Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ziet er al gaaf uit Martijn, strak als we van je gewend zijn 8)

Wat zijn die zwarte 'ribben' helemaal achteraan? Stukje verwering dat nog niet is weggepoetst?

malair schreef:
internet dome

Misschien een domme vraag :lol:, maar hadden de KLM 767's al zo'n dome? Die toestellen zijn toch midden jaren 2000 uitgefaseerd? Was dat toen al gangbaar?

Het ziet er al goed uit, ik ben benieuwd naar het resultaat!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt heren!

Bas_ schreef:
Wat zijn die zwarte 'ribben' helemaal achteraan? Stukje verwering dat nog niet is weggepoetst?
Haha, niet weggepoetst door KLM denk ik. Dat is een stukje verwering dat ik bewust heb aangebracht. Deze kisten konden behoorlijk vies worden (zie ook: http://www.geocities.ws/caribb/KL763_page.html)

Bas_ schreef:
Misschien een domme vraag :lol:, maar hadden de KLM 767's al zo'n dome? Die toestellen zijn toch midden jaren 2000 uitgefaseerd? Was dat toen al gangbaar?
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Internet was toen inderdaad nog niet zo gangbaar lijkt me (in 2005 was de laatste vlucht van de 767 voor KLM). Het lijkt me dan ook eerder een satellite radom (waarschijnlijk voor mobiele telefoons of het on-board entertainment programma?) Meer info alhier: https://www.getconnected.aero/2015/09/w ... oes-it-do/

De 767 is trouwens bijna af. Als ik me morgen een beetje kwaad maak, kan ik dit weekend wellicht de eindfoto's tonen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 0:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Bas_ schreef:
Misschien een domme vraag :lol:, maar hadden de KLM 767's al zo'n dome? Die toestellen zijn toch midden jaren 2000 uitgefaseerd? Was dat toen al gangbaar?
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Internet was toen inderdaad nog niet zo gangbaar lijkt me (in 2005 was de laatste vlucht van de 767 voor KLM). Het lijkt me dan ook eerder een satellite radom (waarschijnlijk voor mobiele telefoons of het on-board entertainment programma?)

Zonder lelijk te spreken over de prachtige KLM 767's maar al die moderne snufjes zaten er volgens mij niet op. Ik zou het eerder houden op een heerlijk verouderd systeem als een ADF antenne. De eerste ADF systemen werden in de jaren 20 al toegepast in de luchtvaartnavigatie. In GPS tijd een achterhaald systeem dat langzaam verdwijnt.

photo 530552
Dit is een afbeelding uit een 757 manual, maar op de 737 zit zo'n zelfde antenne en ook op dezelfde plaats. "ADF: the grandfather of all radio navigation aids".

Ben heel benieuwd naar de eindfoto's!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik zit eigenlijk nog steeds te wachten tot Arjan Ouwendijk weer eens uitgebreid verslag doet van alle rare snufjes van de 767 in met name het landingsgestel. :mrgreen:

Zoals de neuswieldeuren die nooit helemaal sluiten als het landingsgestel is uitgeklapt. Of de luiken BOVENOP de vleugels die zich eventjes op een kier zetten bij het intrekken van het hoofdlandingsgestel, omdat anders het mechanisme niet zou passen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZquFzN0Oty4


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Eens, FDM. Arjan kan vast ook vertellen hoe het met die antennes zit. Want bij nader inzien zitten er drie antennes op de rug van de KLM 767. Die witte en daarachter twee kleine donkergekleurde. Die laatste twee zijn de linker en rechter ADF en dus zat ik er waarschijnlijk naast wat betreft de witte radrome. Nog een plaatje opgezocht en waarschijnlijk heb je gelijk Malair; het is inderdaad de locatie van de Satcom.

photo 530559

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuke discussie! Ik vroeg me altijd af wat al die uitsteeksels nu precies zijn. Fijn om daar nu meer informatie over te hebben.

Enfin, hij is af! Zoals beloofd de foto's:

photo 530777

photo 530760

photo 530761

photo 530762

photo 530763

photo 530764

photo 530765

photo 530766

photo 530767

photo 530768

photo 530769

photo 530770

photo 530771

photo 530772

photo 530773

photo 530774

photo 530775

Het was zeker een heel leuk model om te maken. Deze versie van Zvezda is mijlenver beter dan de Revell 767.

Voor wat betreft de volgende KLM (buiten de inmiddels gestarte L-14), kan deze op dit gedeelte van het forum? http://www.il62.letadla.cz/html/holands ... FBR0FWb05V
Ik had het ook al op de algemene praathoek gedeelte gevraagd, maar buiten VJ geen reacties. Anders wordt het wellicht de Convair 340 (ik wacht nog op decals) of de Fokker 70.

Bedankt voor het kijken en graag tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heel mooi geworden! En ook erg herkenbaar, ik heb ze veel zien vliegen in de tijd dat ik vliegtuigen interessant begon te vinden.
Erg mooie halfglanzende finish ook, wat heb je daarvoor gebruikt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt Jelle!

Ik heb daar Allclad gloss voor gebruikt. Die spuit ik vaak als laatste nog even op het model om alles goed te sealen. Je kunt de dofheid variëren door meer of minder lagen te spuiten.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Is dat de Aqua Gloss? Ik heb dat ook maar vind het lastig te hanteren. Het wordt nooit echt glanzend bij mij. Hoe meer lagen hoe glanzender het wordt, of juist niet? Op welke druk spuit jij het?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wow, die is weer verbluffend geworden! Mooie verwering ook. Inderdaad zagen die KLM 767's er altijd een beetje afgeragd uit op een of andere manier. Dat heb je goed weergegeven. Die ondergronden zijn ook echt prachtig. Komt helemaal tot leven zo.

Aqua gloss gaat per laagje meer glimmen. De BA Chinook in het civiele deel is nu met één laag afgewerkt. Meestal doe ik twee tot drie lagen, al nagelang de gewenste verwering. Het geeft een harde toplaag waar je eventueel geknoeide verf snel vanaf kan vegen of lichtjes kan schuren om bv het wit weer terug te krijgen als je per ongeluk onder het tape door hebt gespoten.

Ik zou zeggen; kom maar op met de Il-62! Zal ik ook nog een bijdrage leveren hier? Ik heb nog een oude 747 cutaway die geen dienst meer doet sinds de PH-BUA klaar is. Ik kan hem natuurlijk gaan verbouwen...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement