Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2020 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Zeker, bedankt voor de tips Luuk! Ga ik bij de volgende toepassen! :brouw:

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Goed om te lezen dat je tevreden bent over je resultaat....Lekker beginnen met die Rufe.
Als mijn Ruth af is, dan ga ik zeker ook nog een of twee Japanners maken.

Ik zit zelf te denken aan een Kate of weer een vreemde eend in de bijt.....Een Messerschmidt 108 Taifun in Japanse dienst.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 10:05 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Klinkt goed Barry!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Als ik het zo lees kan het ik dus ook nog gewoon aansluiten met een Zerootje nu mijn huidige project bijna klaar is?

Wellicht niet heel origineel, maar ik heb 'm nog liggen en er is hier nu zo veel Zero ervaring! :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi dat ie nu af is, Paul! Ik heb me soms wel verbaasd over je langzame bouwtempo, maar ja, wat maakt het uit.
Ik vind dat je uiteindelijk een heel leuk model hebt neer gezet. Zeker gezien het feit dat je veel dingen voor het eerst hebt gedaan, zoals chippen en een wash, ziet hij er echt prima uit. Goed dat je die chipping wat minimaal hebt gehouden. Andere punten zijn hierboven al genoemd. Dat zijn prima aandachtspunten voor je volgende modelletjes.

Ik weet niet of ik je kan helpen met het verven. Zelf gebruik ik enamel, en dat werkt vast weer anders dan acryl, waar ik zelf geen ervaring mee heb. Misschien nog wel dit: ik weet niet wat voor kwasten of penselen je gebruikt. Zelf gebruik ik voor de grote oppervlakten liefst een zo breed mogelijke platte kwast. Voor zo’n Zero mag die gerust 1cm breed zijn. Voor een flinke bommenwerper nog breder. Ik vind dat fijn werken omdat je de verf zo mooi gelijkmatig en dun kunt uitstrijken. Verder kunnen strepen ook wel veroorzaakt worden door oude of goedkope kwasten. (Maar superduur materterhaar is ook weer niet nodig)

En leuk dat je er nog een gaat doen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 18:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deef schreef:
Als ik het zo lees kan het ik dus ook nog gewoon aansluiten met een Zerootje nu mijn huidige project bijna klaar is?
Wellicht niet heel origineel, maar ik heb 'm nog liggen en er is hier nu zo veel Zero ervaring! :mrgreen:


Natuurlijk kan dat Deef! Leuk, dat je er nog eentje wilt doen. Het wordt een Zero dus. Daar word ik zelf niet opgewonden van. Probleem is dat als men "iets" Japans bouwt dat 9 van de 10 keer een Zero is. Op FB pagina's over de Japanse luchtmachten zie je dat ook steeds weer. En dat terwijl de Japanners zoveel moois hebben gebouwd en er zoveel keuze is.
Ik zie dat ook vaak met Spitfires of Me 109's. Of dan bouwt men maar weer een FW 190 of een F-16, waar het ook al van wemelt..... :(
Persoonlijk houd ik van iets wat meer avontuurlijk is, niet alledaags, dat veel kundigheid verlangt zoals jouw Dave en Catalina, en voor de variatie van deze BB zou een ander type ook leuk zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan:
- Aichi E13A1 Type Zero (Jake) of de Kawanishi E7K1 Type 94 Model 1 (Alf), al of niet met catapult
- Mitsubishi J1M2 (Pete)
- Mitsubishi J8M1 Shusui
- Nakajima B6N2 Tenzan (Jill)
- Nakajima C6N2 Saiun (Myrt)
- etc.

Maar waar bemoei ik me eigenlijk mee? Als dit jou motiveert en jouw keuze is is dat natuurlijk prima. No offense meant!
I rest my case :brouw:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 23 dec, 2020 23:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 23:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Barry, maar helemaal tevreden was ik niet zoals je hebt kunnen zien. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen en met de Rufe krijg ik een mooie herkansing!

Leuk Dave dat je er nog een gaat doen! Van welk merk is die Zero?

Bedankt Huib! Deze ging inderdaad wel extra langzaam. Wellicht het proberen van dingen voor een eerste keer, het breken en wegspringen van onderdelen en zeker op het laatst het tegen zitten met de verf zullen daarbij van invloed zijn geweest! En vergeet het mooie weer niet..! :D
Wat verf betreft gebruik ik anders Humbrol, Revell of Xtra color enamel verf. Voor deze gekozen vanwege beschikbaarheid Japanse kleuren.
Ik gebruik o.a. de Revell kwasten in diverse diktes. Ik had juist bij de Action de platte kwasten aangeschaft. Misschien ook een kwestie van niet goed verdunnen.
Kijken of het met de Rufe anders kan!

Jan, zal het niet een kwestie zijn van onbekend maakt onbemind? Zoals we vooraf constateerden was de Japanse luchtmacht onbekend. De Zero is dan wel de bekendste dus als iemand een Japanner in zijn stash heeft is de kans heeel groot dat dat een Zero is. Gewoon omdat de exoten die jij noemt onbekend zijn.
Ook ik had geen Jap in de stapels en heb van jou een Zero gekocht...!! :D
Gelukkig ga ik nu een Rufe bouwen.... stel je voor dat dat ze die Zero watervliegtuig hadden genoemd.... !!!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daarom was deze BB ook zo leuk, ongelofelijk wat een toestellen allemaal. Voor mij persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk verschillende helikopters te bouwen en van sommige zelfs meerdere. Daarnaast vind ik het leuk om aparte modellen te bouwen, of aparte uitvoeringen, of rare kleurenschema's. Daarbij wil het ook wel helpen dat een toestel of voertuig of wat dan ook voor mij iets heeft bijgedragen aan de geschiedenis.

Om op mijn 'Zero's' terug te komen, een toestel tijdens de eerste wave op Pearl Harbour en een kamikaze-kist.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Trajanus schreef:
Maar waar bemoei ik me eigenlijk mee? Als dit jou motiveert en jouw keuze is is dat natuurlijk prima. No offense meant!
I rest my case :brouw:
Nou van mij mag je er zeker mee bemoeien hoor! Zal een raar forum worden als we ons niet meer met elkaar mogen bemoeien! :mrgreen: :wink:
Ik begrijp je ook helemaal hoor, en dat is ook waarom ik deze Zero nog niet eerder hier aangedragen heb. Ondanks dat het een toestel waar het al van wemelt, heb ik een paar argumenten waarom ik het toch wel erg leuk vind aan deze te beginnen:

Ik heb dit kitje afgelopen zomer van iemand gekregen, en vind het erg leuk om als waardering deze dan ook niet jaren op de plank te laten liggen. Daarnaast heb ik naast deze ook maar twee andere kitjes op de plank liggen, maar dat zijn geen Japanners..

De Zero is er inderdaad zo een als de Spitfire, de Mustang of de Bf109.. Maar ik heb er nog nooit één gemaakt. En van de hiervoor genoemde ook pas van elk één. In mijn vitrinekast staan pas 12 modelletjes waarvan de Catalina nummer 13 wordt (als die er überhaupt in past :lol:). Dat maakt voor mij persoonlijk de Zero toch wat minder alledaags alszijnde eerste Japanse jager die ik maak.

"Ja leuk dat dat voor jou persoonlijk zo is" denkt Jan, "maar wat voegt de Zero nou nog toe aan de BB?" Daar heb ik natuurlijk ook over nagedacht. Ik heb het afgelopen jaar gemerkt dat er toch nog wat aangeworsteld wordt met chipping en verwering. Daar wil ik dus mee aan de slag gaan.

Ik merk dat veel bouwers uiteindelijk toch zo trots op hun brouwsel zijn dat ze een beetje schuchter worden om heftige verwering toe te passen (begrijpelijk!). De modelletjes van David en de Betty van Huib zijn uitschieters. Zelf heb ik ook niet zoveel toe kunnen passen omdat de Dave grotendeels linnen was. Ik hoop hiermee dan ook jullie te kunnen boeien in mijn aan te maken topic. Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee maar wil gaan voor de "meer verf ernaast dan er op"-look. En mijn Zerootje op die manier toch een beetje uniek maken, en jullie interesse daarin mee te nemen. Maar meer daar over in mijn te openen topic dus :wink:

Bovenstaande is allemaal geen verdediging omdat ik me aangevallen voel ofzo hoor Jan, ik deel gewoon graag even wat er in m'n hoofd zit! :brouw:

Paul1970 schreef:
Leuk Dave dat je er nog een gaat doen! Van welk merk is die Zero?
Het wordt hetzelfde kitje als deze Paul! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 11:12 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Daar raak je wel aan een punt Dave, waar we allemaal mee tobben: chippen en verweren. Afgezien van het feit dat dit technisch lastig is, zit je ook nog met het punt dat het altijd een interpretatie blijft. Al heb je nog zulke goede foto's, je krijgt het toch niet 1 op 1 gereproduceerd. Ik was niet van plan om mijn Emily daar mee te verknallen, zoals ik bij met Nell wel gedaan heb.....

In de toekomst bouw ik nog wel een keer een kleine Japje en maak die dan helemaal alu voor de toplaag erop gaat en ga dan voorzichtig hier en daar die toplaag verwijderen. Maar voorlopig heb ik mijn handen vol aan mijn Emily.

Fijne kerstdagen vast!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement