Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 13:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Het begint al een mooi bakbeest te worden Jan.
Zonde van de pasvorm, helaas vaker een kwaaltje van nieuwe Hasegawa's (oudere ook trouwens).
Mooi dat de romp eindelijk dicht zit ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 17:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Zo, nu de Tenzan staat te pronken in de vitrine gaan we weer verder met de Emily, die sinds begin augustus geduldig staat te wachten. Ik ga proberen hem voor eind december te voltooien.

De eerste klus was het aanpakken van het probleem met de neuskegel. Deze is namelijk te smal voor de romp. Voor een kit van deze prijs kunnen we dat gerust een schande noemen. Je kunt moeilijk de romp vernauwen of de neuskegel verbreden, dus met plamuur heb ik de kier bewerkt en glad gemaakt. Maar je blijft het zien, zowel aan de zijkanten als aan de kiel. Ik moet nog wel hier en daar de paneellijnen doortrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Bij proeven met het prototype kwam men erachter dat de Emily instabiel was in het water, met name in de lengterichting, Dat pakte men aan door de kiel te verlengen en een vin te plaatsen aan het einde er van. Toen dat niet genoeg hielp werd er zgn. ribben geplaats in de lengte van de kiel. Dat deed ook het probleem niet helemaal verdwijnen, maar het was acceptabel. Om ze op het model goed geplaatst te krijgen was ik wel even bezig, want alle richeltjes moesten op elkaar aansluiten.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende klus was de bedrading, waar ik als een berg tegen op zie omdat die artosevingers niet meewerken. (Om die reden heb ik al mijn tweedekkers verkocht: die rigging kan ik wel vergeten :evil: ). Het rare van deze moderne kit is dat men net doet of er geen bedrading aanwezig was. De drijvers worden aan struts gelijmd en zo onder de vleugels geplakt. Vind men bij Hasegawa, waar ze waarschijnlijk een jonge manager hebben aangesteld op de afdeling modelontwikkeling, die geen ervaring heeft maar wel een academische opleiding..... :?
Gelukkig weten wij oudjes beter ;-) Ook op de pagina's met de kleurenschema's ontbreekt het breiwerk.

Ben ik even blij dat ik een kopietje heb gemaakt van de instructies van de old tool Emily, alvorens die te verkopen! Die stamt uit een tijd dat ze nog een oude manager hadden die wel van draden en touwtjes wist. Duidelijke instructies met vermelding van de gewenste draadlengtes:

Afbeelding

Ik ben begonnen met de struts van de drijvers. Zoals bij bijna alle vliegboten uit WOII werden die op hun plaats gehouden door staalkabels, die op spanning werden gebracht. Die kabels vormen samen een kruis en geven de verbinding van drijvers met vleugels extra sterkte in de lengterichting. Ik dacht ze eerst met visdraad te maken maar kwam toen op het idee om stretched sprue te gebruiken, want dan kon ik ze dikker maken, zoals dat in het echt ook het geval was. Het bleek een tijdrovend werkje te zijn om draden van gelijke dikte te maken, maar het is gelukt. Eerst lijmde ik 1 draad aan de onderkant vast en liet de lijm drogen, daarna de tweede en een dag later lijmde ik ze vast aan de bovenkanten.

Afbeelding

et voilà:

Afbeelding

Maar ook in de breedterichting moeten de drijvers op hun plaats blijven. Daarvoor werden staalkabels door de drijvers geleid en vastgezet in de vleugels. Dat wordt de volgende klus en ik moet nadenken over hoe ik dat ga aanpakken. Vanavond begin ik met gaatjes boren.

Eerst moest een belangrijk probleem worden opgelost: de vleugels passen niet in de romp. Weer zo'n blunder. Dat komt door de spars en dan met name door de dwarsverbindingen ertussen. In de vleugels is niet genoeg ruimte om ze helemaal naar achteren te duwen en de afstand tussen de spars onderling is te breed. Ik heb de spars bijgeschuurd en de verbindingen verwijderd. Dat bleek te helpen. Maar nu komt het volgende probleem, waarvoor ik jullie advies vraag. Het gaat om de planning van de bouw. Wat kan ik het beste doen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen? Er zijn twee mogelijke werkwijzen:

1. Ik maak eerst de romp helemaal af. Schilder en vernis hem en breng de kentekens aan. Vervolgens maak ik de vleugels helemaal af: drijvers en rigging, hardpoints voor bommen en torpedo's, schilderwerk, vernissen en kentekens aanbrengen. De onderkant van de vleugels moet met de kwast gevernist worden omdat anders vernis op de draden gaat zitten en dat is lelijk. Daarna worden de vleugels aan de romp gelijmd, moet er geplamuurd worden en moet rondom de aanhechting opnieuw worden geschuurd, geplamuurd, geverfd en gevernist worden. Dat blijf je zien. Voordeel is wel dat e.e.a. hanteerbaar blijft en dat je overal nog goed bij kunt..

2. De drijvers worden aangebracht, waarna de vleugels aan de romp worden gelijmd. Dan worden de resterende onderdelen op hun plaats gelijmd en kan er geschilderd en gevernist worden. Dan komen de kentekens aan de beurt en dan doen we de matte eindlaag. Ik vrees dat ik bij deze werkwijze last ga krijgen van het formaat van deze dame en dat er onderdelen afbreken. Net als bij de eerste werkwijze moeten ook hier de onderkanten van de vleugels worden afgeplakt bij het spuiten en met de kwast worden behandeld met vernis. Voordeel is wel dat verven en vernissen in 1 keer kunnen worden gedaan.

Wie weet raad?

Dank & groet,
Jan

.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 05 nov, 2021 22:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 nov, 2021 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooie vorderingen Jan. Jammer dat het niet goed past allemaal. Zeker voor een kit van deze prijs en zijnde new tool!!
De bekabeling tussen de drijvers vindt ik ook goed gevonden.
Wat werkwijze betreft denk ik dat het met je 2e werkwijzer mooier wordt, maar wel voorzichtig doen!

Succes verder Jan!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Die eerste spandraden zijn echt goed gelukt! Mooi strak!

Even out of the box gedacht: is het een optie om juist de vleugels al aan de romp te monteren, en pas na het schilderwerk de drijvers (ook al geschilderd) te monteren? Een klein beetje bijwerken rond de aanhechting van de spandraden naar de vleugel is misschien makkelijker (en onopvallender) bij te werken dan de hele vleugelaanhechting?

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2021 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
Je kunt moeilijk de romp vernauwen of de neuskegel verbreden, dus met plamuur heb ik de kier bewerkt en glad gemaakt.


De romp vernauwen is lastig, de neuskegel verbreden ligt wel in de mogelijkheden. Zo te zien gaat het om een fractie. Je had tussen beide neuskegelhelften een stripje styreen kunnen lijmen. Een andere manier is door staafje tussen beide romphelften te lijmen die iets breder zijn waardoor je het lijf iets naar buiten druk. Dit lukt uiteraard alleen bij het lijf, de bovenzijde en onderzijde kun je niet naar buiten drukken, maar daar dient dat stripje dan weer voor.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie vorderingen Jan, jammer van de neuskegel. De optie van René was inderdaad een idee, maar kom er maar op op dat moment.
Ik heb dat probleem ook gehad met Ruth, alleen dan dat de bodem in een dakvorm bevestigd was en ik constant de naad bleef zien.
Dit probleem heb ik nu ook bij de Tony :evil: ......... Nu heb ik dit (hoop ik) opgelost met plamuur....dat ik nu eerst goed laat uitharden alvorens het in vorm te schuren.

Ik opteer de optie van Deef en wellicht ook weer eens je oude lego erbij pakken om een stellage te bouwen om de geheel te ondersteunen (want: met Lego kun je alles bouwen, met Lego spelen dat is pas fijn....of zoiets was de slogan van Lego :lol: :lol: ).

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 nov, 2021 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Hoi Jan,

Mooie spandraden tussen de drijver.

Voor de volgorde zou ik het doen zoals Deef het heeft voorgesteld.
De drijvers op het laatst monteren. (wel voor de laatste lak laag)
Nu voorbereiden met de nodige gaatjes voor latere spandraden.
En die er dan later tussen plakken.
Als je ze net zo kunt maken als die tussen de drijver, dan heb je ze ook direct strak.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 18:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor jullie adviezen mannen. Die zijn eenduidig, dus ik volg ze op:

Gisteren heeft het monster zijn vleugels gekregen en is daardoor lastig te hanteren. De plamuur moet nog verder uitharden. De spanwijdte bedraagt 53,5 cm ( in het echt 37,70 m). Inmiddels ben ik ook begonnen met het werk aan de drijvers. Na ampele overweging en consultatie van jullie ga ik nu het hele model afmaken: schilderen, vernissen, kentekens aanbrengen en afspuiten. Intussen werk ik verder aan de drijvers, propellers en de bewapening. Als alles klaar is worden die aan het model gelijmd. Daarna kan ik verder met de radio-antennes, het draadwerk en de radarinstallatie aan de neus.

Eerst heb ik de vislijntjes aan de drijvers gemaakt. Morgen worden de drijvers vast in de verf gezet.

Afbeelding

@ Timmie/Arjan: ik ben geen held met stretched sprue, due ik maak die kabels toch maar met vislijn. De gaatjes in de vleugels heb ik al geboord.

En zo ziet het beest eruit als de vleugels eraan zitten. Dat was nog een hele klus want de passing was slecht en de spars moesten eerst worden bijgeschuurd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een bakbeest is het toch, als je haar zo ziet liggen.
Dat gaat een hoop verf opslokken :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Dat is een serieus indrukwekkende Emily.
Je hebt nu denk ik wel een mooie werkvolgorde. Ook wordt zij wel wat onhandelbaarder met haar ruim vijftig centimeter. (je hoeft haar ook niet steeds vast te hebben, toch?)
Zelf ben ik ook niet goed om gietraam gelijkmatig heel dun uit te trekken.
Ik vind wat je al bij de drijvers had gemaakt heel knap.
maar zou zelf ook voor visdraad gaan. straks erin lijmen, wierrook stokje erlangs en strakke draadjes.

Succes met het verven, ben benieuwd hoeveel potjes verf erop gaan.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement