Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=283&t=53714
Pagina 8 van 9

Auteur:  Vintage Jet [ wo 27 okt, 2021 20:16 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144

Hi Ingmar,

De raamdecal van het cockpitraam is de 'standaard' van het Draw-decal velletje. Op de een of andere manier is het raam van Authentic net niet kloppend...Het lijkt niet lekker in een punt te lopen bij de ramen L1/R1. Verder heb ik wel de Authentic raamdecals gebruikt voor alle cabine ramen. Overigens was één van de trucs bij het aanbrengen van de cockpitraam decal (die eerst wat gebogen zat) de toepassing van Microscale Sol. Daardoor trok het decal mooi strak over het onderliggende transparant. De raamstijlen tussen window 2 en 3 heb ik met een heel klein kwastje geschilderd en dat is ook best aardig uitgepakt. De kleine lettertjes 'UH' komen van een decal vel met witte letters in diverse formaten.

:brouw: VJ

Auteur:  Vintage Jet [ za 06 nov, 2021 1:41 am ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

En het is klaar: de modificatie naar standaard B747-200 naar SUD. Het is een langzaam proces geweest, hoofdzakelijk door een toenemend tijdgebrek. Maar ik heb er plezier aan gehad. De vitrine knapt er straks van op ;-)

photo 532963
Voor de modificatie...

photo 546478
...en daarna.

Eerst zal ik kort ingaan op het oorspronkelijke toestel zelf:

Citaat:
‘Dr. Albert Plesman (2)’
PH-BUH - s/n21110, eerste vlucht op 26 september 1975.

photo 546487
foto: Boeing

Na de DC-8-33 PH-DCA (1960-1972) was het de PH-BUH die in 1975 ‘Dr. Albert Plesman’ werd gedoopt. Wereldwijd een unieke 747:
- eerste nieuwbouw 747 met een Side Cargo Door,
- eerste 747 met CF-6 motoren,
- eerste volledige vracht 747 met een verlengd bovendek (1997),
- eerste KLM 747 van de fabriek af geleverd in ‘blue top’ livery (de eerste 6 toestellen waren wit en de eerste daarvan werd begin 1975 blauw gespoten)

Samen met zusterschip PH-BUI ‘Wilbur Wright’ zijn het de meest verbouwde 747’s ooit, zowel intern als extern. Van tal van cockpit en cabine updates (ooit zelfs een externe IMAX camera) tot de unieke verlenging van het bovendek (1985) en aan het einde van haar leven als passagiersvliegtuig de verbouwing tot ‘Special Freighter’. En bij uitschrijving uit het Nederlandse luchtvaartregister in 2006 was de PH-BUH de 747 met (toen) wereldwijd het recordaantal van 127.867 vlieguren en 23.399 cycles.

Sinds 2003 is de Boeing 777-200 PH-BQA de derde drager van de naam ‘Albert Plesman’.
Ook de DC-3 die sinds 2019 staat opgesteld in Madurodam is naar hem vernoemd, ook al heeft dat toestel nooit voor de KLM gevlogen.

Special Freighter modificatie
Eind maart 1994 werd de PH-BUH uit de vloot genomen. Nog geen vier maanden later werd ze toch weer ingezet en werd een ‘life extention program’ uitgevoerd. In 1997 werd ze nogmaals grondig verbouw tot ‘Special Freigher’ en in 2003 werd ze, na de komst van de 747-400ERF, overgedragen aan Martinair waar ze tot 2006 bleef vliegen. Daarna heeft ze kort gevlogen onder US registratie N748SA voor Southern Air. Op 13 juli 2011 maakte ze haar laatste vlucht van New-York naar de Mojave dessert. Daar is ze in 2014 gesloopt. Van de 14 Boeing 747SUD’s bestaat alleen de PH-BUK nog, die in het Aviodrome staat.


photo 532806
De oorspronkelijke inspiratiebron is deze poster uit 1983.

photo 546477
Omdat de PH-BUH in 1985 de SUD modificatie onderging, het jaar waarin ook de cabines voortaan in uniform blauw werden gestoken, het is waarschijnlijk dat de Dr. Albert Plesman nooit als SUD met dit kleurrijke 'tulip' interieur heeft gevlogen. Het is dan ook mijn interpretatie van een tijdsbeeld.

photo 546480

photo 546479

photo 546482

photo 546483

photo 546484
Het autootje (schaal 1/160) is voor Jelle. Oke, niet rood maar for old times sake.

photo 546485

photo 546486

Ik hoop dat de brouwers uit deze buddy built de inspiratie vinden om nog een aantal prachtige modellen af te ronden. Dan ga ik mij oriënteren op een volgend project. Dank allemaal voor het volgen!

:brouw: VJ

Auteur:  david [ za 06 nov, 2021 12:44 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Ik vind het een heel mooi -cut away- model geworden met al die details er in.
Decals zitten er ook goed op. Prachtig show model. :brouw:

Auteur:  modelbouwboy [ za 06 nov, 2021 19:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Wat is het een gaaf model geworden zeg :D
Echt een herkenbare 747 neus geworden.

Jeroen

Auteur:  fvdm [ za 06 nov, 2021 21:34 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Ik vind dit een mooi en verzorgd model geworden. Goed gedaan.

Auteur:  TheFlyingDutchman [ vr 12 nov, 2021 8:08 am ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Het is weer een verbazingwekkend mooi toestel geworden. Echt loeistrak en realistisch. Alles is leuk om naar te kijken, van de onderkant tot de cockpit, het toiletje en de lading in het vrachtruim.

Op de foto van voor de restauratie zit er een rechthoekig vlakje op een van de vleugels die daarna ontbreekt. Wat was daar de bedoeling van?

Toch heb ik nog één stukje mogelijke rek in je bouwkunsten gezien :D ik snap dat je geen 300 stoeltjes gaat voorzien van bevestigingsbeugels i.p.v. een massief blokje, en bij de passagiersstoelen is dat door de afdekking langs de zijkanten ook helemaal niet nodig, maar bij de volgende zou je de stoelen in de cockpit wel op 'pootjes' met zichtbare stoelrails kunnen zetten.

Auteur:  FokkerFan [ vr 12 nov, 2021 15:36 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Prachtig model weer geworden VJ! Niet alleen de ombouw naar een -300 natuurlijk, maar ook de toevoegingen in het interieur. Mooiste -300 model dat ik ooit gezien heb.

Auteur:  Vintage Jet [ vr 12 nov, 2021 23:22 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Dank allemaal voor de leuke en positieve reacties. Dank ook voor de kritieken tijdens de brouw. Zonder jullie commentaar had ik nu geen mooi cockpitraam en strakke wielen gehad.

TheFlyingDutchman schreef:
Op de foto van voor de restauratie zit er een rechthoekig vlakje op een van de vleugels die daarna ontbreekt. Wat was daar de bedoeling van?
Dat is een restant van de oude registratie letters. Dat was incorrect; bij de latere 747's werden deze niet langer bovenop de vleugel aangebracht.


TheFlyingDutchman schreef:
bij de volgende zou je de stoelen in de cockpit wel op 'pootjes' met zichtbare stoelrails kunnen zetten.


photo 547035
Bij een volgende brouw komt deze wel op zijn pootjes terecht ;-)

Even denken wat de volgende gaat worden eigenlijk...

Citaat:
malair schreef:
Een C-45 zou een leuke zijn....maar kan ik je niet verleiden tot een DC-2?

Ja, die uitdaging kan ik natuurlijk bijna niet weerstaan. Maar ik probeer eerst de stash een beetje kleiner te maken.

Een quote uit de zomer van 2017 (ten tijden van de brouw van de Buffalo C46). En de stash is flink kleiner geworden. De C-47, de XC47C en de Basler zijn allemaal gebouwd. Tijd dus voor de 'oer Gooney Bird': challenge accepted!

:brouw: VJ

Auteur:  tsjopper bob [ za 13 nov, 2021 23:32 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Prachtig resultaat hoor. Mooi verzorgde lading in de romp.

Auteur:  malair [ ma 22 nov, 2021 14:10 pm ]
Berichttitel:  Re: Boeing 747-206B SCD SUD, PH-BUH, KLM, Revell 1/144 KLAAR

Wauw, wat een schitterend model VJ! Grote klasse, zou zo in het Aviodrome kunnen staan. Een inspiratie voor ons allen.

Een DC-2 zou ik ook graag zien hoor VJ. Knaloranje net zoals die van mij, of toch weer zilverkleurig? :P

Pagina 8 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/