Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 8:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
...en omdat een toestel bouwen onvoldoende is, zal ik naast de Reppu ook deze autogyro bouwen:

photo 491779

Inhoud doos:

photo 491781
photo 491780

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
het kan aan mij liggen. maar als ik het zo zie is het moeilijk om met wat je ter beschikking krijgt hier iets moois van te maken. Daarom zal ik dit volgen want ik heb vertrouwen erin dat jij hier iets moois van gaat maken! Succes :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 23:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een bijzonder ding Thomas! Nooit eerder gezien. Een short run kit?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Da's een hele mooie. Je vader weet dat ik hier wel rooie oortjes van krijg.

Ik heb al wel ervaring met autogyro's (Cierva C-30 van Azur en een Cagi A-6 V-tail van Kora), maar ook ik ken dit merk niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Trajanus schreef:
Wat een bijzonder ding Thomas! Nooit eerder gezien. Een short run kit?


Volgens de beschrijving op hlj.com is dit een heruitgave is van een ouder model, maar het kan best dat de productierun beperkt is.

Volgens Wikipedia is dit overigens strikt genomen geen toestel van de Japanse luchtmachten, aangezien hij in opdracht van de landmacht is ontwikkeld en een kopie was van een Amerikaans toestel:

Citaat:
Design and development

The Imperial Japanese Army (IJA) developed the Ka-1 autogyro for reconnaissance, artillery-spotting, and anti-submarine uses. The Ka-1 was based on an American design, the Kellett KD-1A, which had been imported to Japan in 1939, but which was damaged beyond repair shortly after arrival.[1] Kayaba Industry was tasked by the IJA to develop a similar machine, and the first prototype was flying on 26 May 1941.[1] The craft was initially developed for use as an observation platform and for artillery spotting duties. The IJA liked the craft's short, (30 m (98 ft)) take-off run, and its low maintenance requirements. Production began in 1941 and the first autogyros were assigned to artillery units for artillery spotting, crewed by pilot and spotter.

The prototype Ka-1, essentially a repaired KD-1A powered by a 240 hp (180 kW) Argus As 10c, shared similar aspects to the Focke-Wulf Fw 61, which was first flown in 1936, but only about 20 were produced.[2]

Production continued as the Ka-2, powered by Jacobs L-4MA-7 engines, similar to the Kellett KD-1. During production, a shortage of critical components for rotors and engines resulted in severe delivery delays.

A total of 98 Ka-1 and Ka-2 airframes were produced by the end of war, of them 12 were destroyed before being delivered to the IJA, around 30 never had engines installed. About 50 were delivered to the IJA, but only 30 were actually deployed.[1] Some sources have stated that 240 were built, but this cannot be verified.

Operational history

The first Ka-1 (the repaired Kellett KD-1A), first took off from Tamagawa Airfield in May 26, 1941. In the following Army trials, performance was deemed excellent. Originally, it was planned to send the Ka-1 to spot for the artillery units based in mainland China, but the change of the course of war in that theater rendered those plans meaningless. Instead, a few Ka-1 were sent to the Philippines to perform the duties of liaison aircraft as replacements for the Kokusai Ki-76. After some time the IJA finally decided on the best use of these unique aircraft, and the majority of Ka-1 and Ka-2 were pressed into service as anti-submarine patrol aircraft. Pilot training for this speciality started in July 1943 with the first batch of 10 pilots graduating in February 1944; followed by another batch of 40 pilots in September 1944.

Originally, the plan was to deploy the Ka-1/Ka-2 from 2D-class cargo ships to spot enemy submarines, but these ships turned out to be too cramped for operations; therefore the Ka-1/Ka-2 unit was assigned to the Army-operated escort carrier Akitsu Maru from August 1944 until her sinking in November 1944. From 17 January 1945 ASW patrols were resumed from an airstrip on Iki Island with a maintenance base located at Gannosu Airfield in Fukuoka prefecture. ASW patrols also started from May 1945 from Izuhara airfield on Tsushima Island. These missions helped to protect one of the last operational Japanese sea lanes between the ports of Fukuoka and Pusan. Eventually U.S. carrier-based aircraft began to appear even in the Tsushima Strait, so in June 1945 the Ka-1/Ka-2 units were relocated to Nanao base on the Noto Peninsula, in the Sea of Japan, operating from there until the end of the war. The Ka-1/Ka-2 did not directly sink any submarines during the war, however, they were well regarded for issuing submarine warnings.

Variants

Ka-1: Imperial Japanese Army development of the Ka-Go, powered by a 240 hp (180 kW) Argus As 10 engine.
Ka-2: Imperial Japanese Army development of the Ka-1, powered by a 245 hp (183 kW) Jacobs L-4MA-7 engine.

Specifications (Ka-1)

Data from Japanese Aircraft of the Pacific War[1]

General characteristics

Crew: 2
Length: 9.2 m (30 ft 2 in)
Empty weight: 775 kg (1,709 lb)
Gross weight: 1,086 kg (2,394 lb)
Max takeoff weight: 1,170 kg (2,579 lb)
Powerplant: 1 × Argus As 10c inverted V-8 air-cooled piston engine, 180 kW (240 hp)
Main rotor diameter: 12.2 m (40 ft 0 in)
Main rotor area: 116.9 m2 (1,258 sq ft) 3-bladed auto-rotating rotor
Propellers: 2-bladed wooden fixed-pitch propeller

Performance

Maximum speed: 165 km/h (103 mph, 89 kn)
Cruise speed: 115 km/h (71 mph, 62 kn)
Range: 280 km (170 mi, 150 nmi)
Service ceiling: 3,500 m (11,500 ft)
Rate of climb: 5 m/s (980 ft/min)
Time to altitude: 1,000 m (3,300 ft) in 3 min 20 seconds, 2,000 m (6,600 ft) in 7 min 30 seconds
Disk loading: 10 kg/m2 (2.0 lb/sq ft)
Power/mass: 0.152 kW/kg (0.093 hp/kg)

Armament
2x 60 kg (130 lb) depth-charges

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Salamander schreef:
The Ka-1 was based on an American design, the Kellett KD-1A


Kellet KD-1
Afbeelding

Kayaba Ka 1
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een leukerd, succes met deze rare vliegende vogel.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk kitje. Dit lijkt me toch de meest bijzondere inschrijving in deze BB.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Vandaag ben ik maar eens aan de slag gegaan met mijn beide kits. Ik ben begonnen met deze, aangezien die het makkelijkst leek... :lol:

Als eerste een blik op het vel met extra informatie:

photo 494723

Een hoop Japans...

photo 494722

...maar aan de andere kant ook een hoop detailtekeningen (die kwa stijl nogal Miyazaki-esque aandoen).

De instructies zijn summier:

photo 494726
photo 494724

Er worden instructies gegeven voor drie kleurenschema's, waar ik twijfel tussen het eerste (helemaal zilver) en het derde. Met de verfnummers is het wat opletten geblazen, omdat deze niet voor Gunze acrylverf zijn maar voor hun lacquer verfjes.

Ik ben begonnen met de twee delen aan elkaar te lijmen welke zonder schilderen of bijwerken aan elkaar gelijmd konden worden:

photo 494728

Dit is overigens de pilaar waaraan de rotor zal worden bevestigd...

De rotor zelf zal nog even moeten wachten, want eerst moest ik een drietal uitstoterafdrukken (eentje per blad) wegputtyen:

photo 494730

Verder is er geen vulwerk in dit stadium.

Wel hebben diverse delen wat last van flash:

photo 494725

Wat ook vervelend is, is dat de twee helften van de mal blijkbaar niet exact recht op elkaar zaten, maar een fractie verschoven. Hierdoor zijn niet alle delen perfect symmetrisch.

Ook de passing is soms een beetje slecht, zoals hier bij de neus:

photo 494727

Dit heb ik opgelost door de voorste paspin af te snijden. Ik zal als gevolg hiervan wel een en ander aan de neus moeten vullen en bijschuren.

Ik heb een beginnetje gemaakt met het schilderen van een aantal delen.

Ten eerste de instrumentenpanelen. Hiervoor worden geen decals meegeleverd, dus er zit niks anders op dan ze te schilderen.

Eerst wit:

photo 494729

...en dan mat zwart:

photo 494732

Voor de binnenzijde van de romp wordt "sail color" en neutral gray aangeraden. De tweede kleur had ik, maar de eerste niet. Omdat er straks toch bijna niets van het interieur zichtbaar zal zijn, heb ik het vervangen door Tamiya XF-57 Buff. Wat het volgende oplevert:

photo 494731

In de tussentijd heb ik de stoeltjes in Tamiya chrome silver gezet. Ik hoop het interieur vanavond of morgen al af te hebben, en dan kan de romp dicht.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Goed begin. En die Flash en Passing problemen geven juiste de uitdaging toch :brouw:

Succes

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement