Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
photo 517070
Na de introductie van de 'Jumbo Jet' (White top B747 op de achtergrond), was het de DC-10 die in 1974 als eerste KLM machine een volledig blauwe rug kreeg. De DC-10, bedoeld voor intercontinentale routes die niet het vervoersaanbod van de 747 had, werd aangeschaft in samenwerkingsverband met SAS, Swissair en UTA (KSSU groep). Vijf jaar geleden heb ik daar een model met zichtbaar interieur van gemaakt en dat model is nu toe aan een grondige update: na vijf jaar krijgt hij zijn D-check!

Citaat:
De D-check, ook wel ‘heavy maintenance visit’ of HMV genoemd, is de grootste check in het onderhoud van een vliegtuig. De eerste D check van een toestel vindt in de regel pas plaats na minimaal 5 jaar dienst en duurt ongeveer 2 maanden, type afhankelijk.


Eerdere werkzaamheden
In 2015 heb ik de PH-DTA gemaakt in een ‘Cutaway’ versie.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=45093

photo 312571

Het is de Revell 1/144 DC-10 die flink was gemodificeerd.
- Interieur: cabine en cockpit van een Revell L-1011 aangepast een aangebracht, met grote uitsneden uit de linker kant van de romp om het goed zichtbaar te maken.
- Nosejob: de neus is stomper gemaakt en de cockpit ramen zijn iets kleiner en hoger aangebracht.
- wingroot-fairing: het model heeft de korte DC-10-10 fairing en die is verlengd tot een model-30 fairing.
- Hot-section reversers; het model heeft de core section reversers van de -10. Deze zijn destijds verbouwd tot de hot-section reversers van de General Electric CF6-50 van de -30.
- Motor 2 pylon; de staartmotor ophanging is verlengd.
- Motor 2 is voorzien van een gecorrigeerde inlaat (motor 1 en 3 heb ik destijds niet aangepast)
- Motor 1 en 3 zijn voorzien van ‘strakes’ op de cowling.
- Center main gear: is naar voren geplaats, in lijn met het hoofdlandingsgestel.
- Sealing plates van de horizontal stabilizer zijn in detail aangebracht.
- Bulk cargo door: is verplaatst van de linkerkant onder de laatste 3 ramen (model -10) naar achter de achterste deur (model -30).

Het is het laatste model dat ik gebouwd heb voor ik de airbrush ging gebruiken. Het was ook de eerste ervaring met weathering. Uiteraard beging ik daarbij de beginnersfout door veel te veel aan te brengen. En dat ook nog eens met Vallejo wash vloeistof die zich niet meer liet verwijderen.

Inspiratie
En zo stond het model 5 jaar in de vitrine en was ik er best tevreden mee. Tot ik het verslag van de Authentic Airliners DC-10 van Malair zag…
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50651

photo 517076

Zijn nagenoeg perfecte metallics en een betere keuze van de tinten blauw hebben mij geïnspireerd om het verfwerk van dit geliefde model nog eens onder handen te nemen.

Nieuwe werkzaamheden
- Motoren 1 en 3 krijgen alsnog een gecorrigeerde inlaat. Het was destijds een gouden tip van forum lid johann om daarvoor 16mm electrapijp te gebruiken.
- Alle metalen delen worden opnieuw gespoten.
- De donkerblauwe cheat line wordt opnieuw gespoten in een passender kleur blauw.
- Als kers op de taart: ik heb veel plezier beleefd aan het namaken van de flaps van de ‘white top’ KLM 747 en dat wil ik weer gaan doen.

photo 517075
photo 517072
photo 517068
Inspectie voor demontage.

photo 517074
De inlaat van de motoren laat een veel te dunne buitenwand zien en de bladen lijken een soort van in de ruimte te zweven.

photo 517073
De panel lines op de belly heb ik gescribed. Dat zal ik overigens niet doen op de bovenkant, omdat dit niet veel toevoegt bij het blauw.

photo 517069
De vleugelvoorrand en de flaps zijn uit het model gesneden. Ik ga de outboard leading edge slats en flaps opnieuw gebruiken. De inboard worden allemaal nieuw gebouwd.

photo 517071
De openingen zijn weer gesloten met strookjes kunstsof en vooral veel plamuur. Het ziet er vlekkerig uit zo met de oude verf, maar ik heb er heel grondig op geschuurd om het oppervlak zo glad mogelijk te krijgen voor het latere spuitwerk. De afgebroken onderdelen (gear, pylons en flap hinges) zijn inmiddels allemaal uitgeboord en voorzien van nieuwe pas pennetjes, zodat het straks gemakkelijk weer op de juiste plaats terug komt.

photo 517083
En inmiddels in de Tamiya fine surface primer gezet. Hier en daar moet de leading edge achter de slats nog wat worden bijgewerkt, maar de volgende stap zal eerst het fabriceren van de flaps en slats zijn. Een herhaling van het klusje dat ik ook met de 747 deed, maar dan met een ander ontwerp principe, omdat het flap systeem van de DC-10 op elementaire delen van een ander ontwerp is dan Boeing hanteerde. Daarover later meer.


:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op do 17 dec, 2020 11:58 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Dat het alweer vijf jaar geleden is dat je deze hebt gebouwd..
Enne ik zou bijna denken dat je graag problemen opzoekt 8) ....ik kijk aandachtig mee ..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 sep, 2020 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
haha, Jan. Geen problemen maar "uitdagingen"... (zo'n lekkere management term :mrgreen: ).
Ik zoek het vooral in de oplossingen. Als het me lukt te brouwen wat ik voor ogen heb (en Malair heeft de lat hoog gelegd), dan geeft dat een kick. Vooral het leerproces is daarbij voor mij belangrijk, want ik zie het zeker niet als een wedstrijd. Daarom kan ik ook echt genieten van de brouwsels van anderen!

photo 517311
Terug naar de onderkant van de DC-10. Alle gaatjes zijn geboord.

photo 517310
Alle losgesneden onderdelen ga ik opnieuw gebruiken. Vandaag heb ik alles geschuurd, geplamuurd, gescribed en waar nodig scratchwerk toegevoegd. Vanavond zal ik de eerste flap delen opbouwen en in de volgende update zal ik wat dieper ingaan op de slats en flaps van de DC-10.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2020 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
photo 517458
En alle flapdelen in elkaar gezet.

photo 517460
Dit zijn alle originele delen van het model die hergebruikt worden. Er zijn met styreen leading edges op de flaps gezet, waardoor ze niet meer helemaal in de 'up' positie passen.

Slats
Citaat:
photo 517464

photo 517465

Net als Fokkker, paste Douglas kabels toe om de vleugelvoorrand te bewegen. Het systeem was lichter dan het tegenwoordig gebruikelijke systeem met ‘rack and pinion’ drive. Het nadeel van kabels boven een rigide verbinding is dat bij een actuator failure het bijhorende paneel niet in de uitgeklapte stand gelocked kan worden.

Dit specifieke detail heeft pijnlijk bijgedragen aan de crash van American Airlines flight 191 in 1979. Na het loskomen van motor 1 tijdens de start viel de hydraulische druk weg. Vervolgens begonnen de slats aan de linker kant in te trekken, omdat de kabels de panelen niet in positie konden houden. Een ongecontroleerd roll, direct gevolgd door een inslag in de grond was het gevolg. Het was deze crash en het wereldwijde vliegverbod dat daar op volgde, dat de betrouwbare reputatie van de DC-10 de das om deed. Onterecht, zo zou in de decennia daarna blijken...


photo 517461
photo 517459

In concept aangebracht. Uiteraard zit alles los om nog te spuiten. Hierna komen de flaps. Vooral de flap hinges worden een leuke uitdaging. Daarover later meer.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is heel fraai scratchwerk VJ, heel knap.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Strak werk! Heel mooi.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Tjonge, ik sta ervan te kijken wat je allemaal durft en aan wil pakken! Ik ben erg benieuwd en ga deze weer volgen!

En deed het nog pijn 'om de zaag' in dit model te zetten? :)

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Bas_ schreef:
En deed het nog pijn 'om de zaag' in dit model te zetten? :)

Ja, dat deed het! En ik durfde het ook niet zo goed eigenlijk. Ik wist van de 747 dat ik mezelf weer veel te veel werk op de hals zou halen... Maar toch: een DC-10 met volledig interieur en flaps down... die moest ik gewoon maken.

Flaps
Citaat:
Flap Hinges Vs. Flap Tracks
Boeing toestellen zijn doorgaans uitgerust met flap tracks om de flaps langs te geleiden. Dit is herkenbaar aan de ‘canoes’ (stroomlijnkappen) onder de vleugels. De DC-10 daarentegen was, net als de DC-9, uitgerust met eenvoudigere en lichtere scharnierende flaps.

Het voordeel van tracs boven scharnieren is dat de flap zowel naar achteren als naar beneden kan bewegen (‘Fowler' flaps). Door flaps eerst alleen naar achteren te laten schuiven kan je meer lift genereren met slecht beperkte weerstandstoename. Ook kunnen de flaps uitgeklapt worden in lijn met de vliegrichting. Met scharnierende flaps neemt de weerstand direct fors toe bij de kleinste flap standen.

photo 518234
Zowel de flaps, die in de uitgeklapte stand onder een hoek van bijna 30 graden op de vliegrichting zijdelings worden aangeblazen (‘exposed flap end rib’), als de scharnieren die aan de achterkant sterk moeten vervormen om de pijlstand van de vleugel te volgen bij het uitklappen ('exposed aft fairing'), zorgen voor een toename van de parasitaire weerstand.

Echter, het voordeel van scharnieren boven tracs: het is stukken lichter en eenvoudiger van constructie. Minder gewicht aan techniek betekend meer betalende lading meenemen. Ook het onderhoud was eenvoudiger, wat een kostenreductie betekende.

photo 518233

Douglas koos bij de DC-10 voor de slimme tussenoplossing die voor de DC-9 was bedacht: door de scharnieren ver naar onderen te plaatsen ontstond een arm, waarbij toch een ‘fowler’ effect (verlengen van de vleugelkoorde) ontstond bij de eerste flapstanden.
Om het gewicht verder te beperken werden ‘articulating vane/double slotted’ flaps toegepast. Deze bestonden uit een hoofd flap met daarvoor een vane die relatief trager bewoog ten opzichte van de main flap ('articulating' flaps is het beste vertaald als 'gelede' flaps). Hierdoor ontstond alleen in volledig uitgeklapte stand een opening tussen flap en vane (het ‘double slotted’ principe).


photo 518224
Dit is de outboard flap met vane in opgeklapte toestand.

photo 518225
De zes flap hinges van het model zijn te broos om te verwerken, dus heb ik ze zelf opnieuw gebouwd.

photo 518226

photo 518227
Hier liggen de oude (flaps up) en de nieuwe (flaps in landings configuratie) naast elkaar.

photo 518228
Het monteren van de flapdelen. Eerst heb ik de vanes bevestigd, daarna de flaps en vervolgens de hinges.

photo 518229
De 'thrust gates', de ruimte waar de uitlaatgassen van de motoren stromen, is het deel waar geen flaps zitten. Anders dan bij de vergelijkbare constructie van de DC-9 moest om deze reden de flap constructie worden opgebouwd uit een inboard en outboard deel, wat minder efficient is. De ruimte die hierdoor ontstond is wel slim opgevuld door aan weerszijden 'high speed ailerons' toe te voegen. Deze bewegen mee met de rolroeren, maar schuiven niet uit. Overigens is zijn ze later in de MD-11 wel 'drooped' gemaakt en schuiven ze daar naar achteren om als een soort van 'flaps' te assisteren by low speed flight.

photo 518232

photo 518231
De 'skewed flap hinges' (de verdraaiing van de achterkant van de scharnieren in uitgeklapte stand) is hier goed zichtbaar.

En zo is het nu geworden. Flaps en slats extended in landings configuratie (flaps 50).

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Heel fraai werk :brouw:
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Alweer een leuk project, de uitgeschoven flaps van de DC-10 geven het echt iets unieks. Ik vind ze maximaal uitgeschoven enorm ver naar beneden hangen.
Ik ben blij dat ik ze nog 'bewust' heb gezien toen ik me begon te interesseren in vliegtuigen. Toen kwamen ze nog regelmatig op Schiphol langs van Northwest Airlines en DAS Air Cargo uit Oeganda.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement