Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank je David,

Het is inderdaad een behoorlijke klus geweest en als de romp straks is gesloten valt er wel wat van mij af. Het was leuk, maar ook een enorm gepriegel. Vanaf nu (althans na deze update) gaat het er eindelijk als een vliegtuig uitzien!

Maar eerst had ik de laatste details beloofd.
photo 540744
De cockpit met geprinte panelen. Het ziet er in marco minder mooi uit, maar met het blote oog is het oke en voor wat je er straks van gaat zien is het prima zo.

photo 540745
De stoelen op het bovendek staan nu ook allemaal.

photo 540746
De leuningen van de trap heb ik doorgetrokken naar boven. Ook de pantry op het bovendek is klaar. Er komt nog een staand poppetje in, maar dat komt na het schuren en spuiten. De kans dat het afbreekt en in de romp kwijtraakt is aanwezig.

photo 540718
Voor de referentie een plaatje van de echte aft pantry.

photo 540747
En het geheel, inclusief twee bouten ter verzwaring onder de cabine vloer. Malair noemde dit een poppenhuis en daar heeft hij helemaal gelijk in! Het poppenhuis kan gesloten worden en dan gaat het weer open als het helemaal klaar is. Op naar de volgende fase van deze brouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jul, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf VJ. Het ziet er gelikt uit. Eén kleine opmerking, het gordijn in op laatste foto van je vorige post hangt een beetje onnatuurlijk. Je had 'm beter ondersteboven erin kunnen hangen.

Nu oppassen dat het niet los raakt tijdens de volgende fase. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Eens, dus dat gordijntje is inmiddels recht getrokken ;-)

photo 540953

En de romp is ook gesloten.

photo 540954

Zoals altijd was dat best nog een klusje. Uiteraard moest alles van binnenuit worden afgeplakt. Maar het moest ook allemaal precies passen. Uiteindelijk is dat gelukt en hierna volgt het schuurwerk van de lijmrand van beide romphelften. Door de samenvoeging van de twee modellen trekt het hier en daar een klein beetje (vooral aan de staart) en daar is plamuur de uitkomst.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw VJ, wat wordt deze weer ontzettend gaaf zeg! Hoeveel uur heb je er nu inmiddels al in zitten? Hopelijk heb je alles goed afgeplakt, want het zou zonde zijn als er verf aan de binnenkant zou komen!

Nog een verzoekje: zou je eens een overzichtsfoto kunnen maken van je cutaway modellen als deze af is? Wordt inmiddels al een aardige collectie denk ik zo!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 aug, 2021 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
haha, het aantal uren tel ik maar niet ;-)

Het overzicht van het aantal cutaway modellen is zo gedaan, want geloof het of niet maar het zijn er slechts 3...

photo 541692
Transavia Caravelle (dat was de eerste in 2015). Zie ook het freubelwerkje van mijn zoon met zijn wasknijper-vliegtuigje!

photo 541694
En meer recent de 747 PH-BUA en DC-10 PH-DTA. De rest zijn modellen met weliswaar een volledig interieur, maar dat slechts zichtbaar is door openstaande deuren en zo.

Terug naar de 747-300:
photo 541693
De laatste PE is aangebracht (zie onder de side loading cargo door).

photo 541691
en voorzien van een eerste witte laag primer.

In de fase hierna zal ik stap voor stap de kleuren en metallics airbrushen. Maar het blijft wel traag gaan, want slechts zeer beperkt aantal uren tijd per week beschikbaar. Bare with me, ooit komt ze af.

wordt vervolgd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 aug, 2021 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Tussentijdse update na een paar rondjes spuiten:

photo 542049
In de grijze primer. De witte bies en staart zijn al gespoten en geseald. Daarna heb ik deze delen afgeplakt en is het geheel in Tamiya primer gezet. Nu eens niet de 'fine', maar een gewone primer. Prima, maar met een langere droogtijd en iets meer kans op lopers. Uiteindelijk viel het mee en hoefde maar een klein stukje geschuurd te worden voor de laatste primer laag. Ook heb ik PE antennes aangebracht.

photo 542050
Bij deze brouw heb ik (in tegenstelling tot de PH-BUA) de vleugels gemonteerd vóór het spuiten. Het past eigenlijk net niet in de spuitcabine ;-) De kleur is de eerste KLM lichtblauw (Xtra 302; bij benadering kleurcode PMS 2985)

photo 542051
En vanavond heb ik de donkerblauwe bies gezet met 50/50 Tamiya X14 en XF-8. Mogelijk ziet het er slordig uit aan de onderkant van de donkerblauwe bies, maar dat is het wit dat nog is afgeplakt. Je ziet de overloop op de tape. Dat laat ik nog even zitten ivm het spuiten van de buik. Na het weekend hoop ik toe te komen aan de metallics.

wordt vervolgd,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2021 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wow, die kleuren zitten er strak op zeg. Imposante collectie hoor.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er strak uit :D De XtraColor kleur is erg mooi vind ik. Het heeft de helderheid en tegelijkertijd de diepte van het KLM-blauw. Wel lijkt de romp niet helemaal vlak te zijn waar het upperdeck en de romp met elkaar verbonden zijn. Op de foto waarin je model in de primer staat lijkt het erop alsof er een oneffenheid in zit. Op de foto waar het model in de lak zie ik het weer niet.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Wel lijkt de romp niet helemaal vlak te zijn waar het upperdeck en de romp met elkaar verbonden zijn. Op de foto waarin je model in de primer staat lijkt het erop alsof er een oneffenheid in zit. Op de foto waar het model in de lak zie ik het weer niet.

Dat klopt; daar zat een naad die niet helemaal lekker loopt. Die heb ik inmiddels een beetje extra gescribbed. De beide helften zitten net daarboven aan elkaar en je ziet ook nog een beetje kleur doorschijnen van het oude (onderste) deel. De blauwe band viel gelukkig net over die lijn, waardoor het optisch niet meer is waar te nemen. Dat kwam nu toevallig mooi uit ;-)

Terug naar de update: deze week had ik vrij, dus even de tijd om los te gaan met de airbrush.

photo 542346
Met een foto van de PH-BUK (nog met kort bovendek) als voorbeeld. Alle kunststof en mat aluminium delen zijn Xtra color 260 gespoten.

photo 542347
Afgeplakt en al past het net (niet) in de airbrush cabine...

photo 542350
En het resultaat. Een combinatie van Xtra color 331 'Corrogard', Alclad Polished alu en Airframe alu. Waar de flap track fairings in het corrogard eindigen moet hier en daar nog een correctie worden gedaan van spuitwerk dat iets onder de tape is doorgelopen.

photo 542348
Helaas is het blauw blijkbaar ook iets onder het tape gekropen. Ook deze overgang liep precies over een panel line, maar in tegenstelling tot de overgang tussen donker en licht blauw, is het hier niet helemaal strak geworden. Dat kan ook zijn gekomen tijdens het sealen met aqua gloss, waar de onderliggende Tamiya verf iets van kan gaan lopen.

photo 542349
Vergelijk met the real thing. Foto credit: eigendom van Boeing. Ook bij de aanhechting vleugel/romp zie ik nu dat ik nog een klein strookje licht grijs moet bijwerken.

photo 542345
En het model tot nu toe. Alle basiskleuren zitten er op. Begin september zal ik de witte bies bijwerken (waarschijnlijk nog een keer extra spuiten) om het mooi strak te krijgen. Daarna komt de eindafwerking.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Heel strak spuitwerk VJ.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement