Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2020 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Begint erop te lijken ga zo door! En tsja ook ik ben er de tussen uit geweest. Helemaal normaal :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2020 22:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Luuk! Jouw situatie was iets vervelender begrijp ik. Sterkte!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Het heeft ietsje langer geduurd dan gepland maar uiteindelijk is de Mitsubishi Zero klaar!
Dit betreft een Mitsubishi A6M2b van het 201st Kokutei, Tobera Airfield , Papua New Guinea in 1944.

Het vliegtuig is behandeld met een matte lak van Modelmaster, het glaswerk is uitgepakt en ik moet zeggen dat dat er goed uitgekomen is. Je kan nog goed naar binnen kijken en zie bijvoorbeeld de gordels zitten.
De propeller heb ik uiteindelijk alleen wat behandelt met een lichte wash.
Ik heb een antenne draad getrokken van sprue, deze zwart gemaakt en 2 drupjes witte houtlijm als isolatoren erop gedrupt..

Het verfwerk moet toch wat beter (een kwestie van oefening baart kunst misschien??) te dik erop en toch streperig... Op het oog valt het wel mee, maar die foto's...!
Misschien is er een kwaster hier met wat tips?

Zo volgen de eind foto's.

Dit was mijn eerste groepsbouw en ik moet zeggen dat ik dat als erg leuk heb ervaren. Ik heb met bewondering en verwondering naar de verschillende modellen en het eindresultaat hiervan gekeken.
Zoals aan het begin vermeld was de kennis/interesse in de Japanse richting niet zo groot. Deze groepsbouw heeft er toe geleid dat mijn voorraad is aangevuld met een Rufe en een Pete...

Ik heb met dit model met een aantal zaken voor het eerst te maken gehad zoals werken met wash/ olieverf, verweren, het chippen (ik moet zeggen hier zag ik wel tegenop maar vindt het resultaat wel gelukt).

De kit is mooi gedetailleerd echter het plastic is zodanig dat met het loshalen uit de sprue er regelmatig wat brak of weg sprong. Volgens mij hebben Luuk en Nico dit ook al opgemerkt.
Gelukkig heb ik de onderdelen kunnen plakken of wat uit een andere doos kunnen lenen...

Tot slot wens ik jullie allemaal fijne feestdagen en een brouwzaam nieuwjaar! :brouw: :brouw:

photo 527212
photo 527213
photo 527214
photo 527216
photo 527218
photo 527219

Groeten Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 15:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hoi Paul, eindelijk maar toch, hij is afgerond, en nu, nog een Japanner in de groepsbouw starten? Wij (of in ieder geval ik) ben nog wel een poosje bezig met Mavis en ik denk dat ik er nog een open trek. Heb nog zoveel Japanners, dat ik naast de Russische bouw, ook hier nog wel een poosje bezig ben en blijf. Ik weet dat ook Barry nog een Jap op gaat starten, dus ik zou zeggen, laten we er lekker mee doorgaan :)

Nu je Zero, nu vind ik persoonlijk de panellines van de nieuwe Airfix kitjes over het algemeen behoorlijk aanwezig, maar in dit geval waren ze blijkbaar nog niet diep genoeg, want je hebt ze toch dicht weten te smeren. Wat voor merk verf gebruik jij als ik vragen mag? Want misschien dat Huib of anders Thierry jou zou kunnen helpen met de verdunning van je verf, want naar mijn idee smeer je hem er toch inderdaad te dik op, waardoor je ook dat streperige krijgt en dat is best zonde.
Wat ik wel vind is dat je die gele markeringen heel strak hebt afgeplakt en geschilderd, die zit er behoorlijk mooi op.
Ook is je canopy mooi afgeplakt geweest, deze zit ook mooi in de verf, ik heb alleen het idee dat er een lijn is weg gevallen op je canopy, misschien per ongeluk meegetrokken met het verwijderen van de tape?
De matte lak heeft hem trouwens wel goed gedaan, ik was al bang toen ik hem in de glimlak zag staan en ik jou verwering zag, maar dat is weer heel mooi opgetrokken, waarna jou verwering toch wel heel leuk naar voren is gekomen.
Ik heb nog wel een puntje van kritiek trouwens, je hebt de romp aan de onderzijde niet strak geschuurd, waardoor je aan de achterzijde een hoogteverschil ziet tussen de twee rompdelen, dat vind ik een beetje jammer.
Je hebt er toch een leuk ding neergezet, mooi dat hij is afgerond, dan kan je hem eindelijk toevoegen aan de galerij ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 18:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Zo, die is klaar. Gefeliciteerd!
Je hebt mijn feedback al via Messenger gekregen, maar ik denk dat je aan die van Mark hierboven ook veel kunt hebben.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Mark en Jan en alle anderen die een reactie, kritiek, commentaar en complimenten hebben gegeven!

Voor deze Zero heb ik MR.Hobby/ Hobby Color Acryl verf gebruikt, dat was voor mij de eerste keer dat ik deze verf gebruikt heb. Ik vond de grijze kleur voor de onderkant iets makkelijker om mee te werken dan de groene bovenkant. Het zou mooi zijn als Huib of Thiery mij wellicht wat tips in deze kunnen geven voor een volgende.

De raamstijl rechts heb ik gemist, ik zal deze nog even bijwerken. Links was er ook een wat minder en die had ik gezien en bijgewerkt. De romp heb ik helaas niet vlak geschuurd, ik moet zeggen je ziet op het oog die oneffenheid niet zo erg.
Wat ik wel grappig vindt is dat ik juist moest wennen toen deze uit de mat lak kwam. ik had zoiets van hmmm... maar nu deze er een tijdje zo bij staat is wel een mooi effect.

Als onze groepsleider het toestaat wil ik met nog een Jap beginnen, dat zal dan een Rufe worden. Ik weet het is technisch weer een Zero, maar dan watervliegtuig variant ervan. Maar goed hier heb ik een combo set van Hasegawa van, dus zal ik hier maar een van maken. Wel is het jammer dat deze wederom in het groen/ grijs moet. Misschien is hier iemand die de decals voor de grijs/ groene (Hemp)
variant nog over heeft?
Wat de Russische groep betreft, ik heb geen Russisch vliegspul (had ik ook niet van de Jappen) dus ik dacht ik blijf toeschouwer hierbij en voorzie mensen van commentaar..! :mrgreen:
Maar een diepe duik in een verhuisdoos bracht een T-34 van Matchbox 1/76 (nog geheel gesloten) naar boven..... Ik ben echter bang dat als ik die ernaast ga doen we met mijn bouw tempo 5 jaar verder zijn, dus laat ik dan maar met een Rufe beginnen.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
.... en weer een Zero klaar. Je hebt hem toch keurig binnen het jaar afgemaakt? Gelukkig is het geen wedstrijd en maar hobby. Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon die Rufe opstarten en voorzie de ruskies maar van je scherpe commentaar.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes ze is af! Meeste tips zijn al gegeven :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt René en Luuk!
Ik zal inderdaad de Rufe na de kerstdagen opstarten. En net zoals je het zegt het is geen wedstrijd, maar voor je gevoel wil je toch iets meer doen als een vliegtuig in het jaar! :D .
Als ik er 10 in het jaar zou doen komt het ook niet goed trouwens, maar dat is ruimte gebrek!
Inderdaad zijn de tips/verbeterpunten al gegeven. Ik hoop nog wat tips te mogen ontvangen over het verdunnen/ schilderen.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Ik schilder met Tamiya verf onverdund, om het goed door elkaar te krijgen heb ik van die agitator balletjes erin. Eigenlijk gewoon een losse kogelager. De kwast die ik gebruik is een 0/3 van revell. Groter kan ook maar pas dan op dat je niet te snel gaat en strepen krijgt. Ook de eerste laag er niet geheel dekkend erop is ook niet erg. kun je later bij punten of een 2de laag geven. En geduld is belangrijk. doe bijvoorbeeld alleen de vleugels en de dag erna de romp, als je denkt dat je te snel gaat. En soms werkt een beetje deppen met je kwast beter dan trekken eraan. De verf vloeide vanzelf in de gaten waar het moet komen. Omdat ik verf met acryl verdampt het water uit de verf en is het droog. Dat houd in dat als je denkt kak, dat is een dikke klodder. dat als het uitvloeid en verdampt het allemaal mee valt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement