Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 16 sep, 2021 18:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 673
Woonplaats: Oosterhout
Onze tweede (Fiene) is gezond en wel geboren op 31 maart! Zo langzaam aan komt er weer wat regelmaat in ons lezen, dus er is weer wat meer tijd om te modelbouwen. Het leuk me leuk om nog een KLM toestel te maken, en wel de Convair 440.

Gezien de hectiek thuis eventjes geen uitgebreid verslag. De Convair 440 is in ieder geval een doorontwikkeling van de 340, welke weer een doorontwikkeling is van de 240. De eerste vlucht was in 1947. Van alle varianten (en dat zijn er nogal wat) zijn er totaal zo'n 1181 van gemaakt. Het belangrijkste verschil tussen de 240 en de 340 is de grotere romp van de 340 en de grotere wingspan. De 440 bood de mogelijkheid tot een weer-antenne (deze optie nam KLM overigens niet), had de mogelijkheid om meer passagiers te vervoeren en had een betere geluidsisolatie. Veel 340 toestellen werden later tot 440 omgebouwd (zo ook de versies waar KLM mee vloog).

KLM vloog zowel met de 240 als de 340 (440).

De 240 van KLM:
photo 538321
Bron: Wikimedia Commons

De 440 van KLM:
photo 538319
Bron: Wikimedia Commons

Martinair vloog trouwens ook de Convairliners, o.a. ook met de 440:
photo 538318
Bron: Wikimedia Commons
Tussen haakjes: wat een mooie foto is de bovenstaande foto! Een Convair 440, DC-8, Convair 880, Vickers Viscount en DC-7, allemaal op één foto!

De kit is van Authentic Airliners. De decals zijn van Vintage Flyers. Ik denk dat ik overigens wel andere cockpit en raam decals ga maken.
photo 538320

Derhalve ga ik deze versie maken:
https://www.airliners.net/photo/KLM-Roy ... i0bT//0DGp

Het model van Authentic Airliners is een tail sitter, dus er moet gewicht aan de voorkant. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het model is niet open. Ik heb daarom een gaatje geboord en er twee visloodjes van 14 gram elk (in staafjes vorm) in gepropt. Dit paste allemaal wonderwel.
photo 538313

photo 538315

photo 538314

En zo ziet hij er dan uit met zijn neusje erop!
photo 538316

Daarnaast zijn de motoren gelijmd en opgevuld met plamuur.
photo 538317

En dat is de status op het moment!

_________________
Lopende projecten:
F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei, 2021 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 17493
Woonplaats: Hurdegaryp
malair schreef:
Onze tweede (Fiene) is gezond en wel geboren op 31 maart

Van harte.

malair schreef:
Ik heb daarom een gaatje geboord en er twee visloodjes van 14 gram elk (in staafjes vorm) in gepropt. Dit paste allemaal wonderwel.

Visloodjes? Dat is een flink blok plumbum wat erin gaat zeg. Maar goed gedaan, alles beter dan zo'n lelijk steunpootje aan de achterzijde.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1658
malair schreef:
Onze tweede (Fiene) is gezond en wel geboren op 31 maart!

Van harte gefeliciteerd! Wat een goed nieuws. Veeeeeel belangrijker dan wat we hier zoal bespreken (maar ik kijk toch erg uit naar je Convair!).

geniet er van!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 10:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 673
Woonplaats: Oosterhout
Nog bedankt voor de feilicitaties! Ze groeit als kool en de nachtjes worden gelukkig weer langer, dus weer ietsje meer tijd om verder te gaan.

De motoren zijn geschuurd en het geheel zit in de primer!
photo 541651

De stabilo's zijn ook bevestigd. Tevens al geplamuurd en geschuurd. De fit is uitstekend.
photo 541649

De vleugels zijn vastgemaakt. De fit is goed, maar de ene vleugel zat iets lager dan de andere. Dit heb ik gecorrigeerd en daardoor zit er aan de ene kant wel een iets grotere spleet, maar dat is niet iets wat niet met opvulling en schuren niet in orde gemaakt kan worden.
photo 541650

En dit is de status op het moment. Het duurt nu niet lang meer voordat ik met airbrushen kan gaan beginnen. Ik kan deze in ieder geval tegelijk spuiten met de L-14, maar misschien dat ik nog even wacht totdat de Il-14 en Tu-124 ook zo ver zijn.
photo 541648

Wordt vervolgd!

_________________
Lopende projecten:
F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 aug, 2021 9:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 202
Martijn, omdat ik zelf afwezig was zie ik dat ik je nog helemaal niet had gefeliciteerd! Dus bij deze: van harte met de kleine meid! Fijn dat het allemaal goed gaat en je wat meer rust en ruimte hebt om weer wat te hobbyen.

Het ziet er allemaal goed uit! Wel apart dat je dat gewichtje moest toevoegen. Wel een erg leuk onderwerp trouwens. Is de versie die je wilt maken nou wit van boven of geheel alu? Dat kan ik op de foto niet helemaal goed zien.

Succes met de brouw!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines
Zvezda 1:144 Boeing 787-9 KLM '100 Years'
Naval Models 1:350 Zr. Ms. Walrus

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 673
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Bas! Één kind is een boom, maar twee kinderen is een bos hoor! Gelukkig doet de kleine meid het prima.

De versie die ik ga maken is wit van boven. Deze dus: https://www.airliners.net/photo/KLM-Royal-Dutch-Airlines/Convair-440-Metropolitan/1360169/L?qsp=eJwtjcEKwjAQRH%2Bl7NlDxeKhN/0BPfgDSzLU0NSEzaKG0n93G7w9Zh4zK7n0Unz1UTNopAIW96QDZRZeCo0rzaifJN54d98cpBuGvpvjYlpJotdqlWfFxTlkhf/nN/GQvUJxbXGyh6MB5N6YTmfLfSg5ctuAcoi0bT//0DGp

Dat gewichtje voorin is inderdaad apart, dit is volgens mij de enige Authentic Airliners kit die dat heeft. Mocht je ooit de 340/440 willen maken en dat teveel gedoe vinden, Roden heeft een mooie injection moulded kit van de 340 https://www.scalemates.com/nl/kits/roden-334-convair-cv-340--1196883

Verder nog niet heel veel te melden. Hij is ingepakt voor het wit spuiten van de bovenkant. Ik wacht even met spuiten tot de andere drie lopende projecten ook zo ver zijn (en dat is bijna) zodat ik ze alle vier tegelijk kan gaan doen.photo 542963

Wordt vervolgd!

_________________
Lopende projecten:
F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement