Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
Maarrrrrrrr Vallejo werkt dus niet zo fijn als Tamiya. Normaal is het geen punt om de Tamiya primer te schuren, opnieuw te plamuren, en dan nogmaals te primeren. Vallejo schuurde ik echter in z'n geheel eraf. Met als gevolg kleine opstaande randjes in de verf die je na het spuiten van de enamel verf nog ziet. En dit is precies bovenop bij de leading edge; die wordt straks metallic en ik ben bang dat je dat blijft zien.

Hoi Bas, Wat een mooie vorderingen! De details van de motoren zijn prachtig. Jammer dat Vallejo weer eens roet in het eten gooit. Ik zou het in zijn geheel afschuren en de panellines voorzichtig nalopen met een scriber. Je gaat inderdaad alles zien na het aanbrengen van alu. Als je klaar bent met schuren raad ik je de Tamiya fine surface primer aan. Dat is geweldig spul; het strekt een soort van strak tijdens het drogen en geeft een mooie solide basis voor black gloss, waar je vervolgens prima metallic overeen kan spuiten.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Afgezien van de tegenstrubbelingen van de primer zien de motoren er goed uit. Zeker de uitlaten heb je netjes gekregen. Ik weet niet of het mogelijk was, maar had je de voorkant van de motoren niet beter nar het spuiten van de gondels kunnen bevestigen? Dan heb je meteen een mooie strakke lijn tussen het grijs en aluminium. Succes met de herstelwerkzaamheden. Ik zou het gewoon weer egaal schuren. Overigens ben ik eerlijk gezegd van mening dat het grijs aan de donkere kant is, misschien iets meer wit toevoegen aan je mengsel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2022 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Voor wie mij gemist heeft: ik ben weer terug! Twee jaar geleden ben ik verhuisd. Het afgelopen jaar 2021 heeft m.u.v. augustus geheel in het teken gestaan van verbouwen. Het was een vrij zware periode, maar gelukkig ben ik nu zo'n beetje klaar. Daarmee pak ik mijn hobby's weer op. Ik moet wel zeggen met twee kleinde kinderen het zoeken blijft naar tijd. Maar dat zullen jullie wel herkennen :)

Goed, genoeg gezeurd, ik heb wat vorderingen te melden!

Ik was gebleven bij de grijze kleur. Even ter herinnering hoe het was:
Afbeelding

Deze was, door jullie ook opgemerkt, te donker. Ik heb een nieuwe laag gespoten, deze keer de methode malair: wit met een flintertje grijs. Dat was een betere benadering van de kleur. Dat is op deze foto nog niet goed te zien, maar hier de progressie:
Afbeelding

Na het spuiten heb ik, omdat het model nog deels ingepakt zat, gelijk de leading edges gedaan. Ik heb hiervoor Alclad polished aluminium gebruikt. Deze is lekker licht. Ik heb heel veel lagen over elkaar gespoten zodat het niet te glossy zou worden, dat zou niet realistisch zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna heb ik een licht laagje gloss over de metallics gespoten om ze te sealen. En toen kon eindelijk de tape eraf. Ik heb even teruggezocht, die zat er sinds augustus op :o
Afbeelding
Afbeelding

Hier een foto naast mijn inmiddels verouderde MD-11. Dit is mijn enige model dat helaas een forse verhuisschade heeft opgelopen. Ik weet nog niet of ik hem ga repareren, misschien dat ik in de toekomst een Authentic Airliners MD-11 ga bouwen in KLM livery. Enfin, hier even het verschil tussen Xtra Color en Revell blauw gemengd met wit:
Afbeelding

Ik heb me wel ergens vergist met het afplakken, blijkbaar een momentje van onachtzaamheid. Ik heb dit laagje met korrel 2000 er voorzichtig afgeschuurd. Daarmee is de laag eronder gespaard gebleven. Er blijft wel een doffe plek zichtbaar, maar dit ga ik nog bijwerken met de eindlaag.
Afbeelding
Afbeelding

En nu kan de pret van het decallen beginnen. Ik heb de gewoonte van Martijn om als eerst het cockpitraam te doen overgenomen. Ik heb aanvankelijk gekozen voor de decal met oranje gloed, omdat dit bij de 787 schijnt te horen. Eenmaal geplaatst zag het er niet uit!
Afbeelding
Afbeelding

Die heb ik verwijderd en vervangen door een andere variant, dit is beter vind ik:
Afbeelding

En ten slotte hoe ze er nu bij ligt. De volgende stappen zijn de cheatline, windows en dan de rest.
Afbeelding

Dit wordt weer vervolgd, en vanaf nu kunnen jullie weer wat regelmatiger updates van mij verwachten :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2022 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Fijn dat je weer terug bent Bas! Vertel mij inderdaad niks over de perikelen van verhuizen, verbouwen en twee kids :lol:

Mooie vorderingen! Hij ziet er tot nu toe al erg goed uit. Inderdaad is deze versie van de cockpit decals een stuk beter.

Ik kan je de MD-11 van Authentic Airliners van harte aanbevelen! Die kit is echt fantastisch (ik heb deze 6 jaar geleden in KLM kleuren gemaakt: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 40#p939601)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste brouwers,

Na het plaatsen van het cockpitraam heb ik de cheatline geplaatst. Dat was nog best tricky. Ik vind de decals van 26 decals erg goed moet ik zeggen. Anders dan bij Draw decals en AA raamdecals krijg je er geen silk screen omheen wat je uit moet knippen. Ze zijn wel een stuk dunner en dus fragieler, dus voorzichtigheid is geboden.

Ik heb bewust eerst de cheatline achter en daarna voor gedaan, zodat het rechte stuk ertussen zou komen. Dat leek me wat makkelijker omdat je dan weet waar je recht moet beginnen en moet eindigen.

Het eerste blinde raampje heb ik er later weer afgehaald. Ik vond dat toch niet mooi, het contrast was wat te groot.

Afbeelding

Afbeelding

En een sprongetje in de tijd, alle decals erop. Dit was nog voor het spuiten van de eindlaag (Alclad2 gloss).

Afbeelding

Dan nog even naar het plekje op de vleugel waar ik wat metallic had gemorst. Dat is er na de eindlaag zo uit gaan zien, goed genoeg:

Afbeelding

En na de eindlaag op wieltjes! De wielen verf ik altijd met de hand en met enamel verf. Dit wordt veel harder en beschadigt niet onder het gewicht van het model.

Afbeelding

En eindelijk konden de motoren worden uitgepakt :D

Afbeelding

Het laatste wat nog moet gebeuren is het plaatsen van de spinner decal en wat lichte verwering. Het model heb ik inmiddels klaar, binnenkort de eindfoto's!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 mei, 2022 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk Bas, en die motoren zien er prachtig uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2022 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Hij is af! Onderstaand de eindfoto's. Het was een leuke bouw, die vooral zwaar doorkruist werd door mijn verbouwing. Maar dat nu grotendeels achter mij latend, was het erg leuk dit project weer op te pakken.

Ik was nog één dingetje vergeten te zeggen: helemaal in het begin schreef ik het neusgewicht vast te hebben gelijmd met een lijmpistool. Nou dat heeft dus losgelaten, dat doe ik nooit weer. :roll: Het gewicht ligt er los in; je moet deze naar voren laten schuiven en dan staat hij wel netjes op zijn pootjes. Volgende keer maar weer 2-componentenlijm!

Los daarvan, het was een leuke bouw en ik ben blij met het resultaat. What's next? Ik weet het nog niet. Ik heb natuurlijk de Hawaiian B717 nog liggen, ik heb al een tijdje een Roden DC-7 in een nog dichte doos, maar het kriebelt bij mij ook erg om weer terug naar de 1/350 schepen te gaan. We zullen zien.

Onderstaand de foto's, bedankt voor het volgen en tot de volgende keer!

- Bas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 6:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik vind hem erg mooi en strak geworden! Het enige dat ik mis zijn wat streepjes (walkways) op de vleugels. Heeft KLM die niet of heb je ze om een andere reden weggelaten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij is prachtig geworden Bas! Je mag er met recht trots op zijn. Ik zie uit naar je 717 en DC-7 ;). Heb je een DC-7 in KLM kleuren? Ik heb deze ook nog liggen, dus ik zou deze zeker gaan bouwen, kan ik bij je afkijken ;)

TheFlyingDutchman schreef:
Het enige dat ik mis zijn wat streepjes (walkways) op de vleugels. Heeft KLM die niet of heb je ze om een andere reden weggelaten?
KLM heeft ze wel, maar ze zijn niet heel erg zichtbaar:
https://www.jetphotos.com/photo/9009342
https://www.youtube.com/watch?v=RharVhtoGXI

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement