Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2019 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Voor de groepsbouw ga ik de Mitsubishi A7M1 "Reppu" van Fine Molds bouwen, uitgebreid met de bijbehorende Fine Molds photo-etched set.

De kit komt rechtstreeks uit Japan van Hobby Link Japan, en heeft het PostNL afweergeschut overleefd :shock: :

photo 490309

De doos en PE set:

photo 490310

In de doos vinden we een tweetal handleidingen:

photo 490311

De linker toont de bouw van het model, de rechter bevat 3 volle pagina's aan informatie over het toestel...in het Japans. Gezien dat ik die taal niet machtig ben, zal ik mij behelpen met Wikipedia voor informatie over het toestel. Ook heeft het enige extra instructies voor de PE-set.

Dan de rest van de inhoud:

photo 490312
photo 490313

Drie grijze sprues, een transparante, en een decal vel. Het detail is verzonken en zeer fijn, maar diverse delen laten zien dat de mal wat oud wordt (vervormde panellines... :( ).

De PE set bestaat uit een flinke handleiding en de PE zelf:

photo 490314

Op de foto kan je ook zien dat er een extra oorlogswapen bij zit: een fiets. De precieze betekenis van deze toevoeging is mij nog niet geheel duidelijk... :lol:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
dan kon de piloot zijn fiets aan de haak hangen ;-)

Neh, alles moest per schip naar de eilanden gebracht worden, dus kan het wel zijn dat in plaats van een jeep (Kurogane) dat er ook fietsen waren voorzien voor de piloten.

succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2019 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Fietsje ziet erg goed uit op zich. Je zult niet aan 36 spaken per wiel komen, maar genoeg om indruk te wekken van een fietswiel. Ik heb wel eens gehoord dat Japanse fietsen uit die tijd zeer berucht waren. Ze werden voor de oorlog ook al in Nederland geïmporteerd, maar schenen binnen een maand uit mekaar te vallen. Zadels waren zelfs van karton. Enfin, zo kan er een hoop veranderen, want meest geavanceerde fiets onderdelen komen vandaag de dag uit Japan.

Ik dwaal af,...

Succes er mee.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De andere kant van de handleiding voor de PE:

photo 494733

De andere zijdes van de handleidingen ben ik vergeten te fotograferen (deze komen in een toekomstige update). De instructies tonen twee kleurenschema's: een groene A7M2 en de oranje-gele A7M1. Gezien dat Juggernaut al de laatste gaat bouwen en ik geen zin heb het toestel te spuiten, zal ik mij met het groene kleurenschema behelpen.

Ik ben begonnen met de motorkap. Hier moet een as in voor de propellor, waarbij Fine Molds blijkbaar denkt dat de as gewoon op zijn plek zal blijven zitten als je probeert de prop op zijn plek te schuiven, ook al is er niets dat de as tegenhoudt naar achteren te schuiven :| .

Dit heb ik verholpen met wat stukjes styreen:

photo 494736
photo 494737

Vervolgens heb ik de gehele motorkap aan elkaar geplakt, evenals de vleugels:

photo 494738
photo 494741

De diverse delen van deze kit hadden behoorlijk last van flash, en de passing is soms niet al te best, zoals deze dryfit van de vleugels en de romp toont:

photo 494740

Van boven gaat het wel, alhoewel als ik de neus bij elkaar druk de kieren groter zijn. Aan de onderzijde kijk ik echter tegen dit aan:

photo 494739

Joepie... :(

Nou ja, zie ik later wel. Eerst heb ik maar een klein onderdeel aan de binnenzijde van de romp gelijmd, en twee tabs afgesneden die waarschijnlijk in de weg van een PE-deel zullen zitten:

photo 494742

Ik schrijf "waarschijnlijk" omdat de instructies over wat er zoal aangepast moet worden aan de kit voor het plaatsen van het PE ofwel afwezig zijn, ofwel in het Japans verborgen zijn.

Later meer...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:31 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Als ik het zo zie moet mijn 1/48 kit een jaar of 20 nieuwer zijn. Wat een verschil zeg! :shock:

Succes met de rest dan maar! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Juggernaut schreef:
Als ik het zo zie moet mijn 1/48 kit een jaar of 20 nieuwer zijn. Wat een verschil zeg! :shock:

Succes met de rest dan maar! :brouw:


Danny


Voor zover ik weet dateren de 1/72 kits van ergens eind jaren '90. Helaas lijkt het er op dat Fine Molds toen nog niet zo "fine" was :|

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 6:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Er is hier ergens een handige handleiding voor google translate geplaatst.....! Misschien heb je daar wat aan!

Veel plezier en succes met de bouw hier van!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Paul1970 schreef:
Er is hier ergens een handige handleiding voor google translate geplaatst.....! Misschien heb je daar wat aan!

Veel plezier en succes met de bouw hier van!

Groet Paul


Helaas werkt die app voor zover ik weet niet vanuit een normale browser. De web versie kan alleen met gekopieerde tekst en URLs omgaan...

Maar er zijn ook andere manieren om aan die info te komen. Daar schrijf ik nog wel een stukje over.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Laatste actie van gisteren:

photo 494775

Het afplakken en dichtmaken met putty van de kieren in de leading en trailing edges van de vleugels.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Vandaag heb ik niet zoveel aan deze kit kunnen doen, aangezien ik helaas niet de correcte kleur voor het interieur heb.

Ten eerste de handleiding en het extra informatie vel:

photo 494803
photo 494802
photo 494805
photo 494804

Het is me wel gelukt door hier en daar wat plastic weg te snijden de passing van zowel romphelften als vleugels te verbeteren:

photo 494799

Verder al het kleine grut opgeschoond en zonodig van putty voorzien bij de uitstoterafdrukken:

photo 494800

Natuurlijk heb ik daarbij de flightstick weten te breken...

Deze delen zullen worden vervangen door PE, dus kunnen ze weg:

photo 494801

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement