Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 1:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik neem altijd gunmetal als basis en drybrush roest eroverheen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor het medeleven mannen!

Ben lekker gevorderd in de afgelopen anderhalve week. Wat een genot om deze kit te bouwen! Ik ben nu bezig met de binnenkant van de romp: het vliegdek en het middendek. Loopt u even mee?

Eerst de dwarsbalken voor de vleugel/rompverbinding vastgelijmd aan de voorste bulkhead en IJN cockpit green geverfd (Tamiya XF-71). Het voorste deel van de romp had die kleur al eerder gekregen en het midden- en achterdeel mat aluminium (Humbrol 27001), dat echter bleef glanzen en afgeven en daarom met een keukenpapiertje is opgewreven. Dat moet doorgaan voor "natural metal". Het zal wel... Als je goed kijkt kun je de deur zien met het "patrijspoortje". Daar zijn er nog 2 van in de andere bulkheads. Glaasje ingemaakt met Kristal Klear.

Afbeelding

Afbeelding

Even een dryfit om te zien waar de balken precies gelijmd moeten worden in de andere romphelft en of alles past. Wat een bak hè? En dat moet het neusdeel er nog aangezet worden....

Afbeelding

Toen werd het tijd voor het vliegdek met kantoor. Volgens de instructies had ik de bodemplaat eerst in de romp moeten lijmen. Dacht van niet. Nu kan ik er goed bij. Let vooral eens op hoe mooi dit gemaakt is door de firma Hasegawa. En dan moet er nog van alles in en bij.... Zes van de elf mannen deden hier hun werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles is in de verf gezet. Ik heb de kaartentafel een houten blad gegeven (Revell 36382). De stoelen heb ik met cockpit green Humbrol 78 geschilderd. Deze "geallieerde kleur" steekt nauwelijks af bij het IJN cockpit green, helaas. Stuurtjes panzergrau van Revell gemaakt (ik gebruik liever geen echt zwart in deze schaal) en de beugel waar ze aan zitten staubgrau (Revell 36177), want het kan niet zo zijn dat alles maar cocklpit green is zoals ze ons willen laten geloven. Dit deel behoeft nog enige afwerking. Weet iemand overigens waar die lege bakken voor bedoeld zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan komen we bij de volgende fase: de onderdelen voor het middendek, met twee bulkheads en de basis voor de rugkoepel:

Afbeelding

In de bulkhead zit een deur met een patrijspoortje. Je kunt zien dat daar een bodemluik tegenaan komt te zitten. Dat luik is de "werkvloer' voor de rugschutter en wordt platgelegd als hij op z'n post moet staan. Ik kies ervoor om die open te zetten.

Afbeelding

Tijd voor een dryfit, ook om te bepalen wat precies de lijmvolgorde moet zijn en waar ik de verf van de rompdelen moet verwijderen. En weer zijn er die lege bakken met daarnaast : "bankjes" met munitietrommels voor de zijschutters.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat was 'm weer voor deze week. Ik ga nu eerst een partij Japjes schilderen en de instrumenten en radioapparatuur voor de cockpit assembleren, schilderen decallen en op hun plek lijmen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 17 dec, 2020 22:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 19:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Wat een beest. nog best wat detail ook voor de binnenkant.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Prachtig detail Jan, ik kan hier alleen maar jaloers naar kijken met Mavis.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nu weet ik waarom die Japanners zo goed zijn in klaverjassen....

Afbeelding

Ze hebben goede en ruime tafels om te spelen.

Wat een bakbeest Jan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooie vorderingen tot zover Jan! Leuk om te zien dat deze kit je goed bevalt! :brouw:

Suggestie voor de lege bakken: de vuile vaat?? Ze bleven nogal lang weg...!

Groet Paul.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 2:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooi Jan! Wat een beest is het.
Zouden die bakjes niet kunnen dienen voor de opslag van reddingsvlotjes en dat soort ongein? Met 10 bemanningsleden erin en misschien wat passagiers/drenkelingen kan ik mij voorstellen dat je best aardig wat drijfspul bij je wil hebben.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 13:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen!

reteip9 schreef:
Mooi Jan! Wat een beest is het.
Zouden die bakjes niet kunnen dienen voor de opslag van reddingsvlotjes en dat soort ongein? Met 10 bemanningsleden erin en misschien wat passagiers/drenkelingen kan ik mij voorstellen dat je best aardig wat drijfspul bij je wil hebben.


Ik dacht meer aan lunchtrommeltjes :lol:

Even een hulpvraag. Ik ben bezig met het binnenwerk en de kit voorziet alleen in het vliegdek/cockpit en het middendek. Ik zou graag ook het achterste deel willen bouwen (vanaf de bulkhead bij de rugkoepel) en het deel onder de cockpit en onder het middendek, dat o.a. als vrachtruim werd benut en waar de twee enorme brandstoftanks weren gehuisvest.
Nu is het probleem dat ik nergens een goede cutaway kan vinden van de Emily, die als inspiratie kan dienen. Er zit een cutaway het boek over de Emily van Maru Mechanic met nummers en namen van de componenten en die Japanse termen zou ik wellicht met Google Lens vertaald kan krijgen. Met een goede scan zou dat moeten lukken. Kan iemand me daar aan helpen? Of aan een andere? Tot nu toe vond ik alleen onderstaande cutaways, maar daar kan ik niks mee.
Dank & groet alvast,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat klinkt veelbelovend Jan!
Zijn er geen andere kits in wellicht andere schalen op de markt van dit toestel? Wellicht is er één waar het gehele interieur wel bij zit, als er dan ooit iemand een online verslag van heeft gemaakt, al dan niet in het buitenland, kan je daar een goed voorbeeld aan hebben.

Zo heb ik bij mijn Catalina ook het meeste gehad aan 3 bouwverslagen van andere 1:48 kits.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Deef schreef:
Zo heb ik bij mijn Catalina ook het meeste gehad aan 3 bouwverslagen van andere 1:48 kits.

Ja, zo doe ik het vaak. Er is een Emily in 1/48. Hier heb ik al iets gevonden met wat interieurfoto’s:https://www.seawings.co.uk/ModArt-Emily%201-48%20Stefan.htm
Nog Ff verder zoeken, Jan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement