Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 jun, 2021 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Sorry :oops: :wink: De onderdelen zien er een stuk beter uit! Beter dan doucheputjes :lol:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Zo dan, met die wieltjes ben je wel even zoet :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi David,

Dat viel uiteindelijk wel mee. Het is mooi spul van Reskit. Het past precies en is mooi gedetailleerd. Natuurlijk is dit een opknap-project, dus liever los ik het op met bestaande onderdelen, maar dit is wel stukken beter zo denk ik.

photo 539344
De buitenkant van de velgen heb ik met het vertrouwde Inspire Chrome gedaan (en daarna verweerd) en de brake units aan de binnenkant van de bogies in dark aluminium.

photo 539345
De poten zijn met een kwastje voorzien van diverse details.

photo 539343
De brake units zijn voorzien van een metalen asje van 2mm diameter. Dat is iets kleiner dan de opening waar ze doorheen moeten. De extra ruimte maakt dat de wielen straks allemaal netjes de grond raken omdat ze nog iets kunnen bewegen.

photo 539346
En de units gereed. Het neuswiel heb ik eigenwijs wél met de oorspronkelijke wielen met PE gelaten ;-). De hoofdwielen hebben nu dus de velgen van de -400, terwijl dit een -300 is die was voorzien van het oude type velgen. Ach, dat laten we dan maar onder dichterlijke vrijheid vallen of zo. Wat zeggen jullie ervan?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ja mooi dit, ziet er goed uit :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zeg dat ik deze wielen een goede verbetering vind. Mooi bezig.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2021 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Verschil van dag en nacht. Prachtig! Jammer dat het setje zo duur is.

Vintage Jet schreef:
De hoofdwielen hebben nu dus de velgen van de -400, terwijl dit een -300 is die was voorzien van het oude type velgen. Ach, dat laten we dan maar onder dichterlijke vrijheid vallen of zo. Wat zeggen jullie ervan?

:brouw: VJ


Tja, alleen kenners zien dat.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2021 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het vervelende is alleen dat je vanzelf kenner wordt van hetgeen je bouwt... en je het dus zelf de hele tijd ziet :mrgreen:

Ziet er weer prachtig uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank allen voor het meedeken. Dan nu een echte opknapper (ze zijn overigens wel weer leverbaar zag ik); de CF6-50 engines van Braz Models.

photo 539669
Dit is een foto van toen ik het oude model uit elkaar haalde. De motoren heb ik in 2008 met de hand geverfd en eigenlijk zagen ze er niet uit. Ik heb de metallic verf er (vrij gemakkelijk) af gehaald en links zie je het resultaat: met een beetje liefde en aandacht is hier nog wat van te maken.

photo 539668
Dat betekende veel plamuren en schuren, terwijl ik al scribend heb geprobeerd de verzonken lijntjes open te houden. Het enige waar ik werkelijk niets aan hoefde te doen (behalve spuiten) waren de exhausts.

photo 539671
Het bekende ALC-300 gloss black.

photo 539670
En het uiteindelijk resultaat! Het verschil in tinten heb ik verkregen door laagjes in verschillende dikte te spuiten. Daarbij heb ik een keer geen gebruik gemaakt van Inspire, maar van Alclad ALC-119 Airframe Aluminium. Dat was een zeer bruikbare tip van Malair bij de opknapbeurt van de DC-10. ALC-119 laat zich in vele zeer dunne laagjes opbrengen en dat maakt dat je meer controle hebt over de uiteindelijk tint.

Ik heb ook nog wat werk gehad aan het op maat maken van de bevestigingspunten. In het oude model had ik de motoren opgehangen met kleine schroefjes, maar dat was toch niet zo fraai. Daar komt bij dat de motoren dan al bevestigd moeten zijn vóór de vleugeldelen verlijmt worden en dat geeft alleen maar gerotzooi met afplakken.

Met motoren en wielen gereed, kan ik hierna verder gaan met de details van het interieur!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Citaat:
De Tulp
In het draadje van de PH-BUA ben ik al ingegaan op de bonte kleuren in de cabines van KLM tot aan 'De Blauwe Golf', die vanaf 1985 de cabines van KLM uniform blauw kleurde. Een beetje saai, maar wel efficiënter. Met de introductie van de 747-300 was er nog een staartje in het gebruik van veel kleuren. Vaak totaal niet gestandaardiseerd, want bijvoorbeeld de DC-8's vlogen nog met de bonte stoelbekleding uit begin jaren '70.
https://www.youtube.com/watch?v=40ZI6Oxi34Q Vanaf 1 minuut volgt een aardige 'walk trough' een KLM DC-8-63 in 1984.

Vanaf het midden van de jaren zeventig kreeg 'Holland' als merkbegrip meer aandacht in de uittingen van KLM. Het was (wederom) ontwerper Henrion die het gestileerde tulp motief ontwikkelde, dat naast het KLM logo werd afgebeeld.

photo 485893

Dit kwam vanaf 1977 ook tot uitdrukking in de stoelbekleding. Tot dan toe werden diverse kleuren in groepjes toegepast, om het massale van een cabine met (letterlijk) honderden stoelen terug te brengen tot 'de menselijke maat'. Bij de 747 werden diverse compartimenten anders gekleurd; combinaties van blauw en groen versus combinaties van rood en beige.

photo 485896
1978 Tulip detail in een DC-9. Zelfs de wanden zijn voorzien van het motief.

photo 540714
1983 Tulip details in de Business Class op het 'verlengde bovendek' van de -300, wat op dat moment zo vernieuwend was, dat het tot uitdrukking kwam in een reclame uiting.

photo 485886
photo 485888
1983 Tulip details in rood (twee tinten) en beige in een splinternieuwe B747-300. (bron: The Grand Lady Classic - Stichting Farewell)

Dergelijke stoelen kom je af en toe tegen op marktplaats. Het is echt een tijdsbeeld dat mij tijdens deze brouw heeft geïnspireerd.
photo 540717
photo 540715



photo 540710
De eerste stappen in het kleuren van de cabine zoals ook weergegeven op de poster aan het begin van dit draadje. De toevoeging van groen is mijn eigen interpretatie op basis van tal van foto's. En zoals gezegd; de toepassing van kleuren werd niet heel strak uitgevoerd. Er waren oneindig veel variaties op het thema.

photo 540713
De stoelen voor het bovendek, net zoals op de referentiefoto's in twee tinten blauw.

photo 540709
En alle onderdelen op kleur. Ook de binnenkant van de romp is inmiddels gespoten.

photo 540708
Hier zijn alle headrest covers wit gemaakt. Dat was een letter friemelklusje. Dat heb ik niet op één avond gedaan omdat het er anders simpel van wordt. Maar steeds eens stukje is goed te toen.

photo 540712
En ook het vrachtdeel is gereed. Eigenlijk zouden er meer teksten op de container met paarden moeten. Het is een heel klein onderdeeltje (de paardjes zijn eigenlijk 1/160...) en het is straks alleen via een opening zichtbaar, dus laat ik het hierbij.

Inmiddels zijn boven- en onderdek verlijmt en ga ik de laatste details aanbrengen aan het bovendek en cockpit. De foto's daarvan volgen snel.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jul, 2021 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Wat een werk, maar het loont!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement