Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 7:48 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik denk dat er altijd een kwestie van baas boven baas is. Er zullen maar weinig bouwers zijn die claimen alles te weten en alles te kunnen.

Het voordeel van modebouw is; het eet geen brood, als iets even niet lukt kan je de boel de boel laten en wat anders gaan doen. Of als je wel wilt blijven plakken kan je ook altijd een andere kit open trekken (let wel, als je hier geen grip op houdt eindig je op termijn met tientallen half afgemaakte kits op de zgn. Shelf of Doom. Ik spreek uit ervaring. :lol: ).
Heel goed dat je even tot 10 hebt geteld. Je bent tot zover erg goed bezig en het zou echt zonde zijn als de kit in het verticale archief zou belanden.

En Deef heeft een heel goed punt waar een hoop zich schuldig aan maken denk ik; we zitten er met onze neus soms te dicht op en moeten we gewoon even afstand nemen. Hetzij letterlijk afstand nemen, óf qua tijd. Dat wil zeggen, af en toe ergens even een nachtje over slapen. Soms, als ik niet weet wat ik van iets op een model waar ik mee bezig ben vind (laten we zeggen de verwering) dan wil ik er nog weleens een nachtje over slapen om er de volgende dag fris tegenaan te kijken en in de meeste gevallen blijkt dat positief uit te pakken.

Neem de tijd, pak evt. een kitje tussendoor en doe het rustig aan. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha iedereen,

Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik hier een bericht geplaatst heb.
Ik ben druk in de weer met het kleine kitje waarmee ik nu bezig ben. Daar zal ik snel een apart brouwverslag van maken.
Die bouw gaat erg goed. Ik werk er aan wanneer ik zin heb en er staat geen druk op.

Ik kon het niet laten om intussen wat aan de Zero te prutsen.
Ik heb de plekken bij de wingroots die ik zo lelijk vond mooi afgewerkt met nieuwe putty, mr dissolved putty en aardig wat schuurwerk. Het is mooi glad afgewerkt zo.
Nu is mijn vraag aan jullie; wat zouden jullie nu doen? Ik heb namelijk twee opties, optie 1: er niks aan doen en het zo laten en niet het risico lopen dat ik de plek weer beschadig tijdens resfriben of
optie 2: De wingroots toch proberen te rescriben. Door de putty zijn de opgevulde plekken kwetsbaar voor afbrokkelen tijdens het rescriben. Is er een manier om dit te voorkomen?

Hieronder wat foto's dusver. Ik heb ook de brandstoftanks in elkaar gezet. Helaas sluiten de bevestigingspunten onderaan de vleugel niet mooi aan op de tanks waardoor er nu een rand zit die er niet hoort. Helaas te laat gezien :oops: het zootje zit nu al in elkaar gelijmt en de plekken zijn moeilijk te bewerken met putty en schuurpapier. Hebben jullie nog suggesties?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot snel weer! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je kunt proberen om de panel-lines met een scherp mesje in te kerven. In het ergste geval moet je opnieuw plamuren en dan is het niet anders, dan zul je het moeten accepteren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ah, goed te zien dat je hem weer een beetje opgepakt hebt.
Ja, wat René zegt, gewoon voorzichtig proberen te scriben. Lukt het niet, dan gewoon weer dichtsmeren met plamuur. Geduld, wilskracht en doorzettingsvermogen krijgt elke weerbarstige kit op de knieën. Leer 'm een lesje! :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Wat ik doe als ik met putty heb gewerkt en ik bang ben dat het te poreus is om te sciben:

    optie A. Met extra dunne secondenlijm (ik gebruik de waterdunne turbolijm van dr.turbo) over de putty gaan. De lijm moet waterdun zijn zodat het in de putty zuigt. Na een uurtje schuur ik het lichtjes bij en daarna scribe ik;

    optie B. Een andere optie is met een penseeltje, heldere acrylverf, over de putty aanbrengen. De heldere acrylverf (bijvoorbeeld Tamiya X-22) waterdun maken zodat het goed in de putty kan trekken, zodra het gedroogd is
    ga je er nogmaals met een penseeltje en de waterdunne clear er overheen om te zien of het goed van clear verzadigd is. De putty moet glanzend blijven wanneer de clear droog is. Na een weekje drogen kun je het lichtjes
    opschuren totdat de glans er vanaf is en opnieuw scriben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Medebrouwers,

Ik oon de Zero toch niet laten liggen en ik ben inmiddels al weer een eind verder met de bouw.
Hieronder het verslag tot nu toe. :brouw:

Helaas heb ik te horen gekregen dat mijn arbeidscontract niet verlengd word, vervelen want die werkplek was erg belangrijk voor mijn herintergratie.
Maar ik heb besloten niet met de handen in de haren te zitten maar lekker aan de slag te gaan en me op klussen in en rond het huis, maar (hopelijk) vooral aan de werkbank te storten. Op dit moment ben ik dus bezig met ''die vervelende Zero''. Tegen verwachting in vindt ik deze bouw nu eigenlijk harstikke leuk! Ik heb er veel plezier in en ik probeer wat nieuwe dingen te leren.

Afbeelding
Met koperdraad heb ik de remkabels nagebouwd. Ik heb wat materiaal op de wielkleppen weg moeten halen zodat de kabels erachter paste.

Gek genoeg is dit nu de bouw waar ik het meest trots op ben en ik ben enorm blij dat ik heb niet heb wegedonderd. Dus nogmaals, dank voor alle leuke en positieve reacties destijds, daar heb ik enorm veel aan gehad! :mrgreen:

Afbeelding
Allereerst het model schoongemaakt met schoonmaak alcohol en daarna Vallejo primer aangebracht met de airbrush. Achteraf zou ik deze primer veel meer verdund hebben, met een hogere druk en dichterbij gespoten hebben. Door de lichte sinaasappelhuid die ik door de primer gekregen heb is het oppervlakte van het verfwerk niet superglad. Maar ik vindt het niet zo heel storend.Ik merk wel dat ik, ondanks het gebruik van flow improver, nog steeds snel last heb van ''tip dry''. Ik maak de punt van de naald regelmatig voorzichtig schoon met een wattenstaafje gedoopt in airbrush cleaner.

Afbeelding
Vallejo IJN black green in dunne, lichte lagen aangebracht.

Na de primer zo'n 24 uur te hebben laten drogen heb ik in meerdere, verdunde lagen IJN black green en IJN medium grey aangebracht. Wauw, ik vindt deze kleur zo mooi 8) Dit is de eerste keer dat de preshading er zo goed doorheen komt. Doordat ik in meerdere lagen heb gewerkt en ik hier op tijd mee gestopt ben komen de schaduwranden er erg mooi uit. Ik heb besloten zelf de rode insignes te spuiten, omdat ik via bronne gehoord en gelzen heb dat de Hasegawa kits wat stug kunnen zijn. En achteraf ben ik daar enorm blij om geweest. Met een speciale passer met mes heb ik de decals opgemeten en de isignes uit tape gesneden. Ik heb dit eerst getest op mijn Revell Spitfire Lab Rat.

Afbeelding
De Spitfire Lab Rat.

Het vervolg komt er snel aan! (Omdat mijn computer constant uitvalt :cry: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Mederbrouwers,

Bij deze deel twee van de laatste update.

Om de lichte sinaasappelhuid wat weg te werken heb ik alle oppervlakten licht opeschuurd met behulp van een...koffiefilter.
Ik heb deze tip online gevonden en het werkt ook nog. Ik heb vooral de rond de insignes en de gele strepen het oppervlakte gepolijst met een koffiefilter zodat het oppervlakte daar wat gelijker werd.

Nadat ik twee verdunde lagen Mr Hobby clear gloss heb gespoten en deze 48 uur heb laten drogen, heb ik de decals aangebracht.
En wat ben ik blij dat ik de insignes zelf heb gespoten, de Hasegawa decals zijn inderdaad wat stug en hebben rondom ook een filmlaag die wat dik is en niet goed wegvalt. Voor het anbrengen van de decals heb ik Tamiya Mark Fit gebruikt. Ik heb trouwens ook de gele strepen op de vleugels zelf gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb verschillende plekken en onderdelen voorzien van Oatake groen/blauw van Vallejo. En het aanbrengen van deze kleur was een leerpuntje op zichzelf. Ik heb de kleur is rechtstreeks op het model en de onderdelen gespoten, maar doordat dit een transparante kleur is werd dit ontzettend lelijk :shock: nadien maar eens wat onderzoek gedaan en zo ben ik er ook achtergekomen wat Oatake precies is. Een mysterieus goedje van de Japanners om de corosie van zeewater tegen te gaan. Leuk als je weer eens wat nieuws leert! wat blijkt, ik zou de plekker die deze kleur krijgen eerst moeten voorzien van een laag aluminium kleur en daar de Oatake kleur overheen moeten spuiten. Dat heb ik gedaan en wat is die kleur mooi zo zeg! Doordat het een transparante kleur is komt de aluminium kleur er prachtig doorheen.

Afbeelding
Aotake!


En dit is de stand van zaken tot nu toe. Ik heb trouwens besloten om geen hairspray techniek te gebruiken. Ik wil deze Zero licht verweren met wat chipping en roetplekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om deze bouw te volgen :D Tot de volgende update!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 12:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ziet er goed uit Frank! Neem je de tijd om het allemaal rustig af te maken? En een baan: dat komt wel weer.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Trajanus schreef:
Ziet er goed uit Frank! Neem je de tijd om het allemaal rustig af te maken?


Dank je wel! Jazeker, ik neem rustig de tijd hoor en werk aan de bouw wanneer ik er zin in heb. Ik heb inmiddels geleerd dat het me alleen maar tegenwerkt als ik modelbouw wanneer er weinig motivatie is. Ook neem ik de tijd om een besluit voor de bouw te overwegen, zoals hoeveel chipping of het aanbrengen van gespoten insignes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2020 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Jammer van je baan, dat is minder leuk om te lezen..

Maar het modelletje gaat er echt mooi uitzien, net spuitwerk hoor!
Zo'n cirkelsnijdertje moet ik ook nog hebben, waar heb jij deze vandaan?

F.S. schreef:
Ik heb dit eerst getest op mijn Revell Spitfire Lab Rat
Haha nice, ik heb er ook zo een, maar dan de "Sletland Lynx".. :lol:

F.S. schreef:
licht opeschuurd met behulp van een...koffiefilter.
Goeie tip, die onthoud ik!

Succes verder, en zoals Jan zegt, op 't gemakkie! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement