Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Nose correction part 2

FokkerFan schreef:
Wat mij voornamelijk stoort aan de -400 kit is het stuk boven de ramen. Dat is te vlak. Zelf vind ik dat Mark dat goed heeft gedaan met zijn -400: Martinair 747-400BCF


Je hebt me wel aan het denken gezet Ingmar. De prachtige 747 van Mark heeft me geïnspireerd om de neus opnieuw aan te pakken. Zeker na het zien van de Martinair 747 zag ik steeds meer gebreken aan mijn eigen freubelwerkje.
photo 534004
Dus.... heb ik de randen van de cockpit opnieuw aangebracht (het was echt te groot geworden) en 'de kroon' voorzien van een flinke kledder plamuur. Daarvoor heb ik tijdlijk beide romphelften verlijmt met een druppeltje CA lijm. Dat is later gemakkelijk los te werken. Alles is nu nog oversized.

photo 534003
Dit is een kopie van de DrawDecals cockpit window. Die is een fractie kleiner dan de vorige die ik gebruikte.

photo 534001
Maar een vijltje en wat schuurpapier heeft uiteindelijk alles wat beter in proporties gebracht. De raamstijltjes zijn dezelfde die er eerder inzaten. Die kon ik er gemakkelijk tussenuit halen. Hierdoor was te merken dat de ramen nu een stukje kleiner zijn dan eerst.

photo 534002
Ik ben blij dat je me hiertoe hebt aangezet, want op het oog lijkt het nu meer op een 747.

photo 534021
Over het diagram blijft het wat trekken, met name de curve van de neus. De kromming van de kroon boven de cockpit lijkt nu beter te lopen. Met het blote oog lijkt het overigens beter te kloppen dan ik op de foto krijg, door vertekening van de lens.

Wat denken jullie, beter zo?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 1:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het knap, alleen al de stap om zoiets aan te durven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat mij betreft 1000x beter VJ. Chapeau!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mocht je nog naar decals op zoek zijn, 2 6 decals heeft zojuist een setje uitgebracht. linkje

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Hoi Ingmar,

Dank voor de heads-up! Ze hebben inderdaad een mooie nieuwe sheet gemaakt. Ik heb echter nog twee velletjes met de vorige (prima) versie. Die ging uit van het zelf schilderen/spuiten van de donkerblauwe band en dat doe ik ook het liefste zelf.

Dan de update van de afgelopen weken. Het interieur was een rommeltje en als eerste heb ik de delen weggehaald die niet netjes waren of die niet kloppen in de nieuwe configuratie.

photo 534659
Blijkbaar had ik bij de eerste bouw in 2008 niet de rust genomen om het interieur gedegen aan te pakken. De veranderingen die ik had aangebracht (zoals de lange galley en daardoor een andere stoelindeling in het tweede compartiment) waren slordig. Op de foto is alles verwijderd.

photo 534658
Daarna heb ik de gaten gedicht met stukjes styreen. De kieren zijn later gevuld met autoplamuur en het weekend heb ik vooral steeds geschuurd en geplamuurd, tot er een mooie strakke nieuwe vloer in lag.

photo 534655
Hier zie je goed het extra stuk dat ik er tussen heb gezet om het bovendek te verlengen. De oude opening van de draaitrap is nu dicht en er komt een mooie rechte trap ter hoogte van de wing box.

photo 534657
Ook de achterste sectie heb ik verwijderd en vervangen voor een lege cargo vloer. De balk die ik onder de hele cabinevloer heb aangebracht dient ter ondersteuning van de losse delen en om het geheel netjes recht te krijgen.

photo 534656
En dit is de status nu. De nieuwe inrichting is uitgemeten en ingetekend. Alles is klaar in ruwbouw en de volgende stap is het aanbrengen van interieurdetails die passen bij de 747-300M variant. Hier en daar ga ik improviseren omdat er meerdere lay-outs waren en die veranderde ook nog eens regelmatig. Dus naast de poster van het opengewerkte model aan het begin van dit verslag dat een belangrijke referentie is, ga ik ook kijken naar wat ik praktisch kan verwerken en wat ik wil uitdrukken met het model. Bijvoorbeeld; het lukt niet om exact de juiste rijen stoelen aan te brengen op het bovendek (kort na de introductie werden er twee rijen van het bovendek gehaald om de Business Class meer beenruimte te geven). En in het tweede compartiment ga ik uit van een economy indeling (3 om 2) en niet van een Business Class indeling (2 om 2). De Business Class op het benedendek komt in mijn versie in de neus (en dat was feitelijk pas zo na de afschaffing van de Royal Class begin jaren '90).

Kortom: wordt vervolgd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk onderwerp VJ! Je kan nooit genoeg 747 modellen hebben :wink: . Ik heb die prachtige nieuwe KLM 747 boeken ook en ik kreeg best wel zin om deze te gaan maken.

Vintage Jet schreef:
Ooit... niet met de restanten maar een keer een authentic model of in elk geval iets dat perfect op een 747 lijkt.
Wellicht kan je gaan afkijken bij mij VJ, of de Authentic Airliners kit inderdaad zo goed is. Ik heb ze net besteld (zowel de -200 als de -400). Overigens ga ik hem voorlopig nog niet bouwen (eerst maar eens de L-14, Convair 440 en IL-62 maken).

Succes met de bouw! Zoals altijd ga ik hem weer met genoegen volgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
malair schreef:
Wellicht kan je gaan afkijken bij mij VJ, of de Authentic Airliners kit inderdaad zo goed is. Ik heb ze net besteld (zowel de -200 als de -400).
Ja, leuk! Ik kijk er naar uit. De wens is om ooit nog een 747-400 freighter te bouwen in de laatste KLM livery. Dat zal een mooi plaatje opleveren; 50 jaar KLM 747's in de vitrine.

Maar eerst maar eens door met deze Queen. Het interieur van het main deck (om het zo maar eens te noemen) is af. Het upper deck en cargo deck moeten nog worden afgerond. Het meeste werk is gaan zitten in het maken van een passende overgang tussen boven en beneden.

photo 535558
Als eerste heb ik de opening gemaakt in de vloer van het upper deck. En toen kwam ik er achter dat de main deck stoelconfiguratie van het model niet 3-4-3 is (zoals standaard bij latere 747's) maar 3-4-2 (zoals ze initieel werden afgeleverd). Dat betekend dat alle galley blokken iets te veel naar rechts staan, waardoor een trap bijna door de hartlijn van het bovendek gaat! Tja, dat is waar ook... gedurende de jaren '70 is er veel gemodificeerd en geschoven met de cabine indeling van de KLM 747's. Uiteindelijk heb ik een paar millimeter her en der gesmokkeld en eerlijkheidshalve: de trap is niet helemaal recht ;-) Zo is het toch passend gemaakt. En toen kwam ik achter nog een leuk weetje: de echte trap was ook niet helemaal recht!

Citaat:
Gene Fosheim's straight staircase
Deze informatie en bijhorende foto komen van 'Gold Leader', de 747 specialist van Diecastaircraftforum. Daarin beschrijft hij contact met Boeing engineer Gene Fosheim, die betrokken is geweest bij het ontwerpen van tal van details van latere 747 modellen, zoals de SP en het verlengde upper deck van de -200SUD en -300. "Trivia: I did design work on the original 747 straight stairway and it had a really slight curve in it. Very expensive as every step was slightly different."
Afbeelding


photo 535557
Voor het nabouwen van de trap heb ik plaatjes styreen op elkaar gelijmd en vervolgens op de juiste maat langs de randen afgesneden.

photo 535561
Hier is de cabine weer opgebouwd met zowel bestaande als nieuwe delen.

photo 535560
En om die lappendeken van kleuren een beetje te neutraliseren (wel zo handig als ik straks alle details ga spuiten) heb ik het main deck in de primer gezet.

photo 535559
Het is een flinke klus met al die details, maar langzaam vordert de cabine. Nu nog de stoelen op het bovendek en de laadvloer en cargo op het vrachtdek.

wordt vervolgd,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2021 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Het is rustig in dit deel van het forum. En mijn progressie verloopt weliswaar steady, maar traag. Niet in de laatste plaats door mijn hang naar detail. De nadruk in dit model ligt op het verlengde upper deck en dan specifiek op de interieur details, dus wilde ik dat op orde brengen. De overgebleven 2 zits stoelen van het achterste deel van de cabine waren te ielig voor het bovendek. In 'economy' indeling is er ruimte voor een 3 om 3 opstelling en met de veel grotere business class stoelen was de opstelling 2 om 2. En juist dat laatste detail is interessant, want met de komst van de -300 en de verbouwing naar 200SUD standaard ging KLM zich meer en meer richten op de zakelijke reiziger en het vervoeren van cargo op het main deck, met name op de Noord Atlantische routes. Vracht en zakelijk over de Atlantic is nog altijd een sterke troef en de grote rol van de -300 in de KLM vloot staat daar wat mij betreft symbool voor.

photo 537223
Dus ben ik zelf stoeltjes gaan maken.

photo 537222
Links voor staat het 'prototype' stoel dat ik jaren geleden voor de Royal Class van de DC-10 heb gemaakt. In het midden een standaard economy 'tweezittertje' van het model en de overige stoelen zijn scratch build naar voorbeeld van de luxere stoelen uit die tijd. De losse onderdelen waaruit elke stoel is opgebouwd, liggen er rechts naast.

photo 537221
Ook de aft galley op het bovendek heeft wat restanten PE gekregen.

photo 537219
En het is sterk ingezoomd (dus de kwaliteit is niet geweldig), maar ik heb daadwerkelijk een 1/144 'potable water' kraan gemonteerd boven de wasbak.

photo 537220
Daarmee is het bovendek af in ruwbouw. Alles staat in de primer, alleen de stoeltjes nog niet. Die ga ik eerst spuiten voor ik ze vast zet.

De volgende stap is de vloer in het main deck cargo deel, inclusief enkele containers.
Tot de volgende update!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
''Monniken werk'' :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heel heel heel erg gaaf. Ik verklaar je voor gek met die stoeltjes, maar het resultaat is echt 100% beter dan wat er eerst in zat doordat het er niet zo massief uitziet. De trap is ook goed gelukt. Grappig om te zien hoe ver het upper deck doorloopt ten opzichte van de cabine op het benedendek, ik dacht altijd dat -ie maar tot eenderde kwam maar het is ruim de helft. Het is van buiten toch minder goed te zien.
De crew vind ik een leuke toevoeging, wil je nog passagiers? Of een auto op het vrachtdek?

Toen ik 15 was ofzo heb ik de Junkers G.38 gebouwd van Revell en daar zit een behoorlijk compleet interieurtje in, met sluipgangetjes naar de compartimenten in de vleugels etc. en ook wat trappetjes om de passagiers over de gigantische dwarsliggers van de vleugel heen te laten klauteren. Hoewel dat geen cutaway model was vond ik het toch super grappig om te bouwen en heb ik toch wel een soort vreemde fascinatie voor vliegtuigen met trappetjes gekregen :lol: ik hoop ooit nog in een A330/A340 te kunnen vliegen met een benedendeks toilet. Soort van nachtclub vibes, maar dan met schone toiletten en geen k*tmuziek.
Gaat weer helemaal nergens over dit. Staat m'n thinner soms open?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement