Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 21:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor uw steunbetuigingen heren! Wordt zeer gewaardeerd.

Nu denkt u misschien dat de klad erin zit. En dat is ook zo. Ik word steeds afgeleid door onderzoeken en artsenbezoek, verblijf op de camping, herstelwerk aan de staart van de Vengeance en andere prioriteiten, maar ik ben nog wel bezig hoor. In de vorige aflevering van ons feuilleton ging de romp dicht. Na een etmaal uitharden kon het plamuren en voorzichtig schuren beginnen, wat toch weer 2 avonden werk was.

Afbeelding

Om te voorkomen dat ik tijdens mijn noeste arbeid de kanonnen af zou breken heb ik er een paar gecshutskoepels uit de sparebox overheen geplakt:

Afbeelding

De onderzijde. Ik moest voorzichtig werken om de delicate klinknagels en paneellijnen niet weg te schuren.

Afbeelding

Daarna werd het tijd om de beaching set in elkaar te zetten en alles in Tamiya XF-11 J.N. Green te schilderen. De massieve banden hebben een laag Revell acryl Panzergrau gekregen. Afwerken en verweren komt later nog wel. Voor de vliegboot zelf ga ik XF-70 Dark Green 2 IJN gebruiken, die iets lichter uitvalt.

Afbeelding

Tenslotte is een setje handels en knoppen in het glas van de canopy gelijmd en heeft de bekende binnenkleur gekregen:

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 26 jun, 2021 22:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie vorderingen Jan!
En dat is toch een aardig stevige vleugelconstructie zo te zien!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Handige oplossing met die geschutskoepels.

Deef schreef:
Mooie vorderingen Jan!
En dat is toch een aardig stevige vleugelconstructie zo te zien!
:brouw:


Wat er leuk aan is , is dat het niet alleen de vleugels stevig monteren redelijk eenvoudig maakt, maar het ook waarheidsgetrouw is. De echte heeft ook twee van die grote bomen door elke vleugel lopen. :D

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooie vorderingen Jan! Het interieur met de mannen is schitterend geworden. Jammer is het dan dat de romp niet meewerkt.
De geschutskoepels over de mitrailleurs vindt ik ook goed gevonden, helaas bedenk je zoiets als het te laat is!

Ga zo door!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Je hebt het meeste detail toch weten te sparen tijdens het schuren. Zo lijkt het op de foto´s in ieder geval. Ga zo door, Jan!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2021 22:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dankjewel mannen voor jullie commentaar.

Op de valreep voor de vakantie nog even een uitgebreide update van het werk van de laatste weken. Echt snel gaat het niet maar we vorderen wel.

Allereerst gaan we verder met de heren van de schietvereniging. Bij de staartschutter moest ik omzichtig te werk gaan. Het geheel bestond uit 7 onderdelen die in het smalste deel van de romp moesten worden geplaatst. Heel vervelend is dat het plastic erg teer is en de kanonnen afbreken als je er naar kijkt. Dat gebeurde ook hier en bij de rugschutter.

Afbeelding

Het plaatsen van de rugschutter leverde grote problemen op. De instructies klopten niet met het mannetje dat erin geplaatst moest worden. Uiteindelijk moest ik de benen eraf knippen om hem met kop en armen door de opening te krijgen. Opvallend vind ik dat de staartschutter èn de neusschutter een vaste positie hebben i.p.v. een koepel en hun kanonnen daardoor een beperkt schootsveld hadden. Dat zie je bij meer Japanse vliegtuigen zoals de Nell en de Betty.

Afbeelding

Na installatie van de rug- en staartschutters, de hoogteroeren en het richtingsroer ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Het volgende hoofdstuk was de neuskegel. Daar zat nogal wat werk in zoals het aantal onderdelen laat zien:

Afbeelding

Inmiddels ben ik erachter dat een dure new tool kit niet altijd betekent dat alles ook lekker past en dat de instructies duidelijk zouden zijn. Dat was hier bijvoorbeeld het geval met de 3 bodemplaten die aan de binnenkant van de kiel moesten worden gelijmd. Eindeloos passen en meten. Het is me ook totaal onduidelijk wat dat achterste bemanningslid aan het doen is met die gespreide armen. En het bepalen van de correcte positie van de schutter aan/bij het kanon bleek niet mogelijk als je - zoals ik - de tekening volgt.

Afbeelding

Dan maar de werkvolgorde aanpassen en de grootste bodemplaat met bemanningslid vast vastlijmen aan de achterwand. Meteen maar glaasjes in de deuren gemaakt. Bijna alle raampjes zijn gemaakt m.b.v. Kristal Klear en wat lichte verwering toegepast op bodem en deuren. Let op de munitietrommels. Ik heb meteen ook de gaatjes voor de radarantennes geboord.

Afbeelding

Nu met de schutter erbij. Het had beter een staande figuur kunnen zijn, omdat de kanon boven in de neus zit. De afstand schutter - kanon is te groot: hier schieten de instructies wederom tekort. Jammer, want dat ga je zien als de masking eraf gaat..

Afbeelding

Daarna konden de helften op elkaar worden gelijmd, ondersteund door wat overtuigingstape:

Afbeelding

En ja hoor: nog één kleer raampjes masken. Ik heb ze nu alle 143 gedaan..... Vervolgens nog een plamuurronde en dan klaar voor plaatsing aan de romp.

Afbeelding

Dat ging probleemloos. Wel merkte ik dat de neuskegel iets te smal is en dat de naad teveel zichtbaar blijft. Ook hier zal wat plamuur nodig zijn. De romp is nu zo goed als af:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En omdat ik toch graag een idee wil krijgen van hoe het geheel er straks uit ziet en waar ik naar toe werk, doen we nog even een dryfit met de vleugels eraan. Met een potje verf erbij om de grootte te laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu eerst vakantie. Drenthe wacht!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie vorderingen Jan.
Het is jammer dat het toch nog zo veel werk vergt voor deze vernieuwde kit, maar eerlijk is eerlijk, het ziet er indrukwekkend uit.

Geniet van je vakantie.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2021 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi werk Jan! Jammer van zo’n nieuwe en dure kit dat het dan niet goed past. Van de bij geleverde mannetjes zou je denken dat die er dan voor gemaakt zijn.
Maar met jouw kunde en doorzettingsvermogen komt het uiteindelijk wel goed!
Een schitterend resultaat tot zover.

Een fijne vakantie gewenst!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul, 2021 6:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ondanks wat tegenvallers maak je toch mooie vorderingen Jan!
Wat mooi om te zien zo met de vleugels er op!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jul, 2021 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Trajanus schreef:
Het is me ook totaal onduidelijk wat dat achterste bemanningslid aan het doen is met die gespreide armen.

Nu met de schutter erbij. Het had beter een staande figuur kunnen zijn, omdat de kanon boven in de neus zit. De afstand schutter - kanon is te groot: hier schieten de instructies wederom tekort. Jammer, want dat ga je zien als de masking eraf gaat..

Afbeelding


Met die posities kan ik alleen maar iets als dit verzinnen:

Schutter: "Vang je me op als ik achterover val?!?"
Ander bemanningslid: "Euh, ja, zal ik doen."
Ander bemanningslid (denkend): Dit stond niet in de handleiding, een schutter op schoot nemen... :lol:

Mooie vorderingen!

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement