Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hi Ingmar,

De raamdecal van het cockpitraam is de 'standaard' van het Draw-decal velletje. Op de een of andere manier is het raam van Authentic net niet kloppend...Het lijkt niet lekker in een punt te lopen bij de ramen L1/R1. Verder heb ik wel de Authentic raamdecals gebruikt voor alle cabine ramen. Overigens was één van de trucs bij het aanbrengen van de cockpitraam decal (die eerst wat gebogen zat) de toepassing van Microscale Sol. Daardoor trok het decal mooi strak over het onderliggende transparant. De raamstijlen tussen window 2 en 3 heb ik met een heel klein kwastje geschilderd en dat is ook best aardig uitgepakt. De kleine lettertjes 'UH' komen van een decal vel met witte letters in diverse formaten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
En het is klaar: de modificatie naar standaard B747-200 naar SUD. Het is een langzaam proces geweest, hoofdzakelijk door een toenemend tijdgebrek. Maar ik heb er plezier aan gehad. De vitrine knapt er straks van op ;-)

photo 532963
Voor de modificatie...

photo 546478
...en daarna.

Eerst zal ik kort ingaan op het oorspronkelijke toestel zelf:

Citaat:
‘Dr. Albert Plesman (2)’
PH-BUH - s/n21110, eerste vlucht op 26 september 1975.

photo 546487
foto: Boeing

Na de DC-8-33 PH-DCA (1960-1972) was het de PH-BUH die in 1975 ‘Dr. Albert Plesman’ werd gedoopt. Wereldwijd een unieke 747:
- eerste nieuwbouw 747 met een Side Cargo Door,
- eerste 747 met CF-6 motoren,
- eerste volledige vracht 747 met een verlengd bovendek (1997),
- eerste KLM 747 van de fabriek af geleverd in ‘blue top’ livery (de eerste 6 toestellen waren wit en de eerste daarvan werd begin 1975 blauw gespoten)

Samen met zusterschip PH-BUI ‘Wilbur Wright’ zijn het de meest verbouwde 747’s ooit, zowel intern als extern. Van tal van cockpit en cabine updates (ooit zelfs een externe IMAX camera) tot de unieke verlenging van het bovendek (1985) en aan het einde van haar leven als passagiersvliegtuig de verbouwing tot ‘Special Freighter’. En bij uitschrijving uit het Nederlandse luchtvaartregister in 2006 was de PH-BUH de 747 met (toen) wereldwijd het recordaantal van 127.867 vlieguren en 23.399 cycles.

Sinds 2003 is de Boeing 777-200 PH-BQA de derde drager van de naam ‘Albert Plesman’.
Ook de DC-3 die sinds 2019 staat opgesteld in Madurodam is naar hem vernoemd, ook al heeft dat toestel nooit voor de KLM gevlogen.

Special Freighter modificatie
Eind maart 1994 werd de PH-BUH uit de vloot genomen. Nog geen vier maanden later werd ze toch weer ingezet en werd een ‘life extention program’ uitgevoerd. In 1997 werd ze nogmaals grondig verbouw tot ‘Special Freigher’ en in 2003 werd ze, na de komst van de 747-400ERF, overgedragen aan Martinair waar ze tot 2006 bleef vliegen. Daarna heeft ze kort gevlogen onder US registratie N748SA voor Southern Air. Op 13 juli 2011 maakte ze haar laatste vlucht van New-York naar de Mojave dessert. Daar is ze in 2014 gesloopt. Van de 14 Boeing 747SUD’s bestaat alleen de PH-BUK nog, die in het Aviodrome staat.


photo 532806
De oorspronkelijke inspiratiebron is deze poster uit 1983.

photo 546477
Omdat de PH-BUH in 1985 de SUD modificatie onderging, het jaar waarin ook de cabines voortaan in uniform blauw werden gestoken, het is waarschijnlijk dat de Dr. Albert Plesman nooit als SUD met dit kleurrijke 'tulip' interieur heeft gevlogen. Het is dan ook mijn interpretatie van een tijdsbeeld.

photo 546480

photo 546479

photo 546482

photo 546483

photo 546484
Het autootje (schaal 1/160) is voor Jelle. Oke, niet rood maar for old times sake.

photo 546485

photo 546486

Ik hoop dat de brouwers uit deze buddy built de inspiratie vinden om nog een aantal prachtige modellen af te ronden. Dan ga ik mij oriënteren op een volgend project. Dank allemaal voor het volgen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vind het een heel mooi -cut away- model geworden met al die details er in.
Decals zitten er ook goed op. Prachtig show model. :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Wat is het een gaaf model geworden zeg :D
Echt een herkenbare 747 neus geworden.

Jeroen

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 nov, 2021 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind dit een mooi en verzorgd model geworden. Goed gedaan.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 8:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het is weer een verbazingwekkend mooi toestel geworden. Echt loeistrak en realistisch. Alles is leuk om naar te kijken, van de onderkant tot de cockpit, het toiletje en de lading in het vrachtruim.

Op de foto van voor de restauratie zit er een rechthoekig vlakje op een van de vleugels die daarna ontbreekt. Wat was daar de bedoeling van?

Toch heb ik nog één stukje mogelijke rek in je bouwkunsten gezien :D ik snap dat je geen 300 stoeltjes gaat voorzien van bevestigingsbeugels i.p.v. een massief blokje, en bij de passagiersstoelen is dat door de afdekking langs de zijkanten ook helemaal niet nodig, maar bij de volgende zou je de stoelen in de cockpit wel op 'pootjes' met zichtbare stoelrails kunnen zetten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig model weer geworden VJ! Niet alleen de ombouw naar een -300 natuurlijk, maar ook de toevoegingen in het interieur. Mooiste -300 model dat ik ooit gezien heb.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2021 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank allemaal voor de leuke en positieve reacties. Dank ook voor de kritieken tijdens de brouw. Zonder jullie commentaar had ik nu geen mooi cockpitraam en strakke wielen gehad.

TheFlyingDutchman schreef:
Op de foto van voor de restauratie zit er een rechthoekig vlakje op een van de vleugels die daarna ontbreekt. Wat was daar de bedoeling van?
Dat is een restant van de oude registratie letters. Dat was incorrect; bij de latere 747's werden deze niet langer bovenop de vleugel aangebracht.


TheFlyingDutchman schreef:
bij de volgende zou je de stoelen in de cockpit wel op 'pootjes' met zichtbare stoelrails kunnen zetten.


photo 547035
Bij een volgende brouw komt deze wel op zijn pootjes terecht ;-)

Even denken wat de volgende gaat worden eigenlijk...

Citaat:
malair schreef:
Een C-45 zou een leuke zijn....maar kan ik je niet verleiden tot een DC-2?

Ja, die uitdaging kan ik natuurlijk bijna niet weerstaan. Maar ik probeer eerst de stash een beetje kleiner te maken.

Een quote uit de zomer van 2017 (ten tijden van de brouw van de Buffalo C46). En de stash is flink kleiner geworden. De C-47, de XC47C en de Basler zijn allemaal gebouwd. Tijd dus voor de 'oer Gooney Bird': challenge accepted!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 14 nov, 2021 3:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2021 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig resultaat hoor. Mooi verzorgde lading in de romp.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw, wat een schitterend model VJ! Grote klasse, zou zo in het Aviodrome kunnen staan. Een inspiratie voor ons allen.

Een DC-2 zou ik ook graag zien hoor VJ. Knaloranje net zoals die van mij, of toch weer zilverkleurig? :P

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement