Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 27 maart, 2024 7:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Update! Ik begin even met een foto van mijn nieuwe airbrush-stekje in de berging.
photo 490682

Geen ideale plek qua afzuiging o.i.d. maar het is in elk geval al fijn dat ik het niet in mijn kleine studio-appartementje hoef te doen.

Ik heb het toestel eerst in de grijze grondverf gespoten (gewoon Revell #76) en daarna de staart (Revell #04 wit).
Ik merkte wel dat ik weer aardig moest oefenen. Er kwamen na de grondverf wat kieren tevoorschijn die ik kennelijk niet lang genoeg had opgeschuurd en ik moest ook weer even wennen aan de juiste verdunning, spuitafstand, luchtdruk etc. Ik had het denk ik al twee jaar niet meer gedaan.

Voor de buik en vleugels heb ik Daco Airliner Wing Grey donkerder gemaakt met een scheutje Humbrol zwarte glanslak. Het resultaat was een kleur die wat mij betreft dicht genoeg in de buurt van de werkelijkheid komt. Het mengseltje spoot en dekte erg lekker en is mooi glanzend opgedroogd.

Bovenop de motorophanging zijn nog kieren te zien. Ik heb ervoor gekozen om de mantels van de motoren droog vast te klemmen voor bij het spuiten zodat ik ze later nog kan losnemen en verder detailleren. De kieren ga ik natuurlijk nog zo goed mogelijk wegwerken.

photo 490684
photo 490683


Ik ben erachter gekomen dat de witte KLM-logo's voor op de romp en de KLM-Northwest Airlines alliantie logo's fors te groot zijn. Hiervoor gaat Mika van Arctic Decals een correctie printen die ik in CorelDRAW getekend heb. Ik laat hem ook meteen een nieuwe zwaan drukken omdat ik zijn drukkwaliteit beter vind dan het Amerikaanse adres die ik het voorheen heb laten doen.

Aangezien ik voor de donkerblauwe band en de leading edges decals gebruik is het KLM-blauw alweer de laatste stap in het airbrushen. Ik laat het grijs wel nog even een extra dag uitharden want door de toevoeging van de glanzende zwarte Humbrol-verf droogt het wat langzamer maar wordt het hopelijk wel harder.
Ik heb enorm veel zin in ouderwets avondje decallen! Dat vind ik bij airliners toch altijd de allerleukste stap.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Mooie vorderingen! Die kit ziet er inderdaad wel heel goed uit. By far de beste 737 in modelbouw die ik tot nu toe heb gezien. En strak gespoten!
Ben benieuwd naar Mika's decals.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Die kit ziet er inderdaad wel heel goed uit


Daar laat je jezelf toch even foppen want ik bouw de beruchte Revell kit. Sjaak gebruikt de Zvezda 737! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Haha, LOL! Extra compliment voor de bouwer dus. Nee serieus, het zier er heel strak uit Jelle.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 1:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Vintage Jet schreef:
Haha, LOL! Extra compliment voor de bouwer dus. Nee serieus, het zier er heel strak uit Jelle.

:brouw: VJ


Dank, die schuif ik in de broekzak :brouw:


Vandaag de hele dag met bouwmaatje en decalzakenpartner Arjan zitten modelbouwen. Tel daar een avondje de vriendin het huis uit bij op en het gaat ineens heel hard:

photo 490959
photo 490958
photo 490956
photo 490957

Xtra Color X312 voor het dak. Wat spuit dat spul toch lekker! Het blijft wel dagenlang na het spuiten lang zacht en gevoelig voor vingerafdrukken.
De witte druppel op het dak is Kristal Klear en wordt zo'n zwarte antenne dakdinges.

De decals zijn deels recht uit de doos. Daarover nog iets opvallends!
De donkerblauwe cheatlines zijn echt te donker op het decalvel. Ik had me hier al mee verzoend omdat ik ze toch graag wilde gebruiken omdat ik echt geen zin had de cheatlines te gaan spuiten. Ik vind decallen gewoon veel leuker om te doen. In de decalstapel vond ik toen uitgeknipte cheatlines van een ander exemplaar van dit decalvel... maar met een duidelijk lichtere kleur blauw!
photo 490960

Het is eigenlijk jammer dat ik de rest van de sheet niet meer kon vinden, want ik ben wel erg benieuwd of ook de te grote logo's zijn gecorrigeerd op deze kennelijk verbeterde uitgave.

Het is nog even wachten op de speciale decals vanuit Finland en ik heb nog een hoop details aan te brengen. Tot nu toe ben ik erg tevreden met deze herintreder in de hobby!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, jij hebt de snelheid er goed in! Het lijkt er sterk op dat je je bouwdip overwonnen hebt :brouw: .
Het ziet er allemaal strak uit, in het totaal plaatje valt het (te) donkere blauw niet eens op. Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ben je de leading edges niet vergeten in metaalkleur te spuiten?

Ik hoop dat de mijne ook zo goed uitvalt. Mijn vorderingen zijn het stofvrij maken van de man cave en het spuiten van de winglets en de vert. stab., niet echt foto waardig (maar wél stofvrij :mrgreen: ).

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Nee hoor, scherp gezien! Ik kies ervoor om decals te gebruiken voor de leading edges. Revell levert die vaak mee en ook hier geldt weer: ik vind decallen leuker dan afplakken en spuiten. De leading edges op het stabilo zijn ook decals, die zitten er al op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat zeker als een straalmotor zo snel. Twee zelfs :wink: En zo te zien worden worden er geen concessies gedaan op de kwaliteit.

V.w.b. de decals is dit wel vaker het geval. Ik ben nu een Lufthansa RJ85 aan het restaureren en had nog vier decalsetjes van de kit. De kleur komt redelijk overeen, maar de dikte van de letters etc. is erg verschillend. Ook bij de KLM 747-400 kit is het donkerblauw op de decals erg verschillend.

Gebruik je de Quick drying thinner van XtraColor? Dat scheelt echt een hoop qua droogtijd namelijk.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw dat gaat ineens super snel! Dat beloofd wat moois voor het eindresultaat.

Ik vind het het decallen ook het leukst. Een model komt dan echt tot leven vind ik. Weatheren vind ik trouwens ook heel tof om te doen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor de reacties! En Ingmar, dank voor de tip, ik ga het eens proberen.

De bouw heeft even een beetje stil gelegen terwijl ik wachtte op de decals uit Finland. In de tussentijd heb ik wat verwering vanuit de wielbakken aangebracht, maar mijn cheap-o smartphone krijgt het maar moeilijk vastgelegd.. :roll:
photo 492253

Zaterdag kwamen de decals aan! Mika was zo aardig om alles twee keer mee te leveren:
photo 492255

Ik heb de decals expres 'uit elkaar getrokken': Mika gebruikt een ALPS-printer voor witte en metallic delen. Dit is een vrij dure maar ook ouderwetse printtechniek dat niet per se mooie prints oplevert. Kleurverzadiging kunnen deze printers bijvoorbeeld niet erg goed, daarom heb ik de kleuren van de zwanen en KLM/Northwest logo's door zijn laserprinter laten doen.

De decals die ik al had liggen heb ik jaren terug door een andere leverancier met ALPS-printer laten doen, zo ook de zwanen. Het verschil in printkwaliteit is overduidelijk (onder de oude decals, boven de nieuwe van Mika):
photo 492254


De KLM/Northwest logo's waren helaas dan weer niet erg scherp gedrukt. Echter, op de ESM heb ik een oude uitgave van de Revell Fokker 100 gekocht met KLM en Swissair decals erbij. Daar zaten de logo's bij, in goede kwaliteit, en de juiste grootte:
photo 492252


Maarrrrr, dit project kenmerkte zich tot dusver al door uitdagingen op decalgebied, zo ook hier. De logootjes van het oude Revell Fokker 100 vel bleken behoorlijk te silveren, ook al glanst het blauwe dak van het 737 model als een spiegeltje. Zelfs mijn vriendin zag die silvering zitten en zij kijkt niet zo kritisch :D na een paar keer insoppen met de sterkste decalsetting van Daco was er nog geen verbetering zichtbaar, dus heb ik de logo's weer verwijderd en alsnog die van Mika gebruikt.

Hier alvast een plaatje van hoe het model er nu bij staat:
photo 492256

Eigenlijk resten alleen nog de laatste details: navigatielichtjes, een paar kleine decals, en het aflakken. De volgende update worden dus de eindfoto's, die ik hopelijk met een wat beter fototoestel kan maken.

Als afsluiter nog een tip voor alle airlinerbouwers: ik heb de antennes op dit model gemaakt van fotopapier. Dit is mooi dun, makkelijk in vorm te knippen/snijden en plakt goed vast met secondelijm op het model. Wel even een likje verf eroverheen om te voorkomen dat het uiteindelijk vervormt/verkleurt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement