken gehad bij mijn MiG-3. Was eerst wel blij met het resultaat maar nu de bouw in een verder stadium komt, raak ik er steeds minder tevreden over. Te diep, missertjes zijn nog zichtbaar, niet mooi recht. Daar kan je best over gaan zitten balen. Maar wat ik me dan altijd bedenk:

Stel je voor dat je door een museum met schilderijen loopt. Alles ziet er mooi en schitterend uit. Al die mooie schilderijen. Even eentje van dichtbij bekijken. Maar dan echt van dichtbij. Echt zo dichtbij als dat wij op ons modelletje zitten.

Je zal missers zien, verf die gebarsten is, ondergronden die er doorheen komen, haren in de verf, pigmenten die niet goed gedroogd zijn, allemachtig wat een gedrocht.

Dan doe je weer een stap achteruit, en nog één, desnoods nog één. Het schilderij komt bij elke stap weer dichterbij datzelfde meesterwerk als waar je in de folder van de expositie over las.

Zo kijk ik dan ook naar mijn modelletje. Even een stapje achteruit. Even van een afstandje bekijken. Zet het even in het vitrinekastje tussen de andere modelletjes. En dan zie ik van een afstandje wat ik weer heb geleerd en dat dit modelletje eigenlijk weer wat mooier wordt dan de vorige.

Eigenlijk is het bovenstaande zelfs wel door te trekken tot buiten de hobby. Als je ergens te diep in zit, waardoor je door alle problemen om je heen de eindstreep niet meer ziet, doe dan gerust zoveel stappen terug tot het grote geheel weer zichtbaar is.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met burnouts, ik wil dan ook niet verkondigen dat dit de oplossing is, zo simpel ligt het uiteraard niet. De bedoeling is in ieder geval je een hart onder de riem te steken en wellicht heb je er iets aan!

Zet 'm op!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 12:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hear, hear! What he says! :brouw:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 18:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knap verwoord, Deef!

Frank,
Hopelijk vind je snel rust in je hoofd. Als je dat gevonden hebt, komt de rest vanzelf terug.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 9:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hoi Frank,

Goed dat je dit wilt delen! Ik heb zelf geen ervaringen met een burn out, maar ik herken wel je verhaal van de lat die je voor je zelf hoger legt omdat je het werk van anderen ziet!
Ik hoop dat je de inspiratie weer krijgt en wellicht helpt deze groep dan weer een beetje!

@Dave: Mooi weergegeven! :brouw:

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Huib, Rene, Paul, Thierry en Deef,

Dank voor jullie reacties en alle tips. Dat doet me echt enorm goed. Ik vindt het heel fijn dat jullie mij op deze manier een hart onder de riem steken.

Ik al jullie reacties goed doorgelezen en ik kan er zeker iets mee. Ik heb de Zero uit het zicht gelegd, de kit, instructies en onderdelen in de doos gedaan en die boven op mijn vitrinekast gelegd en dat voelde meteen als een last van mijn schouders. De dagen daarna heb ik er niks meer aan gedaan en dat haalde even de druk van de ketel. Ik ben ook gaan nadenken over wat mij nou echt leuk lijkt om te bouwen en wat mijn enthousiasme weer aanwakkert in plaats van te denken dat ik het beste en meest unieke model moet bouwen. Ik wil dat ik er vooral lol en plezier in heb en de rest is mooi meegenomen.

Gisteren en vandaag heb ik toch even naar de Zero gekeken en wat klein schuurwerk gedaan wat me maar een kwartiertje koste en toen weer we gelegd. Hij hoeft niet af, het was simpelweg om de tijd een beetje te doden en dat werkte wel goed eerlijk gezegd. Ik ben niet van plan om de Zero op korte termijn af te ronden, die druk wil ik simpelweg niet op mezelf leggen. Trajanus heeft me ook een aantal goede tips gegeven en was zelfs zo aardig om mij een klein mooi en niet al te ingewikkeld kitje op te sturen zodat ik toch mee kan doen. :mrgreen:

Ik wil nog even benadrukken dat ik jullie tips en steun enorm waardeer. Ik wil niet te koop lopen met mijn tekortkomingen door de Burnout en het als excuus gebruiken en ik ben blij dat het ook niet zo word opgevat.

Dank jullie wel!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement