Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 okt, 2019 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dappere ombouw, gezien je eerdere modellen denk ik dat het met het eindresultaat wel goed komt :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Een paar hele kleine dingen gedaan, maar wel nodig. Nodig om stap voor stap naar het punt toe te werken dat de zaag er echt in gaat :lol:
Tot nu toe waren het kleine dingen, waar niet al te veel aan mis kan gaan, als ik de bodem van de kist in twee zaag is het een ander verhaal....
Het blijft spannend, maar wel een uitdaging, dus ik hoop dat het geen teleurstelling wordt.

Om even terug te grijpen op de opmerking van René, inderdaad vervang het grijs door groen...Sterker nog ik denk dat de Airfix behoorlijk model heeft gestaan voor deze.
Daarnaast denk ik dat de mijne wel wat gewicht kan gebruiken, maar goed dat weet ik pas als ie korter is en het kantoor er in zit.

photo 489038

Maar ik denk dat dit wel een indicatie is, ik heb een tailzitter en dan heb ik alleen de knalpijpen er nog maar op gepast. Dus heb ik er even wat ringen er in gedaan voor het idee.
Daarna de vloer er in en dat heeft voldoende speling, dus als het nodig is, kan ik daar wat mee. Deze knalpijpen waren al iets open, ik heb ze wat verder opengemaakt.

Dan kom ik bij de uiteindelijke bevestiging van de knalpijpen en de vloer voor de rotor en luchtinlaat. Als ik die ga maken volgens de beschrijving dan moet ik de hele boel op een grondplaat zetten.
Die moet vervolgens in de body gezet worden en naar blijkt tussen de nokjes aan de binnenkant. De knalpijpen komen daar op, maar als ik dat geheel er in schuif ziet het er aan de achterkant niet uit.
De knalpijpen staan dan haaks, terwijl ze op de kist toch echt onder een hoek zitten, dat moet dus anders.

photo 489039

Vandaar dat ik de knalpijp zelf wel in de body lijm onder de juiste hoek, wat uitlijn nokjes er bij doe en wat extra steun om het grondplaatje aan vast te zetten.
Na het nodige gepruts past de hele boel in de body en vallen de onderdelen knap op zijn plek. De hoofdrotor past er dan netjes in, maar dat heb ik niet op de foto gezet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Na het nodige meet- en paswerk heeft er wederom een chirugische ingreep plaatsgevonden, de kist is een stukkie korter geworden.
Voorafgaand aan het passen en meten heb ik het glaswerk voorzien van wat plakkers zodat ik de ramen niet vies maak of beschadig.
De romp is inmiddels ook aan elkaar gelijmd en daarmee kan ik verder met het inkorten.

photo 489719

Door het glaswerk op de kist te zetten kan ik bepalen wat ik aan lengte kwijt moet raken. De randen van het glas markeer ik met stukjes tape.
Daarna even de schuifmaat er bij om de afstand te meten en dat is 3 mm, nog even het stukje erbij wat ik uit het dak gehaald heb en dat is ook 3 mm!
So far, so good..., dan maar eens bepalen waar ik de zaag er in zet. Ik had al bepaald dat het voor de skids zou worden en laat daar een paneellijn lopen.

photo 489720

Door middel van tape de lijnen uitzetten op de body en weer controleren met de schuifmaat. En dan het grote moment, blokje hout eronder voor de steun...
En voor je het weet heb je drie stukjes. Bij de eerste snede de zaag niet helemaal recht gehouden dus ik zal wat moeten corrigeren.

photo 489721

Met het zelfde bloke hout en een roerhoutje voorzien van dubbelzijdige tape heb ik een jig gemaakt om de body goed uit te kunnen lijnen.
Na wat passen en vijlen paste de boel goed op elkaar en heb ik de extra thin er tussendoor laten lopen om daarna de boel goed te laten drogen.
Enige tijd en een lekkere borrel later ben ik weer wat glaswerk gaan passen om het resultaat te bewonderen. Dat ziet er goed uit!
Nog even een vergelijk met de militaire versie en ik ben tevreden, ja zelfs de bodem past er niet onaardig in.

Al met al een geslaagde ingreep, nu kan ik verder met het opbouwen van de kist en het goed pas maken van de canopy en het dak.
Eerst laat ik de boel drogen en ga ik een race kijken :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat ziet er goed uit Marko, knap gedaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Goed gelukt! Zo is het spannendste deel achter de rug.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 1:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vandaag kon ik bezoek van de verwarmingsmonteur verwachten ergens tussen het begin en het einde van de middag.
Omdat ik nog wat issues had met de lak van de F16 ben ik maar eens gaan kijken hoe ik de achterbank van de Bo-105 vorm ga geven.

photo 495332

Na flink wat turen naar minime details op afbeeldingen van de daadwerkelijke NZH en NZJ ben ik van mening dat deze helikopters een spartaanse achterbank hadden.
De inzet, van een andere Bo-105, laat daar een voorbeeld van zien. De achterwand van de KLM helikopters wijkt daar ook van af, maar ik ben van start gegaan met dit idee.
Met wat plastic restjes heb ik de rugleuningen gemaakt, die overigens nog niet af zijn, de flappen moeten nog op maat worden gemaakt.
Vervolgens heb ik het onderstel in elkaar geprutst. Daar moet nog een zitting in, maar eerst moet het plastic weer hard worden.

Ik zat wat te prutsen met de inlaat, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over, dus de kans is groot op een versie 2.0.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Klein stapje verder, dry fit.

photo 495377

Er moet nog een zitting in, maar dit is wel wat ik voor ogen had. Er zal niet bar veel van te zien zijn vrees ik, maar ik weet dat het er in zit.
Vervolgens een experiment met heeeeeeel dun koperdraad. Op deze spoel zitten de wikkelingen van een helaas te vroeg overleden Lego motor uit mijn jeugd.
Iets met heel veel tandwielen, te zware belasting, zeer hete motor, smeltend plastic enzovoorts. Ik gok dat het 0,1 mm is of kleiner.

photo 495378

Het moest even op een donkere ondergrond, anders zie je het niet. Handig ding die houder voor boortjes/scribe naalden.
Volgende uitdaging - kleur er op, zonder dat de wikkelingen vollopen... :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi dat je weer bezig bent en leuk om te zien dat je de achterbank anders aanpakt dan ik heb gedaan. Van de achterbank is niet zoveel meer zichtbaar inderdaad, tenzij je de zij(schuif)deuren gaat open zetten.

Ik zie dat je de gehele inlaat hebt verwijderd, ik heb dat nog niet gedaan, ik denk dat voor alleen een sparing ga aan de linker zijde. Het grootste gedeelte lijkt dicht te zitten op referentiefoto's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 1:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ik kon me niet vinden in de luchtinlaat, omdat ik niet het gevoel had de afbeeldingen die ik had gevonden te snappen.
Dus de afgelopen dagen heb ik de nodige heli's zitten bekijken op het grote interweb en ben er voor me zelf nu wel uit.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er verschillende vormen van inlaten zijn, ook de KLM heli's zie ik met verschillende uitvoeringen op afbeeldingen terug.
Ik heb fragmenten van de drie meest voorkomende uitvoeringen in de collage geplakt.

1. Een open inlaat, alleen de rotor-as met een soort bescherming/gearhousing is te zien. (althans ik noem het gearhousing misschien heb ik het wel mis)
2. Een inlaat met luchtgeleiding, de lucht wordt achter de cabine naar beneden geleid. De gearhousing steekt wat uit.
3. Een inlaat met twee geleidingen, naast de eerste geleiding zit er een extra happer in, de gearhousing steek ook wat uit

Ik heb ook een afbeelding gezien waarbij de helft van de inlaat een geleiding bevatte en de andere helft (links) open naar achter was, volgens mij is dat wat René bedoelde.
Voor mijn heli heb ik gekozen om optie 2 te maken.

photo 495891

Links eerste de dryfit, een klein stukje sprue dat tegen een plaatje ligt waar de inlaat omheen valt.
In het midden de tweede stap, het plaatje is op maat gemaakt en in de romp geplakt. het stukje sprue zit er tegen aan.
Dan de afsluiting, waarbij de geleiding over het geheel is geschoven. Deze is aan de onderkant dunner gemaakt, hierdoor lijkt het net alsof de geleiding achter de cabine doorloopt.

In de tussentijd begint de inrichting van de cabine ook wat vorm te krijgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk ook inderdaad dat optie 2 juist is, zie ook onderstaande foto.
Afbeelding

Ik ga toch voor een deels open intake zoals te zien is op enkele foto's van de NZH.

Nog wat info betreffende de motor.
http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und_Flugzeugmotore/Allison_250/allison_250.html

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement