"Als je wilt leren vloeken, moet je een geit nemen", zei mijn vader geregeld als iemand zich ergens aan ergerde. Ik zou dat gezegde willen veranderen in: "Als je wilt leren vloeken moet je met PE beginnen". Zie hier een beknopte weergave van mijn state of mind na een week tobben met dat spul.
Ik ben er denk ik niet geschikt voor. Als ik er naar kijk verbuigt het al, ik snij er mezelf steeds aan en krijg het bijna niet voor elkaar alles goed te vouwen, ondanks dat nieuw aangeschafte tooltje. Erg vind ik het dat ik mooie details moet weg schuren en vervangen door PE, waarvan je nog niet weet of het er beter van wordt. Zie bijvoorbeeld de tafeltjes in de cockpit hieronder. Ik kreeg ze niet goed horizontaal op de plek waar ik de oorspronkelijk tafeltjes heb weggezaagd. Een nader nadeel vind ik dat Eduard zijn huiswerk niet altijd goed gedaan heeft (zo ontbreekt er bijvoorbeeld 1 van de 2 stuurknuppels en zijn er nog wat omissies) en de instructies hadden veel duidelijker gekund.
Tenslotte zie je een groot deel van het PE-werk niet terug als de romp dichtzit. De verhouding tussen de vele tijd die alles kost en de opbrengst ervan is scheef. Mijn artrosevingers, beperkte vaardigheden en gezichtsvermogen winnen het van het geduld en de volharding die ik bij het bouwen altijd aan de dag leg. Daarnaast moet modelbouw wel leuk blijven. En PE is niet leuk, althans niet voor mij. Ik heb besloten enkele PE-deeltjes aan de buitenkant te gebruiken en verder laat ik alles voor wat het is. Het is toch een prachtkit en dat helpt.
Huivert u even mee? Onderdeeltjes voor de cockpit:
Overzicht van het slagveld:
De cockpit met de 'gewraakte' PE tafeltjes:
Vooraanzicht van de cockpit. De voetpedalen heb ik van plasticard gemaakt nadat dat voor mij met PE onmogelijk bleek:
Achteraanzicht. De cockpit kan nu geschilderd worden en daarna maak ik de gordels zelf van tape. Geen PE dus.
Hieronder zie je hoe alles in de romp een plek heeft gekregen, behalve de cockpit, die nog geschilderd moet worden. Let ook op de radioapparatuur. Pal daarboven komen enkele antennes. De schakelkast is gelijmd op de andere romphelft. Bij de blisters zijn 2 "boekenplanken" geïnstalleerd. Altijd fijn als je wat te lezen hebt tijdens een torpedoaanval
De bruine vlakken moeten een soort multiplexplaten voorstellen, die de ruimte waar de vleugels in de romp komen afschermt. Net als de cockpitvloer is dat al voorgekleurd.
Vanavond weer lekker verder fröbelen.
Jan
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden