Bron: ScalematesGeweldig deze Buddy Build. De Mitsubishi’s Kawasaki’s Aichi’s Nakajima’s etc zullen om je oren vliegen ....en dan kom ik met een FIAT. U leest het goed….een Fiat…nee het is geen afkorting voor een Fiatishi of Fiatsaki of Fiatjima. Het is gewoon Fiat, zoals we Fiat nog steeds kennen. Dus niet een typische Japanse naam, maar heeft wel gevlogen in Japanse dienst en wel bij het Keizerlijke Japanse leger.
GeschiedenisEen van de lessen die de deelnemende partijen in Spaanse Burgeroorlog (17 juli 1936 – 1 april 1939) hebben onderkend, was het belang van strategische bombardementen. Vanaf begin tot eind, hoe erg het ook was, was de SB een perfecte testomgeving voor het geleverde materiaal, aan zowel de nationalisten en republikeinen, van zowel Italiaanse, Duitse, Franse, Engelse, Amerikaanse en Russische makelij. 1936 Werd hierdoor het “succesjaar wat betreft de ontwikkeling van bommenwerpers. Vele types die daar hun “testvluchten” maakten gingen uiteindelijk een belangrijke rol spelen in de WO2.
In Italië streefde het Fiatconcern ernaar, haar achtergrond ervaring (vnl auto’s) te gebruiken om een lichte bommenwerper te ontwikkelen met een, voor die tijd, hoge snelheid (270 km p/u) doch met een simpele, maar robuuste constructie. De BR 20 was een van de eerste vliegtuigen die volledig uit metaal was gemaakt. Al vrij snel rolde het eerste ontwerp de fabriek uit, dat was dus de BR 20, bijnaam Cicogna (ooievaar) (ooievaar embleem zoeken). De BR 20 werd een van de bekendste middellange afstandsbommenwerpers van de Regia Aeronautica. In 1939 werd er een gemodificeerd lange afstand versie gemaakt. Dit vliegtuig maakte een nonstop vlucht van Rome naar Addis Abeba(Ethiopië) met een gemiddelde snelheid van 400 km p/u.
De BR20 bereikte nooit de faam zoals Junkers met zijn Ju-88 en Vickers met zijn Wellington en dat was vooral te wijten aan het design (stroomlijn) en vooral de motoren. Toen de B.R. 20 verscheen in 1936 werd het gezien als een modern concept, samen met de beroemde S.M.79 Sparverio (sperwer). Beide vliegtuigen waren ontwikkeld om de verouderde S.M. 81 Pipistrello (vleermuis) te vervangen.
De eerste 100 geproduceerde BR20’s verschilden qua details veel van het prototype, denk dan aan de neus, de romp en de staart. De bewapening bestond uit 1 Breda-SAFAT 12,7 mm in de rugkoepel, 1 Breda-SAFAT 7,7 mm aan de onderzijde 1 Breda-SAFAT 7,7 mm in de neus.
Hoe dan?Hoe is deze Europeaan dan in het verre oosten terecht gekomen?. In juli 1937, toen Japan de totale oorlog verklaarde aan China ( de tweede Sino Japanse oorlog, de eerste was 1894-1895) had de JAAF (Japanese Army Air Force) een tekort aan moderne lange afstandsbommenwerpers, want de Mitsubishi Ki-1 en Ki2 bommenwerpers waren verouderd en de verwachte moderne Ki-21(Sally) bevond zich nog in de proeffase. Voor dit probleem moest dus een tussentijdse oplossing worden gevonden. Italië bood aan Japanse orders voorrang te geven op binnenlandse orders. Ze boden de Japanners de Caproni Ca. 135 en BR 20 aan. De Caproni voldeed niet aan de wensen van de Japanners, maar de BR20 wel (snelheid en het volledige metalen frame) In 1937 werd er een order geplaatst van 72 vliegtuigen en kort daarop nog eens 10 toestellen. In februari 1938 arriveerden de eerste BR20’s, welke werden geleverd aan het 12e en 98e Shentai bommenwerperssqn’s. Deze SQN’s waren belast met de langeafstandsbombardementen op Chinees grondgebied.
De bommenwerpers werden niet begeleid door jagers, dus was de BR20, door zijn lichte bewapening, een makkelijk doelwit voor Chinese jagers. In september 1939 werd de BR20 gefaseerd uit “combat service” gehaald en vervangen door de Ki-21
Ik heb de bouwverslagen van Jan en Thierry nogmaals doorgelezen en ik weet wat me te wachten staat….een en al jolijt
Bouwverslag Jan:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... t&start=10Bouwverslag LtD:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... hilit=fiatHier wat plaatjes van de Europese Japanner
Bron: https://pacificeagles.net/fiat-br-20-ruth/Bron:i.redd.it/9liymija6sx01.jpgwww.reddit.comZo moet de ooievaar er uit gaan zien
http://wp.scn.ruHet "geel"is hier meer oker afgebeeld, in werkelijkheid is dit een zandkleurige variant van geel.
Foto's van de kit volgen.
Cheerz
Barry