Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 13 jun, 2021 19:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
TheFlyingDutchman schreef:
Ik verklaar je voor gek met die stoeltjes, maar het resultaat is echt 100% beter dan wat er eerst in zat...

...en heb ik toch wel een soort vreemde fascinatie voor vliegtuigen met trappetjes gekregen :lol: ik hoop ooit nog in een A330/A340 te kunnen vliegen met een benedendeks toilet. Soort van nachtclub vibes, maar dan met schone toiletten en geen k*tmuziek.
Gaat weer helemaal nergens over dit. Staat m'n thinner soms open?


:lol: :lol: :lol: Lekker snuiven! Ik vrees dat de komende jaren de vloot van grote jets met trappen naar de woestijn zal gaan. Helaas.
Ja, ik ben gek. En mijn fascinatie met de prachtige opgewerkte modellen uit de etalages van de reiswinkels in de Leidsestraat in Amsterdam voert natuurlijk direct terug op mijn jeugd. Alle airlines zaten daar op een rij en KLM had het grootste kantoor in het hoekpand Leidseplein - Leidsestraat. Sinds 1939 zat daar op de parterre een passage- en vrachtkantoor. Alhoewel het grote KLM bord nog op het dak staat, zit nu op de begane grond een H&M en een Randstad vestiging. Als 10 jarig jochie was de hele beneden etage KLM blauw en stond er een reuze groot cutaway model van de nieuwe -300 in de etalage. Uren heb ik er dromend van vliegen en verre bestemmingen naar staan kijken. En nu, met 11.000 vlieguren in mn logboek is het 'gewoon' mn werk, en heb ik een druk gezinsleven. Stiekem droom ik er nog een beetje bij weg op die ene vrije zaterdagavond. Heerlijk freubelen, om te voorkomen dat ik niet echt gek wordt ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 apr, 2021 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13245
Woonplaats: Haarlem
Mijn moeder werkte toen ik klein was bij een reisbureau in Haarlem en in de hal stond inderdaad zo'n cutaway model van een KLM 747 combi van, in mijn herinnering, minstens 2 meter groot. In het laadruim achterin stond een klein rood autootje. Daarom heb ik heel lang gedacht dat het de gewoonste zaak van de wereld was om je auto mee te nemen op vliegvakantie, alsof het de veerboot naar Texel was.

Los van dat: je kan grappige dingen doen qua belading! Een levend dier in een transportkist, een ingepakte straalmotor, een auto..? Had je al ideeën?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
dubbele post gecorrigeerd.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 11 mei, 2021 11:03 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
TheFlyingDutchman schreef:
je kan grappige dingen doen qua belading! Een levend dier in een transportkist, een ingepakte straalmotor, een auto..? Had je al ideeën?

Ja! Iets waar KLM altijd heel groot in is geweest: dierentransport.

Citaat:
Het eerste grote dier dat KLM vervoerde was de fokstier 'Nico vijf'. Dat was in 1924. Hij was kostbaar en jong. Vooral dat laatste was handig vanwege het transport, want een volwassen stier had niet gepast in de kleine Fokker F.III. Het was overigens pure noodzaak. Er heerste in België een mond-en-klauwzeerepidemie en gezien het grote besmettingsgevaar wilde men geen enkel risico lopen.

Sindsdien is dierentransport een vast en belangrijk onderdeel geweest van KLM. Het dierenvervoer maakte met name net na de Tweede Wereldoorlog een grote ontwikkeling door en het aantal soorten dat vervoerd moest worden werd steeds groter. Dat vereist ook de nodige specialisatie. In 1950 stelde KLM officieel dierenstewards aan.
Speciaal voor het dierentransport werd op Schiphol een KLM Dierenhotel opgezet, dan inmiddels is uitgeroeid tot het grootste ter wereld.

photo 537588

KLM is jarenlang wereldmarktleider geweest in het transport van Paarden. Het hoogtepunt lag in de jaren '90, toen rond de 3000 paarden per jaar door KLM werden gevlogen. Dat gebeurde hoofdzakelijk met de 747-combi. Het vrachtdek kon 7 'ULD' (unit load device) HMA stall's plaatsen. In deze stallen kunnen drie paarden staan, alleen op de achterste positie (T van tail position) mochten maar twee paarden worden geplaatst in verband met de gewichtsverdeling. Per vlucht dus maximaal 20 paarden op het main deck. Tijdens de vlucht werden de paarden verzorgd door speciaal getrainde 'grooms', die met de paarden meevlogen.

Door de toenemende concurrentie van paardentransport en door de uitfasering van de 747 combi is het vervoer van paarden door KLM in de laatste 10 jaar sterk teruggelopen en inmiddels is KLM er zelfs mee gestopt. De markt wordt nu bedient door onder andere Lufthansa. Martinair, die de drie KLM full freighters opereert, vervoert nog wel paarden. Op 29 mei 2020 vond het laatste paardentransport van KLM plaats. Ook al was de laatste 747-400 net buitengebruik gesteld, ze kwamen nog één keer terug voor de medische luchtbrug naar China aan het begin van de Corona crisis. Door de plots vrijgekomen capaciteit konden 28 paarden gevlogen worden (full freigher). Daarna viel (voorlopig) het doek.

bron: blog.klm.com


Maar voor ik aan dat detail toekom, eerst een overzicht van alle kleine klusjes die ik de afgelopen week heb gedaan aan het interieur.
photo 537584
Als eerste het schuren van de oude binnenkant, het aanbrengen van de deuren en de typerende randen rond de ramen op het bovendek. Met de oude verfresten ziet het er nog triest uit. Het deel waar je de plamuur in de ramen ziet zitten komt straks achter een wandje, dus daar heb ik geen verdere aandacht aan besteed.

photo 537583
Eenmaal wit gespoten en met een deel van het interieur in place begint het er uit te zien zoals ik het voor ogen heb.
Daarmee is de bouw van het bovendek afgesloten. Alles ligt klaar voor het spuitwerk. Het laatste deel van het interieur dat nog wacht is het vracht main deck.

photo 537586
Ik ben begonnen met het maken van ULD M1H standaard containers.

photo 537582

photo 537585
Daarna heb ik de lijnen getrokken van de Main deck floor rollers and pallet locks.

photo 537580
De paarden kloppen niet qua schaal, want ze zijn 1/160 (N-schaal). Toevallig passen ze exact in wat ik voor ogen had!

photo 537581
En dit is de staat tot nu toe. Het main deck zal alleen via de openstaande SCD zichtbaar zijn. Dus de twee M1H containers. staan in de coulisse en vooral de ULD HMA stall zal goed zichtbaar zijn. Daarom heb ik de openingen ook zo gekeerd dat de paardenhoofden eruit kunnen steken. En dat klopt niet, want in werkelijkheid mogen die natuurlijk nooit uitsteken en voor het comfort van de paarden werden ze altijd met het hoofd in de vliegrichting gezet. Dus dit is enige dichterlijke vrijheid ;-)

tot de volgende update, dan ga ik verder met het exterieur!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 17387
Woonplaats: Hurdegaryp
Dubbele post?

Maar wel leuk zo met die 'hoppes'.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 mei, 2021 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
He René, ja ik zie het. Foutje blijkbaar. Heb het een soort van hersteld.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 mei, 2021 7:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13245
Woonplaats: Haarlem
Ik vind de paardjes een geniale vondst, veel leuker dan een rood autootje! Ik zou ze, als ze niet al vastgeplakt zitten, wel nog wat dieptewerking geven met een drybrush en/of wash. Mag best lekker overdreven, gezien ze straks best ver weggestopt staan. Ik vind ze nu nog een beetje vlak ogen. Of misschien zijn ze gewoon luchtziek.
Ik zou eens gaan snuffelen bij de figuren-hoek van dit forum!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
malair schreef:
Slow but steady. Wordt vervolgd!

Schrijft Malair bij de Lockheed in dit draadje. Nou, dat gaat ook op voor de 747SUD. Het is erg druk op het werk, nu de luchtvaart weer aan het opstarten is. Daar ben ik overigens heel blij mee! Maar modelbouw is duidelijk op het tweede plan gekomen.

TheFlyingDutchman schreef:
Ik vind de paardjes een geniale vondst, veel leuker dan een rood autootje! Ik zou ze, als ze niet al vastgeplakt zitten, wel nog wat dieptewerking geven met een drybrush en/of wash. Mag best lekker overdreven, gezien ze straks best ver weggestopt staan. Ik vind ze nu nog een beetje vlak ogen. Of misschien zijn ze gewoon luchtziek.
Ik zou eens gaan snuffelen bij de figuren-hoek van dit forum!

Haha, luchtziek! Alles staat nu nog los. Ik ben niet meer toegekomen aan het interieur, dus ik zal je tips zeker ter harte nemen als ik toekom aan het afwerken van de interieur details!

Maar eerst ga ik in op de herstelwerkzaamheden aan de romp en vleugels. Het interieur is nu gebouwd en op orde, maar dat kan niet gezegd worden van bijvoorbeeld de wheel bays. Die zijn in het oude model behoorlijk volgelopen met verf en lijm. Tijd om die te vervangen door de PE die ik nog had liggen van de Revell-400. Ik ga immers ook het landingsgestel van dat model gebruiken, daar reparatie van het oude landingsgestel alleen maar gepruts gaat worden.

photo 538479
Hier liggen van achteren naar voren de oude wheelwell uit de Revell-200 kit, de standaard wheelwell uit de Revell-400 kit en de PE die bij de laatstgenoemde hoort.

photo 538477
Qua formaat klopt het precies.

photo 538481
Het enige is dat de opening aan de voorkant en tussen de wheelwells nog dichtgemaakt moet worden. Daarvoor ga ik een onderdeel van de -400 kit gebruiken als de romp gesloten kan worden.

photo 538478
Ook de neuswielbevestiging kan niet meer. Die is in de -200 kit sowieso zeer matig qua detaillering.

photo 538480
Als straks het neuslandingsstel en de deurtjes klaar zijn, ga ik eens passen en meten ten opzichte van de voorste deurtjes (die standaard gesloten zijn). Hier zal nog iets aan geschaafd moeten worden.

photo 538483
Dit was de grootste uitdaging: de oude vleugels zijn verf vrij gemaakt, maar daar wordt het styreen broos van. Diverse scheurtjes moesten gelijmd worden (op de onderste foto's is dat nog te zien).

photo 538482
Ondertussen heb ik alle opstaande lijnen van fuel tank acces panels aan de onderkant van de vleugel gescribed en verzonken gemaakt.

photo 538484

photo 538485
En dit is de staat van de vleugels nu. Klaar in ruwbouw en gereed om gespoten en gemonteerd te worden.

De volgende stap is het bouwen van het landing gear.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 15:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 329
Hmm deze al een tijdje niet gezien maar de updates liegen er niet om...
Ik ben onder de indruk van je stoelen hoewel de containers er ook niet verkeerd uitzien,
Erg leuk dat het ook een combi is, die zie niet zo vaak gebouwd als je al niet de eerste bent met zo’n uitvoering!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jun, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1639
Carvair schreef:
Hmm deze al een tijdje niet gezien maar de updates liegen er niet om...
Ik ben onder de indruk van je stoelen hoewel de containers er ook niet verkeerd uitzien,
Erg leuk dat het ook een combi is, die zie niet zo vaak gebouwd als je al niet de eerste bent met zo’n uitvoering!

Hoi Jan. Dank je voor het compliment. Ondertussen ben ik al druk bezig met het kleuren van de stoelen. Een leuk priegelklusje, waarover later meer. Ik ben ook al bezig met het schuren en plamuren van de resin motoren en dat komt allemaal aan bod in komende updates.
De afgelopen week heb ik tussen alle werkzaamheden tijd gevonden om het landingsgestel van details te voorzien.

photo 538997
Dit was de oude neuswiel poot. Deze past niet in de PE van de Revell 400, dus was enige verbouwing noodzakelijk. Ook de details waren niet geweldig, dus heb ik diverse onderdelen vervangen...

photo 539000
... met dit als resultaat.

photo 539002
Voor de vier delen van het hoofdlandingsgestel maak ik gebruik van de -400 onderdelen met PE.

photo 539003

photo 539001
En hier alle delen bij elkaar. De asjes van de -200 kit zijn wat dikker qua diameter dan de asjes van de -400 kit. Ik heb echter alleen nog een set -200 wielen over, dus moesten ook deze verbouwd worden.

photo 538998
Hier de 'oude' hoofdwielen die ik hergebruik. Aan de binnenkant zit PE (remschijven) en aan de buitenkant komt de PE als de wielen geverfd en verweerd zijn. Voor de neuswielen heb ik twee nieuwe wielen uit de -200 kit gebruikt.

In de volgende update is dit allemaal gespoten, verweerd en in elkaar gezet. Ik hoop dan ook meer te laten zien van het werk aan de motoren.

wordt vervolgd!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement