Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Hallo allemaal,

Hier mijn bijdrage van de groepsbouw

Het word dus deze.

photo 491623


Nu iets over het tuigje.

Dit is gewoon het betere jat en plakwerk van Wikipedia.

In reactie op de snelle opkomst in Europa van tweemotorige zware gevechtsvliegtuigen zoals de Messerschmitt Bf 110, gaf het leger opdracht tot de ontwikkeling van een tweemotorige, tweezitsjager in 1937 aan de Japanse vliegtuigfabrikanten. Er zaten geen harde eisen aan de opdracht aangezien verschillende facties binnen het leger het niet eens konden worden over het relatief belang van bewapening, snelheid en manoeuvreerbaarheid.

Als reactie op de specificatie werden drie ontwerpen ingediend bij het luchtvaartbureau. De Nakajima Ki-37, de Kawasaki Ki-38 en de Mitsubishi Ki-39. Omdat Nakajima en Mitsubishi met belangrijkere projecten bezig waren, mochten deze Ki-37 en Ki-39 laten vallen. Onder gezag van Isamu Imashi verliep het ontwerpen van de Ki-38 soepel met de voltooiing van een houten mock-up in oktober 1937.[1]

In december 1937 kreeg Kawasaki instructies om te starten met de ontwikkeling van de Ki-45, een ontwikkeling op de Ki-38 met nieuwe specificaties: een maximum snelheid van 540 km/u op 3500 m, een werkhoogte tussen de 2000 m en 5000 m, 4:40 minuten vliegen met 350 km/u met 30 minuten gevechtstijd, twee naar voren vurende machinegeweren en een naar achter vurend machinegeweer en twee Nakajima Ha-20b motoren.

Het eerste prototype (serienummer 4501) was af in januari 1939. Proefvluchten waren teleurstellend doordat de grote motoren veel weerstand en te weinig vermogen genereerden. In een poging de weerstand te verminderen werden bij het tweede prototype (serienummer 4502) de nacellen kleiner gemaakt en werden er spinners aangebracht op de propellers. Bij het derde prototype (serienummer 4503) werd het handmatige landingsgestel vervangen door een elektrische variant en werden de spinners verder aangepast.

Ondanks de verminderde weerstand bleef de maximum snelheid steken op 480 km/u op 4000 km hoogte, ver onder de voorgeschreven specificaties. Ondanks verdere voorstellen tot verbetering vanuit Kawasaki werd het project eind 1939 stilgelegd door het leger in afwachting van beoordeling van de eerste drie prototypen. Zes vliegtuigen werden achtergelaten in verschillende stadia van voltooiing (serienummer 4504 t/m 4509).[2]

In april 1940 kreeg Kawasaki de instructie om Nakajima Ha-25 14-cilinder motoren te installeren op een van de onvoltooide toestellen (serienummer 4508). Deze motor had een kleinere diameter en een groter vermogen. Het toestel, experimenteel verbeterd type 1 Ki-45, was voltooid in juli 1940. De modificatie was een succes met een maximumsnelheid van 520 km/u op 3500 meter. De rest van de onvoltooide prototypen plus twee nieuwe toestellen werden afgebouwd met de nieuwe motoren.

Terwijl het leger bezig was met de beoordeling van het project, kwam Takeo Doi met voorstellen om de vliegeigenschappen te verbeteren en het productieproces makkelijker te maken. Een dunnere romp, herontwerp van de staartvlakken, grotere vleugels, nieuwe nacellen en zwaardere bewapening in de neus met twee 12,7 mm Ho-103 machinegeweren in plaats van 7,7 mm Type 89 machinegeweren. Deze nieuwe variant, de Ki-45 KAI werd in oktober 1940 door het luchtvaartbureau geaccepteerd en het eerste prototype was klaar in mei 1941. Na productie van nog twee prototypen en twaalf voorgeproduceerde toestellen kreeg Kawasaki eind 1941 de opdracht tot massaproductie van de Ki-45 KAI ko (a) in Akashi en Gifu fabrieken.[3]

De Ki-45 II was een voorgestelde doorontwikkeling met twee Mitsubishi ha-112-II motoren, maar werd hernoemd tot Ki-96 toen het luchtvaartbureau besloot het toestel verder te ontwikkelen als éénpersoonsjager.



Bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ki-45


photo 492448

photo 492447

photo 492445

En hier een foto van de enigste nog bestaande KI45, het is allen maar de romp helaas.

photo 492446



Nu over naar de kit.

Het is de Hasgawa kit, waar ook een brandstof voertuig in zit.
Die ga ik er niet bij maken: bij de groepsbouw.


De sprues

photo 491745

photo 491744

photo 491743

photo 491742

photo 491740

photo 491739

photo 491740

En de decals en de instucies

photo 491741



Het ziet er allemaal er goed uit; Zoals ik het nu kan zien verwacht ik niet te veel problemen.


Heb er heel erg veel zin in.

Greetzzzzz,

Andre

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze mooie rakker

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Zal je ook de truck bouwen?

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 11:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
DreeBee schreef:
Het is de Hasgawa kit, waar ook een brandstof voertuig in zit.
Die ga ik er niet bij maken: bij de groepsbouw.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Salamander schreef:
Zal je ook de truck bouwen?



Hoezo?

Zou jij hem anders willen hebben?


Greetzzz,

Andre

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Nee, ik vroeg me het alleen af...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2019 3:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooi vliegtuig kom me bekend voor :P
Leuk is ook dat jij de Koh Toryu bouwt, dit is de eerste variant die in productie werd genomen, de Tei Toryu die ik ga bouwen is de laatste variant dus dan kan je mooi zien hoe dit vliegtuig is verandert :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 10:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Een mooi vliegtuig! Ga je die in de getoonde camouflage kleuren maken?

Veel plezier en succes alvast!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 16:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi André! Als ik hem in 1:72 tegenkom is tie voor mij :lol:
Ik zou toch die truck ook maken. Heel mooi kitje waar ik veelplezier aan heb beleefd.
Je kunt er eenvoudig een vignetje van maken, toch?
Succes!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Goedenavond allemaal,
Eindelijk heb ik een beetje tijd om eens wat te gaan doen. Dus muziek aan in de mancave en even lekker plastic gaan snuiven :D :D
De bouw van dit tuigje begint met de cockpit, dus heb ik eerst alles even los gehaald, en ben ik alvast wat onderdelen gaan plakken.

Dit gaat best wel in een snel tempo als je eerst maar eens bezig bent.

IK laat even de foto's voor zich spreken

photo 494763

photo 494764

photo 494765

photo 494766

photo 494767

photo 494768

photo 495460

photo 495461

photo 495461

photo 495461

photo 495462

Dit past allemaal best erg goed in elkaar. Ik ga alles eerst even van een primer laagje voorzien, en dan kan ik et in de goede kleur gaan spuiten.

Nu word dat nogal een uitdaging, want wat is de originele kleur.

De een zegt dat het meer een bruine kleur is, en de ander weer dat het toch meer naar de groene kant gaat.
Nu zijn er op diverse forums veel ideeën en gedachtes, maar eigenlijk kan ik er niet veel van maken.


Dus het word een beetje een uitdaging. Nu zie ik dat mijn collega KI-45 bouwer een beetje de bruine kleur gebruikt, Dus ga ik lekker de andere kant op en ga de wat vaal groene kleur gebruiken. Ook heb ik gelezen dat de verschillende onderdelen ook nog wel eens van verschillende leveranciers kwamen, dus dat er ook nog variatie in de groen kleur kan zitten. Dan krijg je helemaal een lappendeken. Wel leuk voor het oog.
Uiteindelijk heb ik maar besloten om voor de kleur te gaan die IPMS Stockholm aangeeft in zijn referenties.

http://www.ipmsstockholm.org/colorchart ... _japan.htm

Dus nu op zoek naar die kleur, of hem zelf een poging te wagen om die te gaan mengen

Volgende keer weer meer,

Greetzzzzz,

André

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement