Dankjewel mannen voor jullie commentaar.
Op de valreep voor de vakantie nog even een uitgebreide update van het werk van de laatste weken. Echt snel gaat het niet maar we vorderen wel.
Allereerst gaan we verder met de heren van de schietvereniging. Bij de staartschutter moest ik omzichtig te werk gaan. Het geheel bestond uit 7 onderdelen die in het smalste deel van de romp moesten worden geplaatst. Heel vervelend is dat het plastic erg teer is en de kanonnen afbreken als je er naar kijkt. Dat gebeurde ook hier en bij de rugschutter.
Het plaatsen van de rugschutter leverde grote problemen op. De instructies klopten niet met het mannetje dat erin geplaatst moest worden. Uiteindelijk moest ik de benen eraf knippen om hem met kop en armen door de opening te krijgen. Opvallend vind ik dat de staartschutter èn de neusschutter een vaste positie hebben i.p.v. een koepel en hun kanonnen daardoor een beperkt schootsveld hadden. Dat zie je bij meer Japanse vliegtuigen zoals de Nell en de Betty.
Na installatie van de rug- en staartschutters, de hoogteroeren en het richtingsroer ziet het er dan zo uit:
Het volgende hoofdstuk was de neuskegel. Daar zat nogal wat werk in zoals het aantal onderdelen laat zien:
Inmiddels ben ik erachter dat een dure new tool kit niet altijd betekent dat alles ook lekker past en dat de instructies duidelijk zouden zijn. Dat was hier bijvoorbeeld het geval met de 3 bodemplaten die aan de binnenkant van de kiel moesten worden gelijmd. Eindeloos passen en meten. Het is me ook totaal onduidelijk wat dat achterste bemanningslid aan het doen is met die gespreide armen. En het bepalen van de correcte positie van de schutter aan/bij het kanon bleek niet mogelijk als je - zoals ik - de tekening volgt.
Dan maar de werkvolgorde aanpassen en de grootste bodemplaat met bemanningslid vast vastlijmen aan de achterwand. Meteen maar glaasjes in de deuren gemaakt. Bijna alle raampjes zijn gemaakt m.b.v. Kristal Klear en wat lichte verwering toegepast op bodem en deuren. Let op de munitietrommels. Ik heb meteen ook de gaatjes voor de radarantennes geboord.
Nu met de schutter erbij. Het had beter een staande figuur kunnen zijn, omdat de kanon boven in de neus zit. De afstand schutter - kanon is te groot: hier schieten de instructies wederom tekort. Jammer, want dat ga je zien als de masking eraf gaat..
Daarna konden de helften op elkaar worden gelijmd, ondersteund door wat overtuigingstape:
En ja hoor: nog één kleer raampjes masken. Ik heb ze nu alle 143 gedaan..... Vervolgens nog een plamuurronde en dan klaar voor plaatsing aan de romp.
Dat ging probleemloos. Wel merkte ik dat de neuskegel iets te smal is en dat de naad teveel zichtbaar blijft. Ook hier zal wat plamuur nodig zijn. De romp is nu zo goed als af:
En omdat ik toch graag een idee wil krijgen van hoe het geheel er straks uit ziet en waar ik naar toe werk, doen we nog even een dryfit met de vleugels eraan. Met een potje verf erbij om de grootte te laten zien.
Maar nu eerst vakantie. Drenthe wacht!
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden