Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Ik ben blij dat ik ze nog 'bewust' heb gezien toen ik me begon te interesseren in vliegtuigen. Toen kwamen ze nog regelmatig op Schiphol langs van Northwest Airlines en DAS Air Cargo uit Oeganda.

Op EIN zie ik ze nog elke week! Oké, met de komst van de eerste MRTT's kunnen we de dagen tot het definitieve afscheid aftellen... Maar geen 'vintage jet' heeft het zo lang uitgehouden in het Nederlandse luchtruim! Vanaf 1976 als Martinair's PH-MBP tot volgend jaar hij als T-235 'Jan Scheffer' afscheid zal nemen. Het blijft fantastisch om die kist binnen te zien komen...

photo 518258
De 'schuurdeuren' klaar om te spuiten!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Nu de flaps gespoten worden (en de vleugels klaar zijn) ga ik verder met het volgende onderdeel dat een belangrijke motivatie was deze verbouwing aan te pakken: de motoren onder de vleugels.

photo 519938
Als eerste heb ik dan nu eindelijk de tip van Johann toegepast op de motoren onder de vleugel (want in de staartmotor had ik het al wel toegepast): een simpel electrabuisje als binnenkant.

photo 519936
Met wat schuurwerk past het prima! Eindelijk is die rare holle binnenkant verholpen.

photo 519937
Daarna ben ik begonnen met het spuiten van de core engines. Met dank aan Malair voor de tip wat betreft de te gebruiken kleuren: ALC-111 Magnesium (met extra roest wash), ALC-119 Airframe Aluminium (dat gebruik ik voor het eerst: erg mooi!) en Inspire Aluminium voor de matte delen.

photo 519939
Ook de bevestiging van de pylon is in het Revell model niet correct. Door de zeer geringe V stand van de vleugels en de benodigde ground clearance, hangen de DC-10 motoren onder een zeer kleine hoek onder de vleugel (Arjan, correct me when wrong). In het model loopt de pylon niet ver genoeg door. Op de bovenste foto heb ik deze losgesneden en met strookjes styreen heb ik een langere pylon gemaakt.

photo 519953

photo 519941
De langere pylon, inclusief scratch strakes (aangebracht bij de eerste bouw) zijn hier goed te zien.

photo 519940

photo 519942
En de motoren zijn ook klaar voor een paar mooie laagjes metallic.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Alweer enige tijd naar de militaire luchtvaart verhuisd, maar dit is weer mooi werk! Goed resultaat met de elektriciteitsbuis en ook een mooie kleurstelling met die Alclad verf.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Ik ben altijd jaloers op jullie spuitwerk....nergens geen opstaande verfrandjes :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Veleno schreef:
Ik ben altijd jaloers op jullie spuitwerk....nergens geen opstaande verfrandjes :shock:


Hoi Veleno, vier tips tegen opstaande verfrandjes:



- Denk je spuitvolgorde goed uit. Welke kleuren krijg je het snelst dekkend? (mat grijs zeer snel, maar hoe zit dat met glanzend wit?) en vermijd waar mogelijk spuitklussen met moeilijk dekkende kleuren als delen van het model zijn afgeplakt. Mijn airliners worden altijd eerst wit, en pas dan komen andere kleuren aan bod.

- Misschien een open deur, maar spuit niet te dik! Ook niet goed dekkende kleuren als wit zijn met een dunne laag dekkend te krijgen als je het geduldig in hele dunne mistlaagjes aanbrengt. Wat voor airbrush gebruik je? Met een simpele single-action spuit met een bus drijfgas is het moeilijk om luchtdruk en hoeveelheid verf te doseren, en met spuitbusjes wordt dat al helemaal lastig.

- Spuit niet in de richting van de afplaktape, maar haaks er tegenaan of als het kan zelfs ervandaan. Modelbouw-afplaktape is echt dun genoeg om geen 'schaduwrandje' of zachte overgang te laten ontstaan.

- Verwijder de tape zo snel mogelijk na het spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de tips Jelle. Daar kan ik ook van leren, want het spuitwerk van de motoren lukt met niet lekker dit weekeind.

photo 520702
Tot hier ging het goed. Daarna kwam de Inspire glans, maar bij het afplakken voor de volgende kleur bleef de plakband lijm zichtbaar in de glans... :twisted: Mogelijk is de rekbare tamiya tape de boosdoener. Of moet ik langer laten drogen dan 12 uur.

Want bij de romp heb ik steeds 24 uur droogtijd gelaten en heb ik ook gele tape gebruikt. Korte samenvatting van afgelopen week:

photo 520703

photo 520704

photo 520700

photo 520701

Dat resultaat is naar tevredenheid. Nu de motoren nog...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Prachtwerk VJ!

Jelle, ivm het spuiten van mijn modellen...airbrush gebruik ik niet, wel Tamiya spuitbusjes. De reden hiervoor is dat ik zelf niet genoeg kennis heb(en het geduld) om te werken met een airbrush.

Ik zou er is werk moeten van maken, helaas ontbreekt het me teveel aan tijd en zin door mijn job... Bij de MD11 had ik hier ook last van, vooral van de groene verf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziet er al heel gaaf uit! Leuk ook die subtiele verschillende kleuren op de fuselage. Ik ben benieuwd naar de bovenkant!

Vintage Jet schreef:
Mogelijk is de rekbare tamiya tape de boosdoener. Of moet ik langer laten drogen dan 12 uur.

Ik had bij mijn EasyJet 737 ook wat problemen met de rekbare tape. Die trok op de staart een stukje van de toplaag eraf. En dat was Enamel, die had een dag of twee droogtijd gehad. Het is een hele makkelijke tape om mee te werken, maar ik gebruik hem zo min mogelijk omdat hij zo sterk plakt.

Succes met het vervolg!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mijn problemen met de curved-tape van Tamiya was dat het lijmresten achterliet op glaswerk. Opmerking, het zat er al wel een paar weken op (door een bouwdipje). Als je sneller werkt zal dat probleem ook niet optreden, maar laat de tape dus niet te lang zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Nou de curved tape heeft geen goede diensten bewezen, deze brouw:

photo 521202
Dat was keurig geseald met aqua gloss, dat doorgaans heel hard is. De onderlaag liet los, mogelijk als gevolg van oplosmiddelen in de lijm van de tape. Anders kan ik het ook niet verklaren. Dus door met enkel de gele tape...
Overigens repareer ik dit wel als het wit klaar is, dan hoef ik niet nog een keer de metallics af te plakken. De exhaust maak ik in een later stadium semi mat.

photo 521196
De motoren waren dus een uitdaging en sommige lagen heb ik twee of drie keer gedaan voor het op orde was.

photo 521198
Uiteindelijk bleek het beste effect te ontstaan met een 'mist' van Alclad 119 'Airframe Aluminium'. En tip van Malair, die hier goede diensten heeft bewezen. ALC119 is mij sowieso heel goed bevallen, ook in vergelijk met Inspire Chrome. Het is wat dieper van kleur, glanst minstens zo goed en is nog dunner op te brengen. Inspire Chrome is minder geschikt voor zeer dunne lagen, omdat het door de dichtheid van metaaldeeltjes zeer snel dekt.

En dan de test met de flaps in positie. Alles zit nog los voor het spuiten van de KLM kleuren, maar het concept dat ik voor ogen had werkt.

photo 521199

photo 521197

photo 521200

photo 521201

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement