Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
lijkt me ook dat de achterzijde van de hoofdvleugel losgekomen is van de romp :oops:

Mooie start met de rigging...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks! Vind het er zelf ook tof uitzien elke keer dat ik er naar kijk :D
Ik ga nog wel even een testje doen met verf. Op de afbeeldingen van internet zijn de spankabels namelijk ook in de kleuren van de fuselage.

Silenoz schreef:
lijkt me ook dat de achterzijde van de hoofdvleugel losgekomen is van de romp :oops:
Dat ziet er inderdaad goed eng uit op de foto! Ik ben gelijk even gaan kijken (het voordeel van thuiswerken :wink:). Het is gelukkig gewoon een panellines (scheiding linnen romp en vleugelbasis) die benadrukt wordt door wash die erin achtergebleven is en de schaduw van de felle lamp die er vanaf de andere kant op gericht staat. Ik heb het hieronder op de foto gezet, zo'n macro doet het model geen eer aan, maar je kan wel zien dat de delen nog aan elkaar zitten. Er zit in ieder geval geen beweging in.

photo 501000

Maar het moet er natuurlijk ook niet uitzien alsof het losgekomen is, ook al is dat niet zo, dus ik denk dat ik er nog even wat grijskleur in laat vloeien. Thanks!

markie schreef:
Dave je hebt nog een naad op de onderkant van je achtervleugel of hoe het ook maar mag heten.
Verder ben ik blij dat ik je hele verslag nog even heb doorgelezen, want ik vind het heel indrukwekkend wat je allemaal voor zo'n eerste keer hebt laten zien.
Waar heb je dat handige houdertje eigenlijk vandaan?
Bedankt! Dat houdertje heb ik bij Aviation Megastore gekocht, heeft me deze build echt al veel geholpen, en zal nog wel vaker van pas gaan komen denk ik.
Bedoel je nou dezelfde naad als hierboven al genoemd wordt? Anders weet ik niet zo goed welke je bedoelt...

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 maart, 2020 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Afbeelding
De aansluiting tussen de romp en deze vleugel of hoe het ook maar heten mag.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
O daar kan ik ook nog wel wat aandacht aan besteden inderdaad, thanks!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Geen probleem :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb het afgelopen weend best wel wat tijd aan de Nakajima besteed, maar kort samengevat: veel werk, weinig (zichtbaar) resultaat... :roll:
Maar goed, veel werk is natuurlijk wel gewoon veel foto's!

allereerst ben ik nog even bezig geweest met de spankabels op de staart. Omdat deze niet zo duidelijk te plaatsen zijn zoals bij de drijvers (van pootje naar pootje), zat er best wel wat uitmeetwerk in.

photo 501280

Vervolgens de Kotobuki 2 KAI en de cowling geplaatst:

photo 501281

Na eerst een testje gedaan te hebben op een stukje sprue, heb ik alle reeds geplaatste spankabels alvast in de IJN Medium Grey gezet:

photo 501287

Toen was het tijd voor de voorste windshield. Straks kan namelijk de bovenvleugel er op en dan kan ik daar niet meer bij. Zoals eerder in dit verslag beschreven zijn de windshields geleverd als een dunne plastic sheet zie ik moet uitsnijden.
De voorste moet dan ook nog gevouwen worden. Na het uitsnijden en vouwen bleek het ruitje te verticaal te zijn. Zou ik hem zo plaatsen dan komt dit niet overeen met het referentiemateriaal, maar belangrijker nog: hij zou de bovenvleugel raken. Dus maar iets aangepast:

photo 501283

photo 501284

photo 501285

photo 501282

Vervolgens op de cowling "gelijmd" met Humbrol Clearfix. Het staat nu te drogen op deze manier. Ik hoop dat het houdt, anders probeer ik het denk ik maar met houtlijm (of iemand moet nog een andere tip hebben?):

photo 501288

Op deze foto is ook te zien dat het grootste gedeelte van de motor afgedekt wordt door een soort "engine cover" die ik geplaatst heb. De verf is wat aangetast door de lijm, wat op zich niet zo erg is, aangezien ik dat deel nog in de groene kleur moest maken.
Toen viel mij eigenlijk pas op dat ik een naad bovenop de fuselage voor paneellijn had aangenomen maar dat dit helemaal niet zo is! :oops:
Dus die nog maar even voorzichtig met wat Plastic Putty gevuld:

photo 501289

En toen was het weer maandag! Eens kijken waar deze week ons weer gaat brengen! :brouw:

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 13:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Man man man, wat maak jij er een hoop werk van... Ik zou van jou wel een cursus rigging willen hebben ;-)
Mijn makke is altijd het meten. Om dat precies te doen is steeds weer een hell of a job voor mij.

Het lijkt me toch slim om voor de zekerheid en het mooie verloop een randje houtlijm lang de windshield aan te brengen.

Je motor is prachtig gelukt. Jammer dat die plaat ervoor moet. Dit hebben ze volgens mij afgekeken van de Russen.
Alle Polikarpovs hadden zo'n schijf waarmee de hoeveelheid lucht, die langs de cilinders streek kon worden ingesteld.
Tenminste, dat is mij ooit verteld.

Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 maart, 2020 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Afbeelding
De Ju 52 had ook van die platen. Lijkt me typische jaren ´30 technologie.

Verder topkwaliteit werk Deef! Wat wordt dit een mooi ding.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Trajanus schreef:
Man man man, wat maak jij er een hoop werk van... Ik zou van jou wel een cursus rigging willen hebben ;-)
Mijn makke is altijd het meten. Om dat precies te doen is steeds weer een hell of a job voor mij.
Nou ik weet niet of dat een goed idee is hoor. Ik ben meestal gewoon heel erg aan het prutsen, en dan uiteindelijk denk ik: "Huh? Het ziet er toch wel aardig uit" :lol:

Trajanus schreef:
Het lijkt me toch slim om voor de zekerheid en het mooie verloop een randje houtlijm lang de windshield aan te brengen.
Ga ik doen!

Trajanus schreef:
Je motor is prachtig gelukt. Jammer dat die plaat ervoor moet. Dit hebben ze volgens mij afgekeken van de Russen.
Alle Polikarpovs hadden zo'n schijf waarmee de hoeveelheid lucht, die langs de cilinders streek kon worden ingesteld.
Tenminste, dat is mij ooit verteld.
Dit klonk logisch, dus ben even gaan zoeken. En inderdaad, bij de Polikarpov I 16 wordt het onderdeel benoemd als "adjustable cooling apertures"
Dus ze konden de sleuven dichtzetten naarmate er minder luchtkoeling vereist was kennelijk.

Trajanus schreef:
Succes!
Jan
:brouw:

Huib2 schreef:
Afbeelding
De Ju 52 had ook van die platen. Lijkt me typische jaren ´30 technologie.

Verder topkwaliteit werk Deef! Wat wordt dit een mooi ding.
Thanks Huib!
Gave foto van die Ju, die wielkappen zijn toch ook echt een sterk staaltje design hè...
Bij de Ju-52 heb ik gevonden dat er gesproken wordt over een "Inlet cowl shutters". Ik kwam dit filmpje van een vliegsimulatieforum tegen waarin ze de werking laten zien (min. 1:20). De Ju-52 had trouwens ook nog uitwendige oliekoelers die onder de motoren hingen (het zwarte blokje op je foto), en zoals ik van het hiervoor genoemde forum begrijp werd met het afstellen van instellingen van deze oliekoelers en de "inlet shutters" gevarieerd om wenselijke temperatuurwaardes te bereiken.

Dan tob ik maar aan, ik dek bij lage temperaturen de oliekoeler van mijn motor gewoon met de hand af. Ik moet ook zo'n "Inlet cowl' op een of andere scrapyard scoren! :lol:

photo 501357

Bedankt voor de info heren! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Amateur, je weet nu hoe het moet, maak maar snel een echte variabele oliekoeler dan ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement