Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 23:25 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Jan, ik heb daar Tamiya's Titanium Gold voor gebruikt. Het heeft een mooie subtiele messing-achtige kleur. Op de foto's (zeker die met flits) lastig te zien, ik hoop morgen wat betere foto's te laten zien. :D


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat is een mooie pit zeg....alleen dat al is mooi om in je vitrinekast neer te zetten.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wolf73 schreef:
Dat is een mooie pit zeg....alleen dat al is mooi om in je vitrinekast neer te zetten.

Ja joh, niks meer aan doen! :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 21:57 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zoals beloofd had ik nog wat meer foto's van de cockpit in daglicht:
photo 508456
photo 508457
photo 508458
photo 508459
photo 508460
photo 508462
En nog even een plaatje van de 'messing' kleur die ik ook voor de kraantjes van de zuurstofflessen heb gebruikt.
photo 508461

En daarmee was de cockpit klaar en konden we door naar...

Hoofdstuk 3: Vleugels
Jazeker, we zijn eindelijk aangekomen bij de afdeling exterieur!

Omdat ik vergeten was om een overzichtsfoto te maken zoals ik bij de andere 2 hoofdstukken, en deze pas had gemaakt toen er al het één en ander in elkaar zat klopt het geheel chronologisch gezien niet helemaal, maar dat vergeven jullie me vast wel. En zo niet, well... sue me! :P

photo 508303
De helft zat al in elkaar... :lol:

De meeste structurele onderdelen kwamen uit onderstaande sprue:
photo 508301
De ribben en liggers hadden wat gietnaadjes en uiteraard de ejector pin frutsels die zonder veel moeite te verwijderen waren, en daarbij, van het meeste is later toch niets meer te zien.

Verder waren de details wederom mooi fijn gegoten.
photo 508299
photo 508300
photo 508485

Nadat de ribben en liggers op hun plek zaten heeft het geheel een laagje White Aluminimum van AK Xtreme metals gekregen.
photo 508486
De brandstoftanks had ik voor de vorm matzwart gespoten, maar dat zijn dus van die dingen die je toch echt niet meer terug gaat zien, kijk maar:
photo 508487
Aangezien ik de luiken voor de vleugelbewapening weg wil laten heb ik de 'flenzen' ook maar gelijk zilvergrijs gespoten. De luiken zal ik later met houtlijm tijdelijk op hun plek lijmen, scheelt weer klooien met tape en/of Prittprut.

Dan gingen we eens naar de bewapening kijken. Zoals ik in de openingspost had aangegeven had deze variant van de Raiden 2 20mm Type 99-II Mark 4 kanonnen, en 2 20mm Type 99-I mark 4 kanonnen. Een hoop merken en typjes, dus laat mij even elaboreren...
De aanduiding Type 99 komt eigenlijk van het jaar van ontwikkelen, het Keizerlijke jaar 2599 (1939). Het stukje I of II slaat op het subtype; de I was een kort wapen, direct vergelijkbaar met de MG FF, en de II was een lang wapen, direct vergelijkbaar met de 20mm Oerlikon die op schepen heel vaak als luchtafweer is gebruikt. Het Mark 4 slaat op een conversie die de wapens in staat stelden een patroonband op te kunnen peuzelen in plaats van afhankelijk te zijn van een trommel. Het grootste voordeel van de patroonbanden was het feit dat de munitievoorraad een stuk groter kon zijn. Bij trommels was deze beperkt tot 60 of 90 schoten, maar de Raiden had voor de Type 99-II's 190 schoten per wapen en voor de Type 99-I's 210 schoten per wapen. Een hele verbetering!
Welnu, op onderstaande foto zien jullie de interpretatie van ZM van deze wapens.
photo 508488
Links dus de Type 99-II en rechts de Type 99-I.
Achteraf gezien had ik bij de II de messing loop beter weg kunnen laten tot ik helemaal klaar was met de camo, bij de linkervleugel ga ik dat namelijk wel op die manier doen.
De loop van het korte kanon heeft aan het eind een zgn. blast tube aangezien bij het origineel de vuurmond zich ín de vleugel bevond. Deze blast tube zou niet uit moeten steken, maar doet dat op het moment nog wel (zie onderstaande foto). Ik heb een klein conisch freesje liggen waarmee ik dit makkelijk genoeg kan aanpassen.
photo 508489
Bovenzijde van de vleugel zit er nog los op trouwens. :) '

Well, dat was 'm voor nu, tot de volgende!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooi Danny, blijven bijzondere dingen die 1/32 ZM kits met al dat interieur detail, wel interessant om te zien.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend, moet een genot zijn om aan te werken!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, dat is wel gaaf, al dat detail van deze kit op deze grote schaal. Ik vind het ook altijd heel leerzaam. Je leert veel over hoe zo'n toestel in elkaar zit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 mei, 2020 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Ja man,

Dit is echt wel een gave kit :shock:
Ik heb jammer genoeg nog geen ZM kit mogen bouwen, we moeten daar eens verandering in brengen.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 11:02 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Kleine update deze ronde. De blafijzers hebben een metalig kleurtje gekregen en zijn wat later op hun plek gelijmd.
Oh ja, ik had in de vorige update nog een side note voor mezelf achtergelaten:
Citaat:
Achteraf gezien had ik bij de II de messing loop beter weg kunnen laten tot ik helemaal klaar was met de camo, bij de linkervleugel ga ik dat namelijk wel op die manier doen.

Jaja, nou niet dus... :lol:
Oh well, dat overleven we ook wel weer. Tonikaku, de Type 99's hebben een laagje van onderstaand kleurtje gekregen:
photo 508788
En dat ziet er zo uit:
photo 508789
Het is een verf die je nadat het droog is op moet boenen, en dat is bij de bovenste 3 al gedaan, bij de onderste nog niet.
Op deze foto lijkt de verf wel redelijk grof te zijn, en ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik een polijstschijfje in de buurt hou.

Niet veel later had ik de blafijzers op hun plek gelegd en nu begint ook op te vallen dat deze een stukje naar boven wijzen (en nee, dat komt niet door gebrekkig plakwerk :lol: ). In de handleiding stond daar iets over dacht ik, anders was het in de Concept note, kom ik later op terug! Enniehoe, de blafijzers zaten op hun plek en de munitiebakken heb ik een laagje semi-gloss black gegeven. ik heb zo niet kunnen achterhalen wat de kleur oorspronkelijk was dus heb ik de handleiding maar aangehouden.
photo 508790
photo 508791

Oh ja, de wielbakken hebben nu ook hun wandjes, en volgens de handleiding zouden deze IJN grey moeten worden. Ik ga nog even wat foto's nazoeken om te zien ho het met de bovenkant van de wielbakken zit. Dan weet ik of ik de bakken nu moet spuiten of dat ik eerst de vleugelhelften op elkaar kan plakken.
well, dat en meer bij de volgende update.

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik vind de ijzerkleur wat te licht voor schietdingen, die zijn meestal gezwart. Maar het effect van die oppoetsbare verf is wel mooi. Geeft het effect van een wash.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement