Trajanus schreef:
De ironie is dat de Japanners steeds betere vliegtuigen gingen bouwen, maar steeds minder bekwame vliegers hadden door het verlies van ervaren bemanningen.
Ja, dat klopt. En wat uiteindelijk net zo desastreus was, was dat de Japanse productiecapaciteit, net zoals de Duitse, op geen enkele wijze gelijke tred kon houden met die van de Verenigde Staten. De Japanners kregen aan het eind van de oorlog natuurlijk te maken met tekorten aan essentiële grondstoffen en schade aan de fabrieken door bombardementen, maar bovendien had Japan zich, net als Duitsland, niet voorbereid op een langdurige oorlog. Met één reusachtige beweging zou in 1941 en 1942 de strijd in de Stille Oceaan gewonnen moeten worden, en toen dat niet lukte was Leiden in last. Zij waren niet in staat hun productiecapaciteit zo enorm op te schalen als de VS dat kon. De VS produceerde in 1944 meer dan twee keer zoveel dan welk ander land dan ook.
Het onderstaande staatje van productiecijfers vind ik altijd heel verhelderend:
Source: Richard J. Overy, The Air War 1939-1945, (London 2005)
Het is leuk voor ons dat dit staatje nu net over vliegtuigen gaat. Maar tabellen over de productie van schepen, pantservoertuigen, vrachtwagens en stoomlocomotieven zullen een vergelijkbaar beeld geven.