Uithuilen en opnieuw beginnen...
Eerst met Mr. Color Thinner de verf verwijderen. Dat gaat vrij snel maar door alle hoekjes en kieren ben je toch al gauw anderhalf uur zoet en een stapel keukenpapier en wattenstaafjes verder. Daarna alles nog eens reinigen met alcoholdoekjes. Op die manier zijn de vleugels ook meteen vetvrij.
Maar dan gloort er hoop. Eerst heb ik de XF-70 verf nog eens verdund en met een brede kwast (Van Gogh nr.12) snel de verf opgezet, zonder deze laag voor een tweede keer aan te raken, want dat geeft bij acrylverf altijd problemen. Je moet er niet nog eens aan willen komen (bijv. om bij te stippen of verder uit te smeren) voordat de eerste laag echt droog is.
Na een nachtje rust bleek dat de verf er mooi strak op zat. En wel zodanig dat de panel lines goed zichtbaar zijn gebleven en zelfs het verschil in textuur tussen metalen en canvas/linnen delen nog goed te zien is. Daar waar de verf iets te dik was aangebracht heb ik dat bijgeschuurd met het fijnste schuurpapier dat ik in huis had en weer even gereinigd met alcoholdoekjes. De tweede laag op dezelfde manier aangebracht na eerst weer de verf verdund te hebben.
De volgende stap wordt de onderzijde van de vleugels en hoogteroeren. Die worden aluminium XF-16. Ik denk erover om de canvasvlakken en -flaps op de boven en onderzijde een matte vernislaag te geven, zodat het verschil in textuur en de kleurnuance ook zichtbaar is als de gloss vernis eroverheen gaat.
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden