Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 1:50 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zoals in het deelnemerstopic al aangegeven ga ik meedoen met een ambitieus project. Ik heb nog niet erg veel ervaring met Zoukei Mura (ben nu met de Ta-152 bezig), maar ik verwacht dat het best goed gaat komen. Ik moet bekennen dat ik tot zover uit de 1/32 '152 toch meer plezier haal dan met een 1/48 project. Kan nieuwigheid zijn natuurlijk. :)
In ieder geval is het een hele mooie kit, en ik sta eigenlijk nu al te popelen om deze uitdaging aan te gaan.
Dan hier eerst de obligatoire geschiedenisles..

Mitsubishi J2M Raiden
Afbeelding

De Mitsubishi J2M Raiden (雷電, "Bliksemschicht") was een éénmotorig van land opererend jachtvliegtuig in gebruik van de IJN tijdens de Tweede Wereldoorlog.
de Reporting name van de Geallieerden was "Jack".

Ontworpen door Jiro Horikoshi, dezelfde persoon die onder andere de A5M en A6M heeft ontworpen. De J2M was puur ontwikkeld als een korte-afstands onderschepper, bedoeld om bommenwerpers op grote hoogte te onderscheppen. Om deze reden lag de nadruk erg op een hoge snelheid, klimsnelheid en zware bewapening, en minder op wendbaarheid.
De romp is heel rank, en dat vertekent hoe bol het toestel eigenlijk is. De Mitsubishi Kasei motor was ontwikkeld van een bommenwerpermotor en had daardoor een vrij grote diameter (zelfde verhaal als de Ki-44). Ter Illustratie, de 18-cilinder Nakajima Homare (J7W1, C6N etc.) had een diameter van 118cm, en de Mitsubishi Kasei motor had een diameter van 132cm. De motor zat heel krap ingepakt in een verlengde motorkap en en de propeller en koelfan zaten met een verlengde as aan de motor gekoppeld.
De koeling van de motor had nogal wat kinderziektes, en in combinatie met problemen met het onderstel resulteerde dat in een behoorlijke vertraging in het productieproces.

De eerste batch serie-geproduceerde J2M2's zijn in december 1943 geleverd aan gevechtseenheden. En de J2M3's volgden in Februari 1944.

De J2M was primair ontwikkeld met het doel om B-29's te onderscheppen, en ook al was de Raiden op grote hoogte beperkt door het gebrek van een turbocharger, de bewapening van 4 20mm kanonnen bood een effectieve hoeveelheid vuurkracht, en door 'boom & zoom' tactieken toe te passen lukte het piloten om met de Raiden B-29's neer te halen.
Toen in Maart 1945 de VS overstapten naar nachtelijke aanvallen beperkte dat de effectiviteit van de Raiden verder.

De laatste inzet van de Raiden was in de ochtend van 15 augustus 1945, toen 4 Raidens, samen met 8 Zero's (allen van 302 Kokutai) een formatie F6F Hellcat's afkomstig van de USS Yorktown onderschepten boven de Kanto vlakte. Tijdens het luchtgevecht wat volgde zijn er 4 Hellcats neergeschoten ten koste van 2 Zero's en 2 Raidens. Dit alles gebeurde slechts 2 uur voordat Japan officieel de overgave verklaarde.

In totaal zijn er maar 671 toestellen gebouwd, en zelfs de toepassing van kinderarbeid (er zijn zo'n 8400 Taiwanese kinderen naar Mitsubishi fabrieken gestuurd om mee te helpen met productie) heeft niet kunnen voorkomen dat de productie van de J2M steeds verder inzakte.

Als afsluiter wat gegevens van de J2M3(a)
Crew: 1
Length: 9.945 m (32 ft 8 in)
Wingspan: 10.8 m (35 ft 5 in)
Height: 3.81 m (12 ft 6 in)
Wing area: 20.05 m2 (215.8 sq ft)
Empty weight: 2,839 kg (6,259 lb)
Gross weight: 3,211 kg (7,079 lb)
Powerplant: 1 × Mitsubishi MK4R-A Kasei 23a 14-cylinder air-cooled radial piston engine, 1,300 kW (1,800 hp) for take-off
Propellers: 4-bladed constant-speed metal propeller

Performance:
Maximum speed: 587 km/h (365 mph, 317 kn) at 5,300 m (17,388 ft)
Cruise speed: 351 km/h (218 mph, 190 kn)
Range: 1,898 km (1,179 mi, 1,025 nmi)
Service ceiling: 11,700 m (38,400 ft)
Time to altitude: 6,000 m (19,685 ft) in 6 minutes 14 seconds
Wing loading: 171.3 kg/m2 (35.1 lb/sq ft)
Power/mass: 0.391 kW/kg (0.238 hp/lb)

Armament:
J2M3
2x 20 mm Type 99-II cannon inboard wing-mounted with 190 rpg.[14]
2x Type 99-I cannon outboard wing-mounted with 210 rpg.[15]
2× 60 kg bombs / 2 × 200L drop tanks.

De J2M3a had 4 Type99-II kanonnen, en ik wil eens gaan kijken in hoeverre het haalbaar is om deze kit te updaten naar dit type.


Zo, genoeg praatjes, tijd voor de eerste plaatjes!

But first!

Eerst even deze op de achtergrond aanzetten om in de zone te komen...


En nu dan door naar de kit, beginnend met de doos...
photo 485974
photo 485972

De handleiding:
photo 485971
photo 485973

En de concept note die ik voor deze kit heb:
photo 485975
photo 485976

Soshite ima, wareware wa machimasu...
[And now we wait...]


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wauw wat een gave kit zeg! Dat ziet er wel echt heel mooi uit met die handleiding ook!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Een heel gedetailleerde kit van een prachtig toestel die waarschijnlijk heel vlot zal samenbouwen als ZM zijn reputatie waarmaakt.

Ook leuk met die concept notes erbij.

Ben je van plan deze extra te detailleren, of gewoon recht uit de doos?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 14:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Zoals ik elders al schreef, zou je het starten van elke nieuwe Zoukei-Mura bouw als een happening kunnen zien. Of je nu wel of niet de extra onderdelen bestelt (niet goedkoop, wel nóg spectaculairder), als kijker krijg je een traktatie voorgeschoteld. Voor de bouwer is het een aparte beleving, kan ik me voorstellen. Ik denk dat Zoukei-Mura het zo heeft bedoeld, dat je je inleeft als ware je eind jaren '30 zelf dat vliegtuig aan het ontwerpen en bouwen, maar dan in het echt.

Jammer genoeg heb ik me nog nooit tot een kit van Zoukei-Mura kunnen zetten, maar ik volg elk bouwverslag dat ik kan tegenkom met liefde. Eentje in deze buddy build te hebben, is een toegevoegde waarde voor de groep.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 sep, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooie kist, mooie kit, ik ben benieuwd :mrgreen: Heb wel eens gehoord dat Zoukei Moura wel eens wat priegelig wil zijn door al die interieur onderdelen maar moet vast goed komen.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 21:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Reteip, ik ga het meemaken. De eerste kits waren inderdaad wat priegelen met het passen van de huidpanelen op het interieur. Eens kijken of dat bij deze wat makkelijker gaat.

Also, ik heb de inleidingspost wat uitgebreid.. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 21:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi die uitgebreide brochure erbij!
Ben heel benieuwd hoe deze bouw uitpakt al houd ik het zelf op 1:72, gelet op de grootte van mijn man cave :lol:

Leuk om te lezen dat iedereen er zo'n zin in heeft.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 20:29 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Well, daar gaan we dan!
photo 495244

Bij deze kit is elk component (motor, vleugels, romp etc.) in de handleiding als een apart hoofdstuk verdeeld. Deze volgorde ga ik zo veel mogelijk volgen, maar voordat we gaan beginnen nog even iets wat in de handleiding stond en me opviel.
In de handleiding hebben ze het er over dat de Raiden een zgn. 'point defence interceptor'. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik bij die benaming eerder denk aan de Me163 Komet of de Bachem Natter, en niet zo zeer aan een kist met een bereik van meer dan 1800km.
Tonikaku... tijd om te plakken!

Hoofdstuk 1: De Motor
Zoals ik in m'n openingspost al aangaf was de raiden dat de reden....
...was de reden dat de reden...
....

@#$%!$@%#@ moppermoppermopper....

...was de reden dat de Raiden zo mollig was puur veroorzaakt door het formaat van de motor. Deze was een doorontwikkeling van de motor die op o.a. de G3M2 en de G4M1 zat. De variant van de Raiden was echter wat gekieteld en kon zo een startvermogen van zo'n 1800pk ophoesten. Om te voorkomen dat de Raiden in een Suisei (comet) zou veranderen (in vlammen uit zou barsten zeg maar) had men de motor voorzien van geforceerde luchtkoeling d.m.v. een motor aangedreven koelfan vlak achter de propeller.

Hoe hebben onze vrienden van ZM de motor gemaakt? Wel, tot zover behoorlijk mooi, kijk maar:
photo 495245
photo 495246
En even de kransen met inlaatkanaal en stoterstangen als dryfit in elkaar gegooid:
photo 495247
photo 495249
Sukidesu :)

Aangezien de buizen van het inlaatkanaal en delen van de cilinders zwart moesten heb ik deze onderdelen een basislaag van Tamiya X-1 zwart gegeven. Toen dit droog was ben ik met Vallejo Aluminium en Natural Steel aan de slag gegaan.
photo 495250
photo 495252
photo 495251
De verlengde tandwielkast voorop en de accessory gearbox achterop hebben ook een laag Aluminium gekregen.
photo 495255
De cilinderkransen krijgen nog meer kleurtjes om zo wat meer subtiele kleurverschillen in het zwart en de metaalkleuren te krijgen. En ik ga even kijken of ik het voor elkaar ga krijgen om iets met bougiedraden te doen aangezien ik wat motorpanelen afneembaar wil houden. Uitzoeken hoe het wiring harness van de Kasei eruit ziet is een uitdaging, hopelijk kan de ZM Concept note en onderstaand boek mij daarbij helpen.
photo 495257
Dit boek heeft in ieder geval al heel mooi het ontwikkeltracé van de Kasei motor uitgelegd en minstens één mooi plaatje opgeleverd:
photo 495256

Ik krijg er de kriebels van, de goeie soort welteverstaan! :)

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Zo dat is aardig wat detail, de vraag is nu natuurlijk: ga je de binnenkant van de cilinders ook verweren? :P

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou ja zeg, echte cilinders met zuigers erin! :shock: Het is natuurlijk wel educatief, alleen als het in elkaar zit zie je er natuurlijk niks meer van.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement