Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Ik vind het zo grappig om te zien wat mijn bouwverslagje hier losmaakt. Echt niet geweten dat die Viscounts tot zo kort geleden nog echt commercieel in werden gezet, in Europa nota bene. Toen nog wel Europa, althans :wink:
Wordt het niet eens tijd dat jij een luchtvaarthistorisch boek gaat schrijven? Of een blog, website, zoiets... jouw schrijfwerkjes zijn meer waard dan een weggestopt hoekje op een modelbouwforum.


Haha, dank je! Nee, daarvoor heb ik te weinig verifieerbare bronnen. Mijn bijdrage is ook voor een deel knip-en-plakwerk van internet en overnemen wat in mijn boekenkast staat. Het is vooral mijn enthousiasme voor dit deel van de luchtvaart dat ik graag met jullie deel. Zal ik dan nog één toevoeging doen? Dan stop ik er mee en gaat het draadje weer over jou prachtige brouwwerk.

Citaat:
Kerosene: The smell of freedom
Voor alles is een eerste keer. De DC-8 was in 1960 de eerste ‘echte’ jet van de KLM en betekende een revolutie in het intercontinentale vliegverkeer. De B747 was in 1971 de eerste wide body jet en zorgde voor een exponentiële groei in vliegreizen, toerisme en verbindingen tussen mensen over de hele wereld door de kosten van het vliegen sterk te reduceren en vliegen toegankelijk te maken voor de massa.

photo 503441

De Viscount was in 1957 ook zo’n trendsetter voor de KLM: het eerste door kerosine aangedreven toestel, de eerste stap in de jet-age! Voor het eerst roken de toeschouwers op Schiphol die bekende petroleum geur, die mij als kind al het bloed sneller door de aderen deed stromen. Zo'n sterke herinnering heb ik ook bij de geur van linoleum. Dat ruikt heel sterk naar school voor mij. “Kerosene: The smell of freedom”, scheef Herman Mateboer al.

In de jaren ’50 streefde West-Europa naar een kapitalistisch model met een geleide loonpolitiek en een sterke industrialisatie van de economie onder het mom van wederopbouw. Er heerste een algehele positieve sfeer van vooruitgang en welvaart. Ook de Europeese luchtvaart groeide hard en de KLM Convair’s 340/440, die 10 jaar daarvoor de ex militaire Dakota’s hadden vervangen, waren alweer verouderd en beschikte niet over voldoende capaciteit. In die maakbaarheidgedachte (ook wel modernisme) paste in 1955 de order voor negen ultramoderne en ruime Viscounts.

photo 503442

Ze waren zo goed als trillingsvrij, hadden grote karakteristieke ovale ramen en er konden veel passagiers én vracht in. In eerste instantie was de cabine indeling
in KLM configuratie 15F / 38Y (wat een primeur was omdat de meeste bedrijven het vliegtuig in een enkele klasse exploiteerden) maar dat werd al snel opgerekt naar 64 passagiers in de Y, of te wel ‘full-fare Economy class’.

De Viscounts waren beperkt tot vluchten met meerdere frequenties op korte afstand: Londen-Amsterdam, Amsterdam-Parijs en Duitsland en Zwitserland. Langeafstandsvluchten naar Barcelona en Palma werden uitgevoerd via een tussenstop in Nice.
Ook werd Rotterdam Zestienhoven voor het eerst opgenomen in de lijndienst naar Londen. Deze dienst werd bij aanvang twee maal per dag gevlogen en wel om 9.00 uur en 16.00 uur met retourvluchten om 9.50 en 18.50 uur (plaatselijke tijd). Met ingang van de zomerdienst 1960 werd de frequentie gebracht op drie vluchten per dag waarbij de Vickers Viscount op Rotterdam bleef staan en niet meer naar Schiphol werd overgevlogen. In 1964 moest voor een enkele reis een bedrag van fl. 96,- betaald worden, voor een retour fl. 183,-

Uiteindelijk moesten ook de Viscounts plaatsmaken voor Jets. Vanaf februari 1967 werd de KLM Viscount (en Electra) vloot vervangen door de DC9, die een paar jaar geleden was besteld en vanaf maart 1966 aan KLM werd geleverd. De Viscounts gingen naar Aer Lingus en in die hoedanigheid hebben ze nog tot begin jaren ‘70 op Schiphol gevlogen.


Weet je welke grote Europese luchtvaartmaatschappij als laatste afscheid nam van de Viscount? Lufthansa! Oke, ze vloog voor het laatst in 1972, maar D-ANAF heeft tot 2011 dienst gedaan als oefenobject voor Lufthansa Engineering training op Frankfurt airport. Ze staat sinds 2012 in Technik Museum Speyer.

http://www.vickersviscount.net/Index/Vi ... story.aspx

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Die flyer is echt fantastisch, is daar nog aan te komen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
- Druk op start (links onderin)

- Typ 'knip'

- kies nieuw en selecteren iets op je beeldscherm

- rechter muisknop, en 'opslaan als' ---> en je hebt het als jpg waar je weer van alles mee kunt.

Ideaal om beveiligde afbeeldingen toch op te kunnen slaan.

Maar dat wist je natuurlijk al lang.....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
hahaha, dat is exact wat ik heb gedaan René. De brochure is te koop bij een Brit met een fantastisch archief, die er ook fantastische prijzen voor vraagt. Dus ik heb het maar gelaten bij de simpele oplossing ;-)

https://www.ebay.com/itm/KLM-VICKERS-VI ... Swt~1dD9-h

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo kom ik ook wel aan oude 'vintage' kaarten waar ze een godsvermogen voor vragen op mp.

Of van die oude meuk, oostblok modellen, plak er vintage op en dan durven ze wel 15 of 20 euro te vragen terwijl 2 euro meer voor de hand ligt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
TheFlyingDutchman schreef:
Die flyer is echt fantastisch, is daar nog aan te komen?


Kijk hier eens bij deze marktplaats verkoper, hij heeft ook vaak soortgelijke artikelen in het assortiment. https://www.marktplaats.nl/u/klm-collection/24752341/

Leuk ook dat je het kanaal van Mustard ook even hebt gespammed, het is ook een van mijn favorieten. Deze ken je vast ook wel maar voor andere liefhebbers van vintage luchtvaart: https://www.youtube.com/user/mcdonnell220/videos

Lekker dat je zo weer uit je brouwdip komt, moet ik ook doen want ik sta stijf onderaan. Veel plezier met dat kistje met die rare neus en geweldig geluid.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
De decals van F-DCAL laten vervelend lang op zich wachten. Gelukkig kreeg ik bij navraag wel snel antwoord: de postkantoren in Frankrijk zijn maar beperkt open en de decals zijn inmiddels onderweg, maar ook dat kan nog wel een week of 2 duren met een beetje pech.
In de tussentijd ben ik de Viscount aan het beplakken met wat detaildecals uit de reservedoos volgens het principe 'that looks about right'. Een hele ontspannen manier van modelbouwen hoor! Wel proberen de waarheid zo dicht mogelijk te benaderen, maar creatief kijken naar wat je nog hebt liggen en kijken hoe je dat in kunt zetten om het juiste effect te krijgen. Hiervan later een foto.

Een andere hobby van mij is grafisch ontwerp, al heb ik nog geen heel breed repertoire aan vaardigheden.. ik ben aardig handig met vector based tekenen in CorelDRAW (hier teken ik ook decals mee) maar met bijv. Photoshop kan ik echt helemaal niks. Dat wil ik wel nog eens gaan leren.

Op basis van de hierboven geposte flyer en een poster van BEA (zie hier) heb ik zelf een Viscount poster ontworpen van KLM. Hoewel de belettering bestaande fonts zijn, heb ik al het andere lijntje voor lijntje zelf getekend. Ik vind 'm zelf erg tof geworden, maar hoor graag wat jullie ervan vinden:
photo 505932


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel gaaf! Je kan grafisch ontwerper worden. Ook met die kleuren straalt het helemaal het beeld uit van de jaren '50.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Heel gaaf! :brouw:

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Hele gave poster! En een gaaf model tot zover :)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement