Onze tweede (Fiene) is gezond en wel geboren op 31 maart! Zo langzaam aan komt er weer wat regelmaat in ons lezen, dus er is weer wat meer tijd om te modelbouwen. Het leuk me leuk om nog een KLM toestel te maken, en wel de Convair 440.
Gezien de hectiek thuis eventjes geen uitgebreid verslag. De Convair 440 is in ieder geval een doorontwikkeling van de 340, welke weer een doorontwikkeling is van de 240. De eerste vlucht was in 1947. Van alle varianten (en dat zijn er nogal wat) zijn er totaal zo'n 1181 van gemaakt. Het belangrijkste verschil tussen de 240 en de 340 is de grotere romp van de 340 en de grotere wingspan. De 440 bood de mogelijkheid tot een weer-antenne (deze optie nam KLM overigens niet), had de mogelijkheid om meer passagiers te vervoeren en had een betere geluidsisolatie. Veel 340 toestellen werden later tot 440 omgebouwd (zo ook de versies waar KLM mee vloog).
KLM vloog zowel met de 240 als de 340 (440).
De 240 van KLM:
Bron: Wikimedia CommonsDe 440 van KLM:
Bron: Wikimedia CommonsMartinair vloog trouwens ook de Convairliners, o.a. ook met de 440:
Bron: Wikimedia CommonsTussen haakjes: wat een mooie foto is de bovenstaande foto! Een Convair 440, DC-8, Convair 880, Vickers Viscount en DC-7, allemaal op één foto!
De kit is van Authentic Airliners. De decals zijn van Vintage Flyers. Ik denk dat ik overigens wel andere cockpit en raam decals ga maken.
Derhalve ga ik deze versie maken:
https://www.airliners.net/photo/KLM-Roy ... i0bT//0DGpHet model van Authentic Airliners is een tail sitter, dus er moet gewicht aan de voorkant. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het model is niet open. Ik heb daarom een gaatje geboord en er twee visloodjes van 14 gram elk (in staafjes vorm) in gepropt. Dit paste allemaal wonderwel.
En zo ziet hij er dan uit met zijn neusje erop!
Daarnaast zijn de motoren gelijmd en opgevuld met plamuur.
En dat is de status op het moment!