Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Zoals al in het Koopspook-topic vermeld, heb ik mij bij de START in Aalsmeer niet kunnen inhouden toen ik deze kit tegenkwam:

photo 543489

Toen ik de boxart zag, vond ik hem schattig. Lelijk maar schattig.

Een Hasegawa kit daterend uit de jaren tachtig, met mallen die eigenlijk uit begin jaren 1970 komen. Alleen zou je dat werkelijk niet denken als je de onderdelen ziet: superfijn detail, ingegraveerde paneellijnen, heel dun glaswerk, zeer goede passing voor die tijd.

Inhoud van de doos:

photo 543485
photo 543484
photo 543483
photo 543482

En wat over het vliegtuig (van Wikipedia), een IJA lichte bommenwerper:

Citaat:
The Kawasaki Ki-48 (Japanese: 九九式雙發輕爆擊機, romanized: shiki-souhatu-keibaku, shortened to 'Sokei', Army Type 99 Twin-engined Light Bomber), was a Japanese twin-engine light bomber that was used during World War II. Its Allied reporting name was "Lily".

The development of the aircraft began at the end of 1937 at the request of the Japanese military high command. Kawasaki received an order to develop a "high-speed bomber" capable of 480 km/h (300 mph) at 3,000 m (9,840 ft), and able to reach 5,000 m (16,400 ft) within 10 minutes. It was inspired by the Soviet Tupolev SB.

Kawasaki had the advantage of the experience of designing the Ki-45 twin-engined heavy fighter. Most technical problems were solved; however the aircraft had a number of shortcomings. It carried only an 800 kg (1,760 lb) bombload. This was actually more than contemporary light bombers such as the Bristol Blenheim or Tupolev SB, and only slightly less than light bombers designed several years later, such as the A-20 Havoc, and the strikingly similar-appearing Martin Maryland and Baltimore. Speed was intended to be its primary defense, much like the later, unarmed, De Havilland Mosquito. So it had only three machine guns (again, an equivalent armament to contemporary light bombers). This made it very vulnerable to enemy fighters later in the war, once they became fast enough to actually catch it. The flight characteristics of the Ki-48 also left much to be desired. Newer generations of Allied fighters caught up in speed, and eventually, the Ki-48 was too slow to outrun them, while superior modern Japanese aircraft, such as the Yokosuka P1Y and the Mitsubishi Ki-67, could only be produced in small numbers. The first versions were lightly armoured, so the Ki-48 was quite aerobatic, and could loop and turn with an experienced pilot at the controls. The aircraft was often used as a dive bomber in Burma. The aircraft was not necessarily a failure, and was considered an acceptable light bomber for the first few years of the war by many historians. Much like the Mitsubishi A6M Zero fighter, it was satisfactory for the period when it was designed and produced, but had to be used against much newer and faster competition, due to Japan's inability to produce enough newer aircraft.

Specifications (Ki-48-IIa)

Data from Encyclopedia of Military Aircraft, Japanese Aircraft of the Pacific War, Kawasaki Ki.48-I/II Sokei in Japanese Army Air Force-CNAF & IPSF Service, Aircam No.32

General characteristics

Crew: 4
Length: 12.75 m (41 ft 10 in)
Wingspan: 17.45 m (57 ft 3 in)
Height: 3.8 m (12 ft 6 in)
Wing area: 40 m2 (430 sq ft)
Empty weight: 4,550 kg (10,031 lb)
Gross weight: 6,500 kg (14,330 lb)
Max takeoff weight: 6,750 kg (14,881 lb)
Powerplant: 2 × Nakajima Ha115 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 843 kW (1,130 hp) each
Propellers: 3-bladed variable-pitch propellers

Performance

Maximum speed: 505 km/h (314 mph, 273 kn) at 5,600 m (18,373 ft)
Range: 2,400 km (1,500 mi, 1,300 nmi)
Service ceiling: 10,100 m (33,100 ft)

Armament

Guns: 3 × 7.7 mm (0.303 in) Type 89 machine guns, in nose, dorsal and ventral positions
Bombs: 800 kg (1,764 lb) of bombs



Een minpunt van de kit is dat het bommenruim gesloten is. Maar op het web vond ik een paar mooie foto's van hoe dat er van binnen uit ziet:

photo 543490
photo 543491

Dus het is de bedoeling dat het bommenruim open gaat worden gemaakt.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op vr 24 jun, 2022 19:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb direct nadat ik de kit in mijn bezit kreeg maar een begin gemaakt.

Eerst heb ik de romp tijdelijk samengesteld met een hoop masking tape, zodat ik de zaag er in kon zetten om de bomdeuren te verwijderen:

photo 543481
photo 543476

Daarna heb ik het interieur gedeeltelijk geassembleerd en een bodempje voor het bommenruim gefatsoeneerd:

photo 543478
photo 543479

De wielbakken zijn bij dit toestel open, zonder wieldeuren. Helaas is dit een van de weinige slechte punten van de kit, en zijn de wielbakken zeer ongedetailleerd. Dus ik heb de binnenzijde van de vleugels en de wielbakken maar mat zwart geschilderd. De wielpoten worden op kleine platen gemonteerd die wat twijfelachtig vast zitten, dus dat heb ik maar verstevigd:

photo 543477
photo 543480

Vervolgens heb ik de vleugels dichtgelijmd:

photo 543470

Zowel de trailing als de leading edge hadden wat last van naden die gevuld moesten worden.

De motoren bestaan uit meerdere delen en hebben behoorlijk fijn detail:

photo 543472

Wel loopt er een vervelende naad rondom met veel flash die wat opschoonwerk vergt. Gelukkig zie je daar later niks van.

Het interieur heb ik in stappen geassembleerd en geschilderd:

photo 543488
photo 543487
photo 543486
photo 543475
photo 543471

Achterin heb ik een extra vloertje aangebracht omdat je door het vele glaswerk anders vol op een naad aan de binnenzijde van de romp kijkt.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Daarna kon de romp dicht:

photo 543474

Toch eventjes de vleugels er los op geplaatst om een idee van het complete vliegtuig te krijgen:

photo 543473

Afgelopen week heb ik de vleugelranden geputtied en geschuurd, en dan de plek waar de motoren moesten komen zwart geschilderd:

photo 543616

Vervolgens de geschilderde motoren gemonteerd, gevolgd door de motorkappen en diverse luchtinlaten:

photo 543615
photo 543614

Nadat dat droog en wat bijgeschuurd was, konden de vleugels op de romp worden gelijmd. Hierbij bleek vooral bij de vleugelwortel aan de bovenzijde een flinke kier te zijn, die ik heb opgevuld met styreen sheet, gevolgd door putty na het bijsnijden ervan:

photo 543611

En nu ligt hij er zo bij:

photo 543612
photo 543613

Na mijn vakantie zal ik ermee verder gaan.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben ook gecharmeerd van de box-art. Wat een gaaf schema.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Leuk dat je deze ook gaat bouwen Thomas! Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd als ik vorig jaar:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=52852

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2021 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat snel! Ik snap dat je aan vakantie toe bent :lol: Geniet ervan en ik kijk er naar uit om 'm verder afgebouwd te zien worden zodra je weer terug bent.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Deze heb ik afgelopen week maar weer opgepakt. Eerst heb ik de naden geschuurd, en toen was het tijd om het bommenruim te gaan inrichten aan de hand van de foto's die ik eerder had gevonden.

Ik ben begonnen met het plaatsen van een aantal stukjes profiel op de plekken waar ik zoiets kon ontwaren op de foto's van het echte bommenruim:

photo 546583

Daarna heb ik de 3D geprinte bommenhouders er in gelijmd:

photo 546582

Vervolgens wilde ik de bomdeuren op hun plek gaan lijmen, maar de uitgezaagde stukjes romp waren daar veel te dik voor, dus dat werd nieuwe deuren maken.
Eerst iets gevonden dat ongeveer dezelfde diameter als de romp had, om te gebruiken als mal. Vervolgens heb ik twee stukjes styreen plaat van 0.3 mm dik op elkaar gelijmd en direct om dat object geplooid, met flink wat masking tape om alles op zijn plek te houden:

photo 546581

Toen dat droog was deurtjes uitgesneden:

photo 546580

en op elkaar geplakt:

photo 546579

Na twee sets van twee op elkaar geplakte deurtjes te hebben gemaakt, heb ik deze aan de romp verlijmd:

photo 546584

Daarna heb ik met wat profieltjes en strukjes styreen de resterende details toegevoegd die het meeste zichtbaar zouden zijn:

photo 546578
photo 546577

De touwtjes die het hele mechaniek aansturen heb ik maar weggelaten...

Aan de voorzijde kan je zien dat het trapje te ver naar achteren zit en in het bommenruim uitsteekt. Ook blijkt uit een vergelijking tussen model en de foto's van de echte dat enerzijds de vloer van de cabine te laag zit in het model, en anderzijds de bodem van de romp te hoog. Nou, ja, nu niet meer te corrigeren...het is goed zo.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 23:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed werk aan het bommenruim. Heel gedurfd!
En dat probleem met die gelede bomdeuren heb je prima opgelost!

groet, Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 07 nov, 2021 0:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat ziet er inderdaad heel goed uit.
Gewoon zelf even een bommenruim geknutseld :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heerlijke toevoegingen dit, knap gedaan Thomas.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement