Dank mannen. We zijn weer een paar weken verder en ik moet zeggen dat we ondanks alle tegenslagen vorderingen maken.
De eerste taak die verricht moest worden was de decals aanbrengen. Ik wist dat er problemen zouden komen want er is bij mijn weten niet één Japanse (Hasegawa, Fujimi. Aoshima) of Koreaanse firma (Academy) die goede decals bijlevert.
Ondanks de recente datum van deze new tool Emily (2017) was dat hier ook voor een belangrijk deel zo. Met heel veel moeite heb ik de decals erop gekregen, vooral die lappen die op de vleugels moesten. Omdat er bij de walkway decals geen rekening is gehouden met de ronding en het taps toelopen van de motoren, moest ik me in allerlei bochten wringen om het toch nog acceptabel te krijgen en ontstond er toch wat silvering en enkele scheurtjes. De hinomaru's gingen er zonder problemen op. Dat gold ook enigszins van de smalle en lange decals voor langs de randen van de kiel/romp, waarop de waterhoogten staan aangegeven, net als bij schepen. Man, man, man wat een werk. En dan zitten ze goed en wil je gaan deppen en dan verschuift de zooi weer: ken u dat? Een ander probleem is dat je ze ondanks diverse lagen sol of daco niet mooi in de panellines krijgt. En door het formaat van de kit wordt het steeds moeilijker om hem te hanteren en moet je in allerlei houdingen gaan staan of zitten om alles erop te krijgen. Maar daar kunnen ze bij Hasegawa niets aan doen natuurlijk.
Maar het echte drama kwam met de gele vlakken, die op de voorrand van de vleugel moesten komen. Die moet je eerst aan de bovenkant aan brengen want ze moeten precies aansluiten op de ronding van de motoren. Daarna moet je ze om de rand vouwen en proberen aan de onderkant hetzelfde te doen. U voelt hem al komen: bij het overbrengen van film naar vleugel begonnen ze al te scheuren. Daar ik er nog 5 moest doen en ik een zenuwcrisis voelde naderen besloot ik de handdoek in de ring te gooien. Weg met die rotzooi. Dan maar de omslachtige weg: zelf afplakken en schilderen!
Ik moest 2 avonden besteden aan het uitmeten en plakken van de tape. Daarna kon het geel erop. Dat ging op zich wel goed maar ik moest het in 3 keer dun doen. Daarna het verband eraf en dan begint het bijwerken: eerst met geel, toen met groen en tenslotte met alu. Klaar, dacht ik. Maar nee hoor want je zag toch wat hoogteverschil dus de gele vlakken en een groene strook daarachter vóór de walkway toch ook maar in de glansvernis gezet. Zucht.
Het beest heb ik toen een dag laten staan ook om moed te verzamelen voor het spuiten. Eerst moest ik de geschutsposten/blisters aan de zijkant vullen met stukjes spons om te voorkomen dat we straks met beslagen ramen kwamen te zitten.
Nu had ik Emily al een paar dagen bepoteld, dus moest ik haar wel even reinigen van vingerafdrukken, stof en andere ongerechtigheden alvorens ik kon spuiten. Een licht sopje gemaakt en de meid afgezeemd.
Toen kon ik met spuiten beginnen. Ik gebruik altijd Topcoat Flat/Matt van Mr. Hobby. Daar had ik driekwart spuitbus voor nodig maar toen was madam ook goed geconserveerd.
Nu denkt u natuurlijk: zo, dat is goed afgelopen. Nou nee.
Ik had latex handschoenen aan waardoor je soms niet goed kunt voelen of je iets echt vast hebt. Ik pakte de dame met 1 hand op en had niet in de gaten dat ik te weinig grip had.Ze donderde met haar kiel op de grond. Alles was nog heel, maar de naad tussen rugkoepel en staart was open gaan staan door de klap. Wellicht had ik daar ooit te weinig lijm opgesmeerd. Hoe dan ook: je kunt het zien als je goed kijkt, al is die naad erg dun. Ik kon wel janken. Er is niets meer aan te doen: je blijft het altijd zien, hoe voorzichtig je ook werkt. De enige manier om de kijker af te leiden is de radiodraad die pal boven die naad komt te zitten. Dus als jullie nu je mond houden dan weet niemand ervan. OK?
Anyway, ik laat het zo. De volgende klussen moeten nu eerst:
- masking van de ramen verwijderen
- zelfgemaakt raampjes bijwerken met Krystal Klear want die zijn wat gekrompen
- aanbrengen van de bomrekken
- aanbrengen van de drijvers
- schilderen en aanbrengen van de radarantennes
- propellers aanbrengen
- guns repareren
- radioantennes plaatsen
- aerials spannen
Nog een week of 3 werk als alles meezit. Hier wat foto's van het slagveld: