Een juweeltje inderdaad, Deef. Ook een heel mooi camo schema, vind ik.
Silenoz schreef:
Mooi, ze moeten het toch maar doen met die watervliegtuigen, maar denk toch dat dit een groot nadeel was uiteindelijk.
Deef schreef:
Doordat ze in moesten leveren op wendbaarheid en snelheid door gewicht en stroomlijn? Ik denk dat de flexibiliteit met betrekking tot landen en opstijgen wel een groot voordeel was in zo'n waterrijk gebied als waar Japan zich bevind. Ik hoop hier wel wat meer over te lezen en dieper op in te kunnen gaan bij het verdiepen in dit projectje.
De watervliegtuigen (of kleine vliegboten) waren het enige type vliegtuig dat geschikt was als boordvliegtuig voor niet-vliegkampschepen. Ze werden met een stoomkatapult afgeschoten en konden (bij rustig weer) naast het schip op zee landen en dan met een kraan weer aan boord gehesen worden. Nog steeds omslachtig, vandaar dat men daarvoor tegenwoordig alleen helicopters gebruikt. Verder waren watervliegtuigen geschikt als verkenner en als reddingsvliegtuig. Maar in een luchtgevecht tegen een jager met intrekbaar landingsgestel was je doorgaans toch wel het haasje vanwege het nogal grote prestatieverlies in snelheid en wendbaarheid door de grote drijvers.