Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ga je er met de strijkbout overheen Jan? :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 9:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
En opeens heeft ze vleugels...de constructie van Has om de vleugels te kunnen dragen werkt goed zo te zien.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 18:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen.

De drijvers zijn inmiddels klaar en van matte vernis voorzien:

Afbeelding

Ik kies ervoor om eerst de vleugels helemaal af te maken. Eerst reinigen met alcoholdoekjes. En daarna de motoren schilderen. Door het formaat is het beest lastig te hanteren en ik moet hem soms op schoot nemen als ik wil verven.... Ik besloot om nu dat grote oppervlak eens niet te kwasten maar dat met een verfrollertje te doen dat ik op de laatste ESM gekocht had. Bij mijn Wellington was dat prima bevallen. Maar daar gebruikte ik enamel verf.

Afbeelding

Het is niet mooi geworden. Ik had een nieuw potje XF-70 IJN Dark Green 2 aangebroken waarvan de kleur donkerder uitviel dan die ik voor de motoren had gebruikt, terwijl het daar ook om XF-70 ging. Het werken met het rollertje ging op zich snel, maar je zien de structuur ervan terug in de bobbeltjes op de verflaag. Omdat ik snel moest werken is het hier en daar te dik geworden, Soms zie je de panellines niet meer. Ik realiseerde me dat het nooit mooi zou worden en een bron van ergernis zou opleveren.

Afbeelding

Dus nu maar door de zure appel heen bijten: alles gaat eraf vanavond. Daarna drogen, opnieuw schoonmaken en gewoon met de kwast dunnetjes aanbrengen. Een ook de motoren doem we over. Het is niet anders.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 16 dec, 2021 17:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Jammer dat het niet gelukt is met de roller! Maar wat een groot kleur verschil zeg met de motoren en de rest!
Succes met het herstel Jan, maar jouw werk kennende komt het straks allemaal wel goed! Dat kan ik van mijn eigen geklieder helaas niet zeggen…! :(


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 nov, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
O, da's balen Jan. Ik heb ook zo'n rollertje liggen, maar nog nooit gebruikt. Ik denk dat de dikte van de verf ok belangrijk is bij het rollen. Maar goed, ik heb er ook geen ervaring mee (behalve op m'n muur).

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2021 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Jan, is een spuitbusje van Tamiya geen optie? Ze hebben bij Modelbouwenzo.nl heel wat kleuren groen.

TS-2 Dark Green
TS-5 Olive Drab
TS-9 British Green
TS-28 Olive Drab 2
TS-43 Racing Green
TS-61 Nato Green
TS-73 Olive Drab (JGSDF)
TS-91 Dark Green (JGSDF)

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 nov, 2021 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Deef schreef:
Jan, is een spuitbusje van Tamiya geen optie? Ze hebben bij Modelbouwenzo.nl heel wat kleuren groen.

TS-2 Dark Green
TS-9 British Green
TS-43 Racing Green


Je zou dan moeten selecteren uit deze drie, maar let er op dat in mijn ervaring je met Tamiya glansverf spuitbusjes enige ervaring nodig hebt als je een mooi resultaat wilt. Ze zijn erg gevoelig voor luchtvochtigheid (niet spuiten als het erg vochtig is, gaat bijna gegarandeerd mis!) en temperatuur (beste resultaten bij 15-25 graden). Goed schudden voor gebruik, tenminste 1 minuut. Je moet 25-30 cm afstand tot het subject houden, en niet te dikke lagen spuiten (dat mag er enigszins nat er uit zien, maar zonder druipers is moeilijk als het de eerste keer is dat je ze gebruikt). Oh, en ventileer goed, want dat spul stinkt. Goed laten drogen voordat je de geschilderde oppervlaktes aanraakt met je vingers, de verf hard langzaam behalve als het warm en droog is.

Mijn gekwaste XF-70 leng ik aan met Tamiya glanslak om een semigloss afwerking te krijgen, en daarna er voor zorgen dat het goed vloeibaar blijft met de thinner (X20A). Ik gebruik een vlakke kwast met lange haren voor grote oppervlaktes, uit een Van Bleiswijck-setje van bij de Action.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 22:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor het medeleven mannen. Ik ben een paar uur bezig gewest met het schoonmaken en kon nu weer verder.

@ Salamander: dank voor je tips Thomas. Ik ga niet spuiten (behalve de eindlaag met matte vernis), want ik heb COPD. Ik heb een brede kwast gekocht vandaag (Van Gogh nr. 12) en nadat ik de verf verdund had met 20A was ik binnen 5 minuten klaar met beide vleugels en de staartvlakken. Snel aangebracht en niet meer aangekomen. Morgen de tweede laag. Ben benieuwd. Foto's komen dit weekend.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo, dat is een behoorlijke domper zeg.....er zullen heel wat (G)V's hebben geklonken in huize Voorbij. Goed om te lezen dat het schoonmaken geen noemenswaardige problemen kende en dat er al weer een eerste laag opzit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2021 18:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Uithuilen en opnieuw beginnen...

Eerst met Mr. Color Thinner de verf verwijderen. Dat gaat vrij snel maar door alle hoekjes en kieren ben je toch al gauw anderhalf uur zoet en een stapel keukenpapier en wattenstaafjes verder. Daarna alles nog eens reinigen met alcoholdoekjes. Op die manier zijn de vleugels ook meteen vetvrij.

Afbeelding

Afbeelding

Maar dan gloort er hoop. Eerst heb ik de XF-70 verf nog eens verdund en met een brede kwast (Van Gogh nr.12) snel de verf opgezet, zonder deze laag voor een tweede keer aan te raken, want dat geeft bij acrylverf altijd problemen. Je moet er niet nog eens aan willen komen (bijv. om bij te stippen of verder uit te smeren) voordat de eerste laag echt droog is.

Afbeelding

Na een nachtje rust bleek dat de verf er mooi strak op zat. En wel zodanig dat de panel lines goed zichtbaar zijn gebleven en zelfs het verschil in textuur tussen metalen en canvas/linnen delen nog goed te zien is. Daar waar de verf iets te dik was aangebracht heb ik dat bijgeschuurd met het fijnste schuurpapier dat ik in huis had en weer even gereinigd met alcoholdoekjes. De tweede laag op dezelfde manier aangebracht na eerst weer de verf verdund te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap wordt de onderzijde van de vleugels en hoogteroeren. Die worden aluminium XF-16. Ik denk erover om de canvasvlakken en -flaps op de boven en onderzijde een matte vernislaag te geven, zodat het verschil in textuur en de kleurnuance ook zichtbaar is als de gloss vernis eroverheen gaat.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 24 nov, 2021 23:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement