Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het is oktober 2004. Ik ben dertien, en hoor tot mijn grote vreugde van mijn ouders dat ze een weekend Londen hebben geboekt met mij en mijn broertje. Niet dat ik zo graag naar Londen wilde.... ik wilde vliegen!!

Jaren eerder, toen ik een jaar of 6 was, nam mijn vader me mee op een retourvluchtje naar Zwitserland in een Fokker 50 van Cityhopper. Inmiddels was de luchtvaarthobby stevig aangewakkerd, en begon ik met modelbouwen. Eén van de eerste airliners die ik bouwde kocht ik in de Blokker: de roemruchte Revell 737-800 met KLM decals.
photo 489881

Ik kon kiezen uit PH-BXA of -BXB, en ik koos voor die laatste. Het model zag er niet uit, natuurlijk, maar wat was ik er trots op! Behoedzaam hing ik met mijn vader het model aan een visdraadje boven mijn bed.

Het weekend Londen breekt aan, en op Schiphol stuiter ik al alle kanten op. Lopend door de pieren zie ik alle KLM-toestellen die ik op Airliners.net heb gezien voorbij komen, en ik herken ze aan de naam op de neus. 767's met namen van bruggen, 737's met namen van vogels en ontdekkingsreizigers, 747's met namen van steden.
In de verte doemt onze gate op, en ik zie het toestel al staan: een 737-800. Op de romp zit een grote reclamesticker voor de KLM-website:
https://www.airliners.net/photo/KLM-Roy ... ho276pODKB

Natuurlijk wacht ik niet af tot de vlakke loopband ons nabij brengt; ik sprint vooruit en druk mijn neus tegen het glas om het registratienummer te lezen. En... mijn hart staat stil. Daar staat ze: dé PH-BXB. De 737 die thuis boven mijn bed hangt. De Valk/Falcon.

Bij het boarden is de opwinding van mijn gezicht te lezen, en een vriendelijke stewardess vraagt me of het mijn eerste vlucht is. Zonder antwoord te geven op de vraag deel ik haar mede dat ik een zelfgebouwd model heb van de PH-BXB. Dit toestel dus, de valk, snapt u mevrouw?
Ik snap het, antwoordt ze glimlachend.
Huppelend ren ik naar onze zitplaatsen. Nee, dat lieg ik, ik heb nooit leren huppelen. Ik was een super onhandig kind. Nog steeds wel, eigenlijk, maar dan groter.

Tijdens de cruise vraagt de stewardess mij of ik na de landing even in de cockpit wil kijken. Ehm, ja, duh?
Ik stel de piloten vragen over de eyebrow windows, de straalomkeerders en de trimwielen. Mijn broertje komt niet verder dan 'wat een hoop knopjes'. Vliegen heeft hem nooit zo geboeid.

De PH-BXB voelde niet als zomaar een vliegtuig. Het was míjn vliegtuig. Die ik zelf had nagemaakt, waar ik in had gevlogen, en waarvan ik de cockpit heb gezien. PH-BXB werd het wachtwoord van al mijn online accounts. Dat is het niet meer, overigens, sorry hackers!
Als ik een vliegtuig tekende werd het de PH-BXB. Het slecht gebouwde Revell model kreeg een iets beter gebouwd broertje, met wederom, de registratie PH-BXB.

Het was ook rond deze tijd dat ik de Luchtvaart Hobbyshop ontdekte. Nu nog afhankelijk van de goede wil van mijn vader en zijn auto, reden we erheen. Mijn model moest natuurlijk wel die mooie 'WWW.KLM.COM - The world is just a click away!' titels krijgen, met de zwaan. Ik kon me niet voorstellen dat de LHS die niet had. Wist ik veel dat die decals niet bestonden?

Fast forward, precies 15 jaar later.
De echte PH-BXB vliegt nog altijd rond, nu met winglets en nieuwste livery. Mijn 1:144 PH-BXB's zijn lang geleden gesneuveld. Tijd voor een nieuwe! Nu écht, zoals hij was, toen ik er 15 jaar terug in vloog.

Ik gebruik gewoon lekker de decals uit de kit, aangevuld door zelfgemaakte decals voor de website banner. Althans.. zelf getekend, het drukwerk is gedaan door iemand met een ALPS printer.
De Revell kit wordt aangevuld door resin motoren van Authentic Airliners: naar mijn mening de enige onderdelen van de bouwdoos die niet te redden zijn.

photo 489880

Andere aanpassingen die nodig zijn:

- omdraaien van het stabilo
- iets grotere vrachtdeuren scriben

en.. dat was het eigenlijk wel. Er klopt wel meer niet aan deze kit, maar dat zijn foutjes die ik voor lief neem.
Ik kom namelijk uit een gigantische brouwdip, maar ik ben inmiddels eindelijk klaar met studeren, heb weer wat regelmaat in m'n leven, en het belangrijkste: een goede airbrushplek met een nieuwe compressor.

Wordt vervolgd! :brouw:

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Wat een leuke intro. Veel plezier met het bouwen van jouw vliegtuig. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Goed verhaal :brouw: Er is geen ander model wat je nu had kunnen maken, leuk hoor. Veel plezier.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hartverwarmend verhaal Jelle. Herkenbaar voor mij. Leuk dat je meedoet en een beetje uit je dip komt. Met veel plezier ga ik deze natuurlijk volgen.

V.w.b. de aanpassingen, je weet natuurlijk dat de cabineramen een fractie te laag zitten. Laat je dit zo of ga je er decals overheen plakken?

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie intro met een nostalgische inslag. Benieuwd hoe deze voorganger van de Zvezda kit uit de verf komt. De echte is overigens maar 2 1/2 maand jonger dan "mijn" BXA.

Leuk om deze in de oude livery te zien, een heel verschil met de nieuwe.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf intro Jelle. Vroeger kon je inderdaad nog wel eens in de 'pit' kijken. Zo heb ik in '96 de 'pit' van de 747 mogen aanschouwen tijdens mijn vlucht van A'dam-New York (JFK).... Wat een knopjes :lol:

Succes met de bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de aanmoedigingen! Ik hoop echt dat ik deze 737 in een redelijk tempo af kan bouwen.

@Ingmar: ik weet van de cabineramen, maar ik heb me daar nooit zo aan gestoord. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet eens. De decals hebben uitsparingen voor de ramen die precies passen, en die ga ik dus gebruiken. De raampjes blijven dus transparant en op de plek waar ze nu zitten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Prachtig openingsverhaal en heel herkenbaar! Fijn dat je weer mee doet. Ik kijk met genoegen uit naar de je vorderingen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 5:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor je mooie throwback column en welkom terug!

Dit moment kon ik niet voorbij laten gaan:
photo 490267
Terug naar 2003, net in dienst bij de groene vloog ik een driehoeksvlucht Schiphol-Malaga-Almería-Schiphol op de... Ik herinner mij de vlucht nog goed. De Polderbaan was net open en we vroegen aan de verkeersleiding een "ILS 18R, circling 09" en die kregen we! Of te wel; je vliegt de nadering voor de Polderbaan en op ongeveer 500 voet breek je die af om, met een linker bocht te landen op de 09. Daarbij vlogen we een heel rijtje taxiënde KLM 737's voorbij. Die zullen wel gedacht hebben... Daarna werd, op last van de verkeersleiding, dit verzoek voortaan niet langer toegestaan ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Tof!! Ik vond inderdaad een foto van de BXB van een jaar eerder met 'leased by Transavia' sticker op de romp. Wel ook met KLM website banners. Was een leuke toevoeging geweest aan mijn model als ik hem niet in zo'n specifiek tijdskadertje wilde hebben.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement