Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 16:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ook hier al goede vooruitgang met deze grote vogel! Ik vind bommenwerpers met twee kielvlakken toch al wat speciaals hebben, aantrekkelijk om te zien.

Wat de kleur betreft, kan ik je niet adviseren helaas. Geen verstand van en de laatste keer dat ik zelf geadviseerd werd over te gebruiken kleuren was door jou :lol:

Ga je het afplakken van de ruitjes doen met een stickerset of ga je ouderwets tape gebruiken?

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb voor de Vallejo 71.026 gekozen Jan. Is dan wel "US Flat Brown", maar had precies een beetje dat rode er in. Volgens mij kwamen onze kleuren wel een beetje overeen? Wellicht nog iets donkerder maken...

photo 498409

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 18:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Een kleine update van een hoop werk.

Eerst het vullen en schuren van de kleine naadjes, die er toch bleken te zijn. Daarna zorgvuldig alles mooi gelijkgemaakt nadat het met verf zichtbaar was geworden. De panellines hersteld en dat is goed gelukt. Veel tijd en beleid kostte het installeren van de motoren. Hier moest veel gevijld worden om ze op hun plaats te krijgen. Het plaatsen van de stermotoren en de cowlings moest steeds opnieuw gedaan worden, want wat je wegschuurt is weg, nietwaar?

Vervolgens 16 gaten geboord in de onderplaat, voor het ophangsysteem van de bommen. het worden er 8 van 60 kg. De plaat is nu gedryfit, want ik wil hem verven voor de bommen eraan komen te hangen anders kan ik er niet goed meer bij. Tenslotte de propellers van een beetje flash ontdaan, de voorzijde in alu geverfd en de achterzijde in mat zwart. Na het drogen een laagje matte vernis erover gedaan. Ze komen pas op hun plaats als de rest van de kit klaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goed werk, Jan!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er goed uit Jan...."mooi figuur heeft deze dame"

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2020 13:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie vorderingen.
Ziet er een goed gedetailleerde kit uit.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 22:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
En we gaan weer lekker verder. Een paar foto's van de vorderingen. Het gaat langzaam omdat het veel nauwkeurig werk is en je dat er bijna niet aan af ziet. Loopt u even mee?

Eerst heb ik de bommen in elkaar gezet en bevestigd aan de 8 ophang/afwerpmechanieken. Daarna de laatste staalkleur gegeven en de bommen mat zwart. Pas later, toen het gelijmd was kwam ik erachter dat dat grijs had moeten zijn. Ik laat het nu zo want je kunt er niet meer goed bij. De bodemplaat waar dit allemaal aanhangt had ik eerst geschilderd in Tamiya XF-12 J.N. Grey en de overige ophangpunten aangetipt met aluminium. Daarna kwam het drama dat landingsgestel heet. Wat bleek? Bij het dryfitten van beide "poten" brak de stang af waarmee de wielen worden ingetrokken... Het plastic is toch wel erg bros voor de kleine en dunne onderdelen. Uiteindelijk toch maar zelf de afgebroken delen gemaakt en geplaatst, maar als je goed kijkt zie je dat er een knikje zit in beide stangen. Ik kon er niet meer van maken. Daarna de wieldeuren geplaatst en alles geschilderd in de vereiste kleuren.

Afbeelding

Plaatsen en uitlijnen van de "weighted wheels" was een fluitje van een cent. Het begint nu toch een echte Nell te lijken. En duidelijk wordt ook dat de bemanning weinig ruimte had....

Afbeelding

Het toegangsluik heb ik aan twee zijden gemasked en in de open stand gelijmd, omdat hier straks nog een PE laddertje aan komt te zitten.

Afbeelding

Het raam van de canopy kan in de open stand geplaatst worden, maar daar kies ik niet voor. Let op de opgerolde zonwerende gordijntjes aan de raamspijl. Ze zijn van PE en ik heb ze donkergrijs gemaakt.

Afbeelding

Dit boekje uit de jaren 70 blijkt een bruikbare referentiebron te zijn, ook bij het zoeken naar de juiste kleuren.

Afbeelding

De kleuren die je vaak ziet zijn donkergroen i.c.m. donkerbruin en J.N. Grey. Maar het bruin dat ik zie op profieltekeningen is vaak lichter. Hoe zit het en wie heeft gelijk? Mijn ervaring is dat bronnen elkaar vaak naäpen. Ik ging op zoek in bovenstaand boekje en ook daar zie je de kleuren verschillen. Mijn Nell hoorde bij de Mihoro Kokutai, was al eerder operationeel boven China. Ik lees nu ook dat de Nells, die in China werden ingezet "spinach" en "sand" waren (zie hieronder). Maar wat is "spinach" voor kleur groen? Op het web zie ik voorbeelden waaruit blijkt dat deze kleur fris groen is en lichter dan donkergroen. De kleur die daar het dichtst bijkomt is Seegrün van Revell (acryl 36148). Daar ga ik mee beginnen. Valt die te licht uit, dan gebruik ik alsnog XF-70 J.N. Green 2. Voor de bruine kleur heb ik alles wat bruin is in mijn verflaadjes gecheckt. De kleur die het dichtst bij de "sand" komt van onderstaande profielen is Humbrol 119 Light Earth Matt. De onderzijden worden J.N. Grey XF-12. Ik overweeg om de hele kit eerst in aluminium te schilderen i.v.m. de chipping, waarvoor ik overigens ook de spons/tamponeertechniek (mooi woord voor scrabble). wil benutten.

Afbeelding

Nu wordt het tijd voor het glaswerk. De komende dagen ga ik alle raampjes aanpakken met een masking setje van Eduard. Yippee!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 19 maart, 2020 17:11 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 13:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan wat een pracht vliegtuig is dit toch, mooi om te zien dat ik niet de enige ben die aan het martelen is met pe haha ;)
Mooi resultaat tot op heden, succes met de rest van de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ziet er goed uit Jan, kleine oneffenheden zul je later nauwelijks meer zien laat staan dat je er nog op gaat letten.

Wat de boekjes betreft... na-apen is makkelijker en goedkoper dan echt zelf research doen. Maar ik denk ook vaak dat mensen (zelfs degenen die er verstand van hebben of denken te hebben) het zelf niet altijd goed weten.

Wat de afplakset van Eduard betreft.. die van mij beviel prima. Goed kijken of alles precies klopt zoals het er staat (op mijn instructies stonden soms verkeerde sticker-plekcombinaties genoteerd). Waar wordt gesproken van gebruik van Maskol of andere maskeervloeistof, heb ik dat bij mijn eigen bouw niet gedaan (tape) maar zou ik dat de volgende keer wél doen want het scheelt toch een hoop trammelant. Je loopt dan niet het risico dat de verf onder loskomende tape gaat zitten etc. Maar wacht niet te lang voordat je gaat spuiten en de maskol weer kunt verwijderen, ik heb begrepen dat als 'ie te lang (paar weken bijvoorbeeld) erop zit, er een soort aanslag kan ontstaan.

Je bent al erg ver, succes met het vervolg!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi dat je uit de kleuren bent gekomen! Ik ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement