Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hmm.. Heel interessant allemaal. En ja ben benieuwd wat er allemaal nog boven komt drijven als meer documenten vrijgegeven worden.
Bedankt iedereen voor de tijd en moeite om het hierin te zetten.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, een gezonde dosis cynisme is natuurlijk onontbeerlijk als je oorlog gaat voeren.

Toch vind ik de documentaire zoals je hem beschrijft te makkelijk, Jan. Het doel van deze documentaire is onthullend zijn en daarvoor worden alle feiten net weer even verdraaid en anders gerangschikt.

Als ik het van de andere kant bekijk zeg ik:
- De Westerse mogendheden waren natuurlijk absoluut geen lieverdjes in de koloniale gebieden in Azië, maar de Japanners waren deze oorlog toch echt heel agressief zelf begonnen en deden er qua wreedheid en gewelddadigheid nog flink wat scheppen bovenop, vooral tegen de lokale bevolking van bezette landen als Korea, China, de Filippijnen en Indonesië.
- Op Iwo Jima, Okinawa en andere plekken hadden de Japanners er blijk van gegeven elk stukje grondgebied tot het uiterste te verdedigen, met grote aantallen geallieerde slachtoffers als gevolg. Het veroveren van een schijnbaar triviaal Atolletje als Tarawa, een stipje in de Stille Oceaan, kostte al 4.700 Japanners en 3.000 Amerikanen het leven. Niet raar dat de Amerikanen daar niet meer zo'n zin in hadden.
- Het aanvallen van een land vanuit zee is en blijft een hachelijke operatie. Kijk hoe complex en kwetsbaar de invasie in Normandië al was. Stel je dan voor dat je Japan moet aanvallen met communicatielijnen van duizenden kilometers over zee.
- Het feit dat in Japan twijfel bestond over het voortzetten danwel opgeven van de oorlog is wijsheid achteraf. Natuurlijk was er wel informatie en waren er aanwijzingen, maar die waren in de omstandigheden onmogelijk op hun betrouwbaarheid te beoordelen.
- Hieruit volgt dat het eigenlijk wenselijk was Japan door luchtaanvallen en maritieme blokkade op de knieën te dwingen, en geen invasie te ondernemen.
- De luchtbombardementen op Japan waren al op grote schaal opgestart (net als op Duitsland) en hadden bij elkaar al meer slachtoffers geëist als de atoombommen.
- Het werpen van de atoombommen was een logische stap in de heersende strategie: Japan vanuit de lucht op de knieën dwingen. Als je het cynisch stelt kun je verdedigen dat de atoombommen Japanse levens gespaard hebben. Zonder de atoombommen hadden de net zo gruwelijke conventionele tapijtbombardementen misschien nog lang kunnen doorgaan.
- Het intimideren van de Sovjetunie was een volstrekt legitieme zaak. De Sovjetunie onder Stalin was op dat moment het meest moorddadige dictatoriale regime ooit (later ingehaald door het China onder Mao). Het Sovjetregime blonk uit door grootschalige wreedheid, terreur en paranoia. Bovendien was het nog steeds officieel beleid van de Sovjetunie om de socialistische wereldrevolutie te ontketenen. Met die ideologie bedreigden zij expliciet de rest van de wereld. Met de vernietiging van de Duitse legers aan het Oostfront had de Sovjetunie laten zien over een reusachtige en machtige krijgsmacht te bezitten, op het gebied van landstrijdkrachten de sterkste ter wereld. Die vormden een directe bedreiging voor West Europa. De westerse wereld kon daar weinig tegenover zetten, behalve hun nieuwste geheime wapen: de atoombom. En laten we blij zijn dat de Russen daar ontzag voor hadden.
- En ja, natuurlijk werd er na het werpen van de atoombommen een propagandacampagne opgestart om deze grote gewelddaad goed te praten. Dat hoort bij oorlog, en gebeurde ook rondom de bombardementen op Duitsland en de invasie in Normandië. (Pikant is overigens dat vooral de Britten er goed in waren om militaire nederlagen via propaganda om te buigen in morele overwinningen: de evacuatie bij Duinkerken en de Slag om Arnhem zijn de grote voorbeelden.)

Als ik het in die die tijd voor het zeggen gehad had, had ik ook de atoombom laten gooien.

En ja, natuurlijk was het ook een experiment. De lichamen van gedode Japanse burgers en later van mensen die aan stralingsziekten waren overleden werden door de Amerikanen weggehaald en medisch onderzocht. En zo nog meer gruwelijkheden. En natuurlijk speelden er ook allerlei belangen mee, die niet altijd even fris waren. Maar dat doet mijns inziens aan het bovenstaande niet af.

En mag ik jullie er nog even fijntjes op wijzen dat de West-Europese vredesbeweging in de jaren '80 zwaar geïnfiltreerd was en deels gefinancierd werd vanuit Oost-Europese geheime diensten, met name de Stasi. (Het Comité Stop de Neutronenbom was bv een mantelorganisatie van de CPN.) Die onrust in de samenleving over kernwapens kwam de Sovjetunie wel goed uit. Het Westerse kernwapenarsenaal diende vooral om te voorkomen dat onze westerse samenlevingen net zo gemilitariseerd moesten worden als de socialistische landen (dat je op de basisschool leert om met een blinddoek op een kalashnikov uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten) om een geloofwaardige militaire afschrikking te bieden, met alle negatieve economische, culturele en sociale gevolgen van dien. Dan had Daf vooral pantservoertuigen moeten bouwen ipv vrachtwagens, had Phillips nachtkijkers geproduceerd ipv tv's, Fokker transportvliegtuigen gebouwd ipv verkeersvliegtuigen en hadden wij allemaal vier jaar in militaire dienst gezeten. Onze welvaartsstaat had er dan heel anders uitgezien. (Over de nadelen van die welvaartsstaat moeten we het een andere keer nog maar eens hebben. :wink: )

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2020 16:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Professor Pieter Geyl zei het ooit al: geschiedenis is een discussie zonder einde.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 08 aug, 2020 15:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 15:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Huib! Het is natuurlijk allemaal ook een kwestie van perspectief. Als "koudeoorlogskind" ben ik allergisch voor het eenzijdige perspectief waarmee wij in de 50's en 60's zijn opgevoed en waarvan de generatie van onze ouders, de oorlogskinderen, zich nooit heeft kunnen bevrijden. De communis opinio was: "Amerika is goed, Rusland is slecht". Pas toen duidelijk werd wat de VS in Vietnam en Midden en Zuid Amerika voor spel speelden kwam er een scheurtje in dat concept. Achteraf zien we hier al het begin van de teloorgang van de destijds in beton gegoten Amerikaanse supprematie, die nu onder Trump in sneltreinvaart verder rolt t.g.v. China met India als goede tweede....

En wat die Vredesbeweging betreft: dat behoeft wel enige nuancering Huib. En ja, ik maakte er deel van uit en heb op bescheiden wijze geholpen die idiote spiraal in het Oost-West denken te helpen doorbreken. Gelukkig. En nooit daarvoor, noch daarna heb ik in mijn 50 jarige politieke leven meegemaakt dat zoveel verschillende groepen zich verbonden met één doel: ontwapening en vrede. Kom daar nu maar eens om.... En inderdaad: Oost Europa had daar natuurlijk alle belang bij, al was het maar om de aandacht af te leiden van hun failliete boedel.

Interessant wat je schrijft over de paranoïde Sovjet Unie. Maar vergeet je niet wat? Het McCarthyisme in de VS? Als dat geen paranoia is....

Interessanter is wellicht na te denken over wat de rol van dit alles was "in the greater scheme of things". Ik moet het antwoord schuldig blijven ( "I wonder who they are, the men who really run this world"- David Crosby). Met Cicero vraag ik mij dan af "Qui bono", "Wie wordt er beter van".

ik wil graag nog iets zeggen over de rampen die Hirosjima en Nagasaki troffen in relatie tot hoe Japan omgaat met haar oorlogsverleden, want daar zijn nog wel een paar noten over te kraken. Maar ik kan daar nu even de woorden niet voor vinden en moet daar nader over nadenken.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie nuanceringen, Jan! En een leuk gesprek, zo.

Ook ik ben opgegroeid met de Koude Oorlog. Het hoogtepunt van de vredesbeweging, in de jaren ´80 viel samen met mijn ´coming of age´. En ik ben er ook sterk door beïnvloed. Maar hoe meer ik me later in de vredesbeweging, internationale politiek en militaire strategie ging verdiepen, hoe meer ik me realiseerde hoe naïef de vredesbeweging was. Ja, natuurlijk (bijna) iedereen is voor vrede en tegen bewapening. Maar de Koude Oorlog was natuurlijk een typische Catch 22 situatie, waarin het ideaal (wederzijdse ontwapening) niet bereikbaar was door een gebrek aan vertrouwen, waardoor de tweede keus (wapenwedloop) de beste optie was, een eenzijdige ontwapening de meest onverstandige benadering.

Overigens werd er al vanaf 1969, dus voor het begin van de vredesbeweging, al onderhandeld tussen de VS en de USSR over wapenbeperking (de SALT en START verdragen). Het Breznjev-regime gaf daar ruimte toe, mede gedwongen door economische malaise in de Sovjetunie. Dit lijkt me nog altijd de meest zinnige manier van wapenbeperking: het winnen van wederzijds vertrouwen en het gezamenlijk afbouwen van de bewapening.

Natuurlijk was (en is) er van alles mis met de Verenigde Staten, maar het was steeds een democratie en verre te verkiezen boven de Sovjetdictatuur.

Het McCarthyisme was ook pure paranoia, en veel mensen zijn daar het slachtoffer van geworden.
De oorlog in Vietnam was vreselijk, maar kwam wel voort uit de niet onterechte containment politiek van de VS die tot doel had het oprukken van het communisme in de wereld een halt toe te roepen. Dat daarbij het doel blijkbaar de middelen heiligde was absoluut fout en misdadig. In Zuid-Amerika werden, om communistische dictaturen te voorkomen, rechtse dictaturen in het zadel geholpen en gehouden, waarbij je terecht de vraag kunt stellen wat erger was.

Maar ik realiseer me altijd dat de de grootste en verschrikkelijkste dictaturen op aarde toch van communistische aard waren: China onder Mao, de Sovjetunie onder Stalin en Cambodja onder Pol Pot. Wat mij betreft komt daarna pas Hitler-Duitsland qua kwaadaardigheid en moordlust.

Over "the grater scheme of things": ja, dat is altijd interessant. Ik geloof niet zo in complotten en al helemaal niet in mensen die in werkelijkheid de wereld besturen. Maar duidelijk is natuurlijk wel dat in een wereld waarin in liberaal kapitalisme de norm is, economische belangen leidend zijn en het handelen van grote internationale bedrijven veel invloed heeft. Milieu, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid moeten in de praktijk toch vaak wijken voor de korte termijn belangen van de aandeelhouders.

Maar we dwalen nu wel erg ver af van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki! :lol:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib2 schreef:
Maar we dwalen nu wel erg ver af van de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki! :lol:

Vandaag inderdaad 75 jaar geleden dat Nagasaki werd gebombardeerd.

Huib2 schreef:
- En ja, natuurlijk werd er na het werpen van de atoombommen een propagandacampagne opgestart om deze grote gewelddaad goed te praten. Dat hoort bij oorlog, en gebeurde ook rondom de bombardementen op Duitsland en de invasie in Normandië. (Pikant is overigens dat vooral de Britten er goed in waren om militaire nederlagen via propaganda om te buigen in morele overwinningen: de evacuatie bij Duinkerken en de Slag om Arnhem zijn de grote voorbeelden.)


Brengt me inderdaad bij het volgende, tijdens mijn vakantie in Vaals struikelde ik over een dvd betreffende Duinkerken. Recent heb ik de film gezien en deze leek er wel wat op, maar is een docu-film waarin de gehele situatie wordt verteld. Deels nagespeeld en dit gecombineerd met echte beelden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 15:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Informatie over Japanse figuren en marine uniformen en hun kleuren vind je hier:

http://ww2in172.com/?p=4254

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2022 16:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Japanse vliegtuignomenclatura (met dank aan: Plastic Tsubasa)

A few (helpful?) hints about Japanese aircraft nomenclature. Hien is the word 飛燕, which means "swallow in flight". The it's two syllables, like "he" and the "en" from end. Kai is the Japanese word 改, 'revision', often translated as 'improved' and not an abbreviation. The type one Ki-61s are further subdivided into kou 甲, otsu 乙, hei 丙, tei 丁 which are used as ordinals just like the US uses A, B, C, D as suffixes to show minor revisions. Kou rhymes with "go," otsu sounds a bit like "oats," hei and tei both rhyme with "hay" or "say". The Ha in Ha-40 is indeed ハ, and read like the laugh, rather than as two letters.

The "Ki" designation system is rarely used in Japan; typically it would be referred to as a 3式 or "type 3" and as mentioned, the three is the year 2603 in the Imperial Japanese calendar. It's a bit like how the Wehrmacht used informal names (Panzer III) but also a formal designation system with the Sonderkraftfahrzeug designation (Sd.Kfz. 141). Thus, the Mauser-armed San-shiki Ichi-gata Hei (三式一型丙) would be formally designated キ61-I 丙 (Ki-61-1 hei). To "Americanize" that, it's a bit like calling it an M1943-A1E3!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec, 2023 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Jaja, meer dan een jaar inactief deze topic! Ff de defibrillator dr aan hoor! Ik zit met verwondering dit alles wat te lezen, geweldig materiaal!

Maar! Ik heb een praktische vraag. Veel kleuren zijn goed gedocumenteerd en op foto's te herleiden, maar voor één ding loop ik wat vast. Voor mijn A6M3 is er een grote cowling waardoor er behoorlijk inkijk is in de binnenkant van het motorcompartiment. Welke kleur had dit aan de binnenzijde? Is dat dezelfde prachtige blauwe kleur als de wielbakken of was dit blank aluminium oid?

Alvast dank aan de alwetende orakels!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec, 2023 10:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Jeroen, bij vliegtuigen die in 1942 en later zijn gebouwd wordt aotake gebruikt voor het binnenwerk, i.i.g. bij marinevliegtuigen.
Bij mijn nieuw aangeschafte A6M3 doe ik de binnenkant van de cowling aotake en dan een laagje Tamiya Smoke X-19 erover heen zodat het wat vettig en iets grijzer toont. Die X-19 smeer ik ook graag op de landingsgestellen.
BTW: aotake is geen verf maar een "conserveringssausje".
Succes,

Jan

PS: deze GB is niet dood hoor, er wordt nog volop gebouwd.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 12 dec, 2023 17:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement