Citaat:
De TulpIn het draadje van de PH-BUA ben ik al ingegaan op de bonte kleuren in de cabines van KLM tot aan 'De Blauwe Golf', die vanaf 1985 de cabines van KLM uniform blauw kleurde. Een beetje saai, maar wel efficiënter. Met de introductie van de 747-300 was er nog een staartje in het gebruik van veel kleuren. Vaak totaal niet gestandaardiseerd, want bijvoorbeeld de DC-8's vlogen nog met de bonte stoelbekleding uit begin jaren '70.
https://www.youtube.com/watch?v=40ZI6Oxi34Q Vanaf 1 minuut volgt een aardige 'walk trough' een KLM DC-8-63 in 1984.
Vanaf het midden van de jaren zeventig kreeg 'Holland' als merkbegrip meer aandacht in de uittingen van KLM. Het was (wederom) ontwerper Henrion die het gestileerde tulp motief ontwikkelde, dat naast het KLM logo werd afgebeeld.
Dit kwam vanaf 1977 ook tot uitdrukking in de stoelbekleding. Tot dan toe werden diverse kleuren in groepjes toegepast, om het massale van een cabine met (letterlijk) honderden stoelen terug te brengen tot 'de menselijke maat'. Bij de 747 werden diverse compartimenten anders gekleurd; combinaties van blauw en groen versus combinaties van rood en beige.
1978 Tulip detail in een DC-9. Zelfs de wanden zijn voorzien van het motief.
1983 Tulip details in de Business Class op het 'verlengde bovendek' van de -300, wat op dat moment zo vernieuwend was, dat het tot uitdrukking kwam in een reclame uiting.
1983 Tulip details in rood (twee tinten) en beige in een splinternieuwe B747-300. (bron: The Grand Lady Classic - Stichting Farewell)
Dergelijke stoelen kom je af en toe tegen op marktplaats. Het is echt een tijdsbeeld dat mij tijdens deze brouw heeft geïnspireerd.
De eerste stappen in het kleuren van de cabine zoals ook weergegeven op de poster aan het begin van dit draadje. De toevoeging van groen is mijn eigen interpretatie op basis van tal van foto's. En zoals gezegd; de toepassing van kleuren werd niet heel strak uitgevoerd. Er waren oneindig veel variaties op het thema.
De stoelen voor het bovendek, net zoals op de referentiefoto's in twee tinten blauw.
En alle onderdelen op kleur. Ook de binnenkant van de romp is inmiddels gespoten.
Hier zijn alle headrest covers wit gemaakt. Dat was een letter friemelklusje. Dat heb ik niet op één avond gedaan omdat het er anders simpel van wordt. Maar steeds eens stukje is goed te toen.
En ook het vrachtdeel is gereed. Eigenlijk zouden er meer teksten op de container met paarden moeten. Het is een heel klein onderdeeltje (de paardjes zijn eigenlijk 1/160...) en het is straks alleen via een opening zichtbaar, dus laat ik het hierbij.
Inmiddels zijn boven- en onderdek verlijmt en ga ik de laatste details aanbrengen aan het bovendek en cockpit. De foto's daarvan volgen snel.
VJ